‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’


Algemeen directeur Erik Ginjaar van Postillion Hotels gebruik AI binnen zijn hotels vooral als ondersteuning bij het maken van offertes

Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.

De dag bij Postillion ‘Veluwemeer’in Putten werd afgetrapt door Maarten Reijgersberg van RauwCC die een inspireerde verhaal hield over virtual brand ambassadors en virtual influencers. Dat mensen een band kunnen opbouwen met virtuele personen en karakters vinden mensen geen punt. Op diverse plaatsen doen zij dat al met Disney-figuren en de M&M-karakters. Bij een proef met een karakter voor Postilion Hotel Rotterdam, die als een virtuele reisgids voor Rotterdam optrad, had het ook gewerkt, alleen werd die na verloop van tijd beëindigd. Algemeen directeur Erik-Jan Ginjaar, die na Reijgersberg het podium pakte, sprak van een leerzaam project. Ook een project dat vernieuwend was voor Postillon en vooral uitdagend was voor de vorm van hospitality die hij voorstaat met zijn acht hotels en vooral door echte mensen moet worden ingevuld. Techniek als AI en robotisering moeten in zijn ogen hospitality ondersteunen, maar kunnen het nooit vervangen. AI wordt wel veelvuldig ingezet binnen zijn hotelketen als ondersteuning bij de offerte-aanvragen voor congressen en internationale bijeenkomsten. “Daar werkt het uitstekend en heeft het laten zien dat er arbeidsplekken bespaard kunnen worden waar de offertes worden opgesteld. Die mensen kunnen we nu inzetten op plekken waar zij de hospitality veel beter kunnen uitdragen dan bij het opstellen van de offertes,” aldus Ginjaar.

Landal GreenParks

Daarna was het de beurt aan Landal GreenParks Rabbit Hill. In een tipitent deelde concept designer Rogier Claessens van Landal GreenParks uit hoe Landal digitalisering en robotisering in de praktijk brengt. Robots worden bij Landal bijvoorbeeld ingezet in de bediening. Niet alleen levert dat een besparing op in personeel, maar het is ook leuk voor gasten, vooral de jeugdige gasten. Daarnaast vergroot automatisering ook het aantal horecapunten op het park, bijvoorbeeld door de inzet van een pizza-automaat. Omdat de automaat 24/7 beschikbaar is, levert de pizza-automaat ook een bijdrage aan de gasttevredenheid.

ChatGPT

AI-expert Ferry Hoes sloot de bijeenkomst van het Trema betwerk van FocusPlaza af met zijn visie op de synergie tussen mens en technologie in organisaties. Om te laten zien hoe dat praktisch werkte volgde een interactieve workshop met ChatGPT. Deelnemers konden op die manier zien welke bijdrage ChatGPT kan hebben voor productinnovatie, maar ook in samenstelling van bepaalde gerechten voor klantengroepen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht


Landal GreenParks grote winnaar Parkvakanties Awards

Verkiezing - Bij de jaarlijkse uitreiking van de Parkvakanties Awards is Landal GreenParks opnieuw flink in de prijzen gevallen. Zo won het bedrijf niet alleen de prestigieuze award ‘Populairste aanbieder’, maar werden ook vier individuele vakantieparken bekroond. Hof van Saksen verzilverde maar liefst vier van zijn vijf nominaties, wat het totaal voor Landal GreenParks dit jaar op negen Parkvakanties Awards...

Lees bericht

Horeca moet scherper kijken naar logistieke kosten

Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.

Lees bericht

Horecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event

Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.

Lees bericht


ING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO

Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid