AH start met verpakkingsvrij boodschappen doen


AH XL in Rotterdam kreeg de primeur van de AH zelftap / Foto bij: Yasminhar Greaves Photograph

Formulenieuws  - Albert Heijn lanceert een nieuw zelftapconcept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen verpakken. Klanten vullen hun van huis meegenomen pot of zak, of ter plekke gekochte verpakking, namelijk zelf af. Het gaat om producten zoals muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten.

Doel van de zelftap is het tegengaan van wegwerpverpakkingen thuis. Albert Heijn wil in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken en daar kan de consument aan bijdragen. Ook denkt de supermarktketen met het zelftapsysteem de voedselverspilling tegen te gaan, omdat de klant meer naar behoefte zal ‘tappen’.

70 producten

Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit zeventig producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot ingrediënten voor het avondeten zoals pasta en rijst. Zo'n tachtig procent van het assortiment (55 producten) is biologisch, waaronder een aantal bijzondere producten zoal als Fonio, een Afrikaanse graansoort, en biologische koffiebonen.

De Albert Heijn XL in Rotterdam heeft de primeur met het nieuwe concept, laat de supermarktketen weten. Daarna kunnen klanten ook verpakkingsvrij boodschappen doen bij de XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam, gevolgd door nog eens vijftig winkels het komend jaar. Albert Heijn werkt voor de introductie samen met SUPZero, een organisatie die bedrijven begeleidt bij de overgang naar afvalvrije concepten. Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: " Het mooie van dit concept is dat klanten producten gewoon in een eigen, herbruikbare verpakking kunnen meenemen en dat keer op keer. Ook kun je precies de hoeveelheid pakken die je nodig hebt."

Eigen verpakking

Het nieuwe concept bestaat uit zes meter verpakkingsvrij assortiment in slimme dispensers. Vanuit de dispensers kunnen klanten een eigen, herbruikbare verpakking vullen of ter plekke een herbruikbare pot of zak kopen. Klanten wegen eerst de verpakking zonder product, daarna vullen ze die met een van de zeventig producten en vervolgens printen ze een etiket waarmee ze afrekenen bij de kassa.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Heineken volop van start met EK-activatieprogramma

Actie - Na de Champions League-finale is het tijd voor het EK en dus laten fabrikanten en retailers weten wat zij tijdens het EK allemaal van plan zijn. De supermarkketens laten zien welke acties en gadgets zij hebben, maar ook fabrikanten als Heineken laten zien waar zij mee komen. Voorafgaand aan de oefenwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Canada in...

Lees bericht

Mark Schraauwen volgt Michel Driessen op als CEO bij Verstegen

Benoeming - CEO Michel Driessen heeft de dagelijkse leiding van Verstegen Spices & Sauces per 1 juni overgedragen aan CCO Mark Schraauwen. Mark zal de functie van CEO gaan bekleden. Michel Driessen blijft eigenaar van Verstegen en neemt zitting in de Raad van Advies van het Rotterdamse familiebedrijf.

Lees bericht



American Cookies van ‘geredde bananen’ uit de keten

Introductie - The Banana Factory heeft zich toegelegd op het redden van bananen in de keten. Aanvankelijk waren dat bananen uit de Europese havens, maar nu wordt er samen met De Graaf Bakeries ook gewerkt aan het reden van de bananen verderop in de keten. Samen met Albert Heijn wordt er een circulaire variant van American Cookie onder huismerk gelanceerd,...

Lees bericht

Albert Heijn introduceert AH Voordeelshop.nl

Webshop - Albert Heijn lanceert de AH Voordeelshop.nl, een online webshop waar klanten het hele jaar door deals kunnen vinden. Klanten konden altijd al terecht bij Albert Heijn voor leuke uitjes en non-food assortiment met flinke kortingen. Met de lancering van de AH Voordeelshop.nl is dit aanbod nu flink uitgebreid en overzichtelijk samengebracht.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid