Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop
Supermarkt - Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.
Jumbo laat weten dat de servicebalie in de huidige vorm weinig bestaansrecht heeft zonder tabak. Toch vindt het supermarktbedrijf het wel belangrijk dat de klant een herkenbare plek in de winkel heeft waar zij altijd terecht kan. Daarom wordt er een servicepunt bij de zelfservicekassa’s ingericht, waar altijd iemand van het winkelpersoneel aanwezig is om te helpen. Het ombouwen van een service balie naar een servicepunt doet Jumbo met reeds geplande verbouwingen.
Jumbo bekijk per locatie of al eerder dan 1 juli kunnen is over te schakelen op het nieuwe servicepunt ter vervanging van de servicebalie. Of de winkel daarvoor gesloten moet worden is afhankelijk van de locatie. Er worden geen winkels verbouwd om uitsluitend de servicebalie te vernieuwen, zo laat een woordvoeder weten.
Informeren
Jumbo informeert de klanten op verschillende manieren over de stop van verkoop van tabak in de supermarkt vanaf 1 juli dit jaar. Twee weken voorafgaand aan het verbod op de verkoop van tabak plaatsen communicatie op de servicebalie waarop we aangeven dat we per 1 juli stoppen met de verkoop van tabak. “We verwijzen nadrukkelijk niet naar alternatieve verkooppunten. Zo voldoen we aan wet- en regelgeving rondom reclame voor tabak,” aldus een woordvoeder van de Veghelse supermarktketen. Uit eerdere ervaringen van de pilotwinkels blijkt dat persoonlijk contact het meest krachtig is. “We adviseren winkels en ondernemers daarom ook om klanten die tabak kopen dan ook mondeling te informeren dat we binnenkort gaan stoppen”.
Bron: Jumbo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Tabaksverkoop vertoont dalende trend bij petrolkanaal
Analyse - Omzet rookwaren bij tankstations stijgt fors ten opzichte van vorig jaar, maar vertoont de laatste maanden de dalende trend zoals we die van de afgelopen jaren kennen. Ook de verkoop van fris in combinatie met tabak daalt met de trend mee, net zoals andere items dat door de tabaksklant wordt verkocht.
Lees berichtRobert ten Brink speelt rol in kerstcommercial Jumbo
Supermarkt - Hoe je de feestdagen ook doorbrengt, het gaat erom dat je samen bent en kunt genieten. Die boodschap stelt familiebedrijf Jumbo Supermarkten centraal in haar nieuwe kerstcampagne.
Lees berichtBas Roelofs volgt Eric Bras op bij Signature Foods
Persoonlijk - Erik Bras gaat terugtreden als ceo van Signature Foods, een bedrijf met de merken Johma, Heks’nkaas en Topking in Nederland. Begin volgend jaar zal hij worden opgevolgd door Bas Roelofs en Herman de Boer als cfo. Dat meldt FoodPersonality op basis van een brief van Bras aan relaties.
Lees berichtJumbo introduceert naast Jumbo’s ook Smaakmakers
Supermarkt – Naast de eerder geïntroduceerde productlijn onder Jumbo’s introduceert de supermarktketen nu Smaakmakers. De nieuwe productlijn van 44 innovatieve productenkomt te liggen de ruim 700 winkels in Nederland en België.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtAdrie Kleppe opent combinatiewinkel ‘Pakje Tabak’ in Leerdam
Interview- Wat doe je als eigenaar van een winkelcentrum als je winkels ziet verdwijnen waar wel behoefte aan is? Dan start je die winkels zelf. Precies datgene heeft vastgoedbeheerder Arie Kleppe gedaan in Leerdam. Hij startte op twee gescheiden huisnummers een eigen tabakszaak en aangrenzend een Postkantoor zodat de tabaksspeciaalzaak ook na 2032 open mag blijven.
Lees bericht