AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling


AH Overblijvers zijn een volgende stap bij Albert Heijn tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

De supermarktketen verwacht met AH Overblijvers nog eens 4,5 miljoen kilo aan voedsel te besparen. Albert Heijn heeft de doelstelling om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 ten opzichte van 2015.  “Elke kilogram verspild voedsel vinden wij er één te veel. Dit is niet alleen ontzettend zonde van het eten en de energie die erin is gestopt om het product te maken, het heeft ook een negatief effect op het klimaat”, aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn.

AH Overblijvers

Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Een verzameling van deze producten zijn vanaf vandaag als AH Overblijvers-pakket te koop. Klanten kunnen in de AH-app zien welke pakketten er in hun winkel beschikbaar zijn. Ze kunnen deze reserveren en aan het einde van de dag ophalen in de winkel. Klanten hebben de  keuze uit de pakketten: Verrassing, Vegetarisch, Bakkerij (Liefde & Passie-broden, donuts en afbakbroden).

De eerder ingezette initiatief Brood van Gisteren valt binnenkort ook onder het AH Overblijvers concept. Met het Groente & Fruit zakje – voorheen het Verspil-me-niet zakje – worden 5,5 miljoen stuks groente en fruit, zo’n 3,5 miljoen kilo, gered op jaarbasis.

Dynamisch afprijzen

In meer dan 125 Albert Heijn-winkels worden verse producten dynamisch afgeprijsd. Door dynamisch afprijzen wordt het kortingspercentage aan de houdbaarheidsdatum gekoppeld. Het systeem werkt met een algoritme dat kijkt naar de voorraad in de winkel en naar de datum, in combinatie met de verwachte verkoop. Op basis daarvan berekent het algoritme het kortingspercentage. Het berekende kortingspercentage is te zien op het prijslabel en wordt automatisch verrekend bij de kassa. Ook hiermee wordt voedselverspilling voorkomen.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Unilever zet volgende stap tegen voedselverspilling

Voedselverspilling – Too Good To Go en Unilever zetten de volgende stap in de strijd tegen voedselverspilling. Voortaan is het mogelijk om via de Too Good To Go app een pakket met producten van onder andere Unox, Knorr, Calvé en Conimex thuis te laten bezorgen, direct van de maker naar de consument. Dat betekent ook voor Too Good To Go nieuwe...

Lees bericht


Marit van Egmond Foodmanager van het Jaar 2022

Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres (NFC) in het Scheveningse Kurhaus is Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, gekozen tot Foodmanager van het Jaar. Marit van Egmond is de eerste vrouw die de titel mag dragen. Het is dit jaar voor de 25e keer dat er een Foodmanager van het Jaar wordt uitgeroepen.

Lees bericht

KHN-leden pakken met Too Good To Go voedselverspilling aan

Voedselverspilling - Ondernemers die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN) worden sinds deze maand actief geïnformeerd over het tegengaan van voedselverspilling. Door een samenwerking met antiverspillingsplatform Too Good To Go, maakt KHN het voor hun leden heel eenvoudig om zich in te zetten tegen voedselverspilling.

Lees bericht

‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’

Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.

Lees bericht






© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid