‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’
_1024_768_90.jpg)
Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.
De dag bij Postillion ‘Veluwemeer’in Putten werd afgetrapt door Maarten Reijgersberg van RauwCC die een inspireerde verhaal hield over virtual brand ambassadors en virtual influencers. Dat mensen een band kunnen opbouwen met virtuele personen en karakters vinden mensen geen punt. Op diverse plaatsen doen zij dat al met Disney-figuren en de M&M-karakters. Bij een proef met een karakter voor Postilion Hotel Rotterdam, die als een virtuele reisgids voor Rotterdam optrad, had het ook gewerkt, alleen werd die na verloop van tijd beëindigd. Algemeen directeur Erik-Jan Ginjaar, die na Reijgersberg het podium pakte, sprak van een leerzaam project. Ook een project dat vernieuwend was voor Postillon en vooral uitdagend was voor de vorm van hospitality die hij voorstaat met zijn acht hotels en vooral door echte mensen moet worden ingevuld. Techniek als AI en robotisering moeten in zijn ogen hospitality ondersteunen, maar kunnen het nooit vervangen. AI wordt wel veelvuldig ingezet binnen zijn hotelketen als ondersteuning bij de offerte-aanvragen voor congressen en internationale bijeenkomsten. “Daar werkt het uitstekend en heeft het laten zien dat er arbeidsplekken bespaard kunnen worden waar de offertes worden opgesteld. Die mensen kunnen we nu inzetten op plekken waar zij de hospitality veel beter kunnen uitdragen dan bij het opstellen van de offertes,” aldus Ginjaar.
Landal GreenParks
Daarna was het de beurt aan Landal GreenParks Rabbit Hill. In een tipitent deelde concept designer Rogier Claessens van Landal GreenParks uit hoe Landal digitalisering en robotisering in de praktijk brengt. Robots worden bij Landal bijvoorbeeld ingezet in de bediening. Niet alleen levert dat een besparing op in personeel, maar het is ook leuk voor gasten, vooral de jeugdige gasten. Daarnaast vergroot automatisering ook het aantal horecapunten op het park, bijvoorbeeld door de inzet van een pizza-automaat. Omdat de automaat 24/7 beschikbaar is, levert de pizza-automaat ook een bijdrage aan de gasttevredenheid.
ChatGPT
AI-expert Ferry Hoes sloot de bijeenkomst van het Trema betwerk van FocusPlaza af met zijn visie op de synergie tussen mens en technologie in organisaties. Om te laten zien hoe dat praktisch werkte volgde een interactieve workshop met ChatGPT. Deelnemers konden op die manier zien welke bijdrage ChatGPT kan hebben voor productinnovatie, maar ook in samenstelling van bepaalde gerechten voor klantengroepen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Horeca digitaliseert, maar laat ook kansen liggen’
Horeca –Vier op de vijf horecaondernemers in Nederland maakt gebruik van een online reserveringssysteem. Hierdoor ervaart meer dan een derde (35%) minder fouten in reserveringen. Toch benut een grote groep ondernemers nog niet alle voordelen van deze systemen. Denk aan het automatiseren van communicatie, het minimaliseren van wachttijden of het personaliseren van de bediening.
Lees berichtPeter van Mourik (Maxxam) ziet nog veel verborgen ketenkosten
Interview - Anderhalf jaar zit Peter van Mourik nu bij de grootste inkooporganisatie binnen foodservice. Het eerste half jaar nog samen met de inmiddels vertrokken directeur Peter de Ries en de laatste maanden samen met zijn nieuwe Maxxam-team. Een organisatie die vaak wordt bekritiseerd door fabrikanten. En dat vindt Van Mourik onterecht.
Lees bericht‘Van der Valk en Fletcher meest populaire hotels’
Onderzoek – Meer dan de helft (52%) van de Nederlanders heeft in de afgelopen drie jaar overnacht in een hotel in eigen land. Van der Valk en Fletcher Hotels domineren de markt. Bezoekers verblijven het langst bij Enjoyhotels. Bijna één op de vijf (17%) hotelbezoeken is zakelijk.
Lees berichtEerste Nederlandse Hans im Glück opent met ludieke ruilactie
Actie – Nieuwe burger- en cocktailbar Hans im Glück viert komst naar Nederland met ‘Tweedehans’-actie voor de Voedselbank. In de week van de opening zijn gasten welkom om houdbare etenswaren mee te nemen en dit ter plekke te ruilen voor iets van de menukaart. Alle ingebrachte items gaan naar de Voedselbank.
Lees berichtSligro ziet eerste signalen van omzetherstel
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen. Die omzet ligt weliswaar met € 78 miljoen achter ten opzichte van de € 652 miljoen van vorig jaar, maar laat toch een lichte groei zien. Want om de gerealiseerde omzet op een juiste wijze te kunnen vergelijken moet de omzet gecorrigeerd worden met de paasdagen, die dit jaar...
Lees berichtOmzet horeca 6,6% hoger in vierde kwartaal
Analyse - In het vierde kwartaal van 2024 groeide de omzet van de horeca met 6,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. De omzet van logiesverstrekkers steeg met 3,7%, terwijl eet- en drinkgelegenheden een omzetgroei van 7,8% zagen. Dat blijkt uit een recente analyse van ING over de horeca- en leisuremarkt.
Lees bericht