AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling


AH Overblijvers zijn een volgende stap bij Albert Heijn tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

De supermarktketen verwacht met AH Overblijvers nog eens 4,5 miljoen kilo aan voedsel te besparen. Albert Heijn heeft de doelstelling om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 ten opzichte van 2015.  “Elke kilogram verspild voedsel vinden wij er één te veel. Dit is niet alleen ontzettend zonde van het eten en de energie die erin is gestopt om het product te maken, het heeft ook een negatief effect op het klimaat”, aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn.

AH Overblijvers

Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Een verzameling van deze producten zijn vanaf vandaag als AH Overblijvers-pakket te koop. Klanten kunnen in de AH-app zien welke pakketten er in hun winkel beschikbaar zijn. Ze kunnen deze reserveren en aan het einde van de dag ophalen in de winkel. Klanten hebben de  keuze uit de pakketten: Verrassing, Vegetarisch, Bakkerij (Liefde & Passie-broden, donuts en afbakbroden).

De eerder ingezette initiatief Brood van Gisteren valt binnenkort ook onder het AH Overblijvers concept. Met het Groente & Fruit zakje – voorheen het Verspil-me-niet zakje – worden 5,5 miljoen stuks groente en fruit, zo’n 3,5 miljoen kilo, gered op jaarbasis.

Dynamisch afprijzen

In meer dan 125 Albert Heijn-winkels worden verse producten dynamisch afgeprijsd. Door dynamisch afprijzen wordt het kortingspercentage aan de houdbaarheidsdatum gekoppeld. Het systeem werkt met een algoritme dat kijkt naar de voorraad in de winkel en naar de datum, in combinatie met de verwachte verkoop. Op basis daarvan berekent het algoritme het kortingspercentage. Het berekende kortingspercentage is te zien op het prijslabel en wordt automatisch verrekend bij de kassa. Ook hiermee wordt voedselverspilling voorkomen.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht

InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht



Regionaal project Orbisk ook in Barneveld van start

Voedselverspilling - Alberto’s Italian in Barneveld, partner van cateringplatform Zakelijk Bezorgd, is de tweede locatie die meedoet aan het regionale project Orbisk in Regio Foodvalley. De gemeenten Ede, Veenendaal, Wageningen en Barneveld van Regio Foodvalley zetten de komende twee jaar twee Orbisk systemen in voor regionale horeca.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid