AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling


AH Overblijvers zijn een volgende stap bij Albert Heijn tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

De supermarktketen verwacht met AH Overblijvers nog eens 4,5 miljoen kilo aan voedsel te besparen. Albert Heijn heeft de doelstelling om 50% minder voedsel te verspillen in 2030 ten opzichte van 2015.  “Elke kilogram verspild voedsel vinden wij er één te veel. Dit is niet alleen ontzettend zonde van het eten en de energie die erin is gestopt om het product te maken, het heeft ook een negatief effect op het klimaat”, aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn.

AH Overblijvers

Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Een verzameling van deze producten zijn vanaf vandaag als AH Overblijvers-pakket te koop. Klanten kunnen in de AH-app zien welke pakketten er in hun winkel beschikbaar zijn. Ze kunnen deze reserveren en aan het einde van de dag ophalen in de winkel. Klanten hebben de  keuze uit de pakketten: Verrassing, Vegetarisch, Bakkerij (Liefde & Passie-broden, donuts en afbakbroden).

De eerder ingezette initiatief Brood van Gisteren valt binnenkort ook onder het AH Overblijvers concept. Met het Groente & Fruit zakje – voorheen het Verspil-me-niet zakje – worden 5,5 miljoen stuks groente en fruit, zo’n 3,5 miljoen kilo, gered op jaarbasis.

Dynamisch afprijzen

In meer dan 125 Albert Heijn-winkels worden verse producten dynamisch afgeprijsd. Door dynamisch afprijzen wordt het kortingspercentage aan de houdbaarheidsdatum gekoppeld. Het systeem werkt met een algoritme dat kijkt naar de voorraad in de winkel en naar de datum, in combinatie met de verwachte verkoop. Op basis daarvan berekent het algoritme het kortingspercentage. Het berekende kortingspercentage is te zien op het prijslabel en wordt automatisch verrekend bij de kassa. Ook hiermee wordt voedselverspilling voorkomen.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Rotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven

Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.

Lees bericht


Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht


Heineken volop van start met EK-activatieprogramma

Actie - Na de Champions League-finale is het tijd voor het EK en dus laten fabrikanten en retailers weten wat zij tijdens het EK allemaal van plan zijn. De supermarkketens laten zien welke acties en gadgets zij hebben, maar ook fabrikanten als Heineken laten zien waar zij mee komen. Voorafgaand aan de oefenwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Canada in...

Lees bericht



American Cookies van ‘geredde bananen’ uit de keten

Introductie - The Banana Factory heeft zich toegelegd op het redden van bananen in de keten. Aanvankelijk waren dat bananen uit de Europese havens, maar nu wordt er samen met De Graaf Bakeries ook gewerkt aan het reden van de bananen verderop in de keten. Samen met Albert Heijn wordt er een circulaire variant van American Cookie onder huismerk gelanceerd,...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid