Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop
![](/images/made/uploads/Testopstelling_servicepunt_Jumbo_(Medium)_636_768_90.jpeg)
Supermarkt - Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.
Jumbo laat weten dat de servicebalie in de huidige vorm weinig bestaansrecht heeft zonder tabak. Toch vindt het supermarktbedrijf het wel belangrijk dat de klant een herkenbare plek in de winkel heeft waar zij altijd terecht kan. Daarom wordt er een servicepunt bij de zelfservicekassa’s ingericht, waar altijd iemand van het winkelpersoneel aanwezig is om te helpen. Het ombouwen van een service balie naar een servicepunt doet Jumbo met reeds geplande verbouwingen.
Jumbo bekijk per locatie of al eerder dan 1 juli kunnen is over te schakelen op het nieuwe servicepunt ter vervanging van de servicebalie. Of de winkel daarvoor gesloten moet worden is afhankelijk van de locatie. Er worden geen winkels verbouwd om uitsluitend de servicebalie te vernieuwen, zo laat een woordvoeder weten.
Informeren
Jumbo informeert de klanten op verschillende manieren over de stop van verkoop van tabak in de supermarkt vanaf 1 juli dit jaar. Twee weken voorafgaand aan het verbod op de verkoop van tabak plaatsen communicatie op de servicebalie waarop we aangeven dat we per 1 juli stoppen met de verkoop van tabak. “We verwijzen nadrukkelijk niet naar alternatieve verkooppunten. Zo voldoen we aan wet- en regelgeving rondom reclame voor tabak,” aldus een woordvoeder van de Veghelse supermarktketen. Uit eerdere ervaringen van de pilotwinkels blijkt dat persoonlijk contact het meest krachtig is. “We adviseren winkels en ondernemers daarom ook om klanten die tabak kopen dan ook mondeling te informeren dat we binnenkort gaan stoppen”.
Bron: Jumbo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’
Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.
Lees berichtUitdagende tijden blijven Sligro parten spelen
Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.
Lees berichtBierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%
Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.
Lees berichtburgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtGiftclub opent 8 nieuwe winkels in half jaar tijd
Formulenieuws - De Giftclub opende eind juni en begin juli drie nieuwe franchise Giftclub winkels in IJsselstein, Kloosterzande en Hengelo. Eerder dit jaar opende al vijf andere Giftclubs hun deuren. Zeven locaties worden gerund door supermarktondernemers, die per 1 juli in hun supermarkt moesten stoppen met de verkoop van tabak.
Lees berichtCBS: inflatie stijgt naar 3,2 procent in juni
Analyse - Consumentengoederen en -diensten waren in juni 3,2 procent duurder dan een jaar eerder. Dat werd vooral veroorzaakt door de prijsstijging in tabak. In de maand mei lag de inflatie nog op 2,7 procent. Dat meldt het CBS.
Lees bericht