Albert Heijn to go gaat experimenteren met true pricing

Formulenieuws – Vanaf dinsdag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen op die manier inzicht in de werkelijke prijs van een product en kunnen op basis hiervan duurzamere keuzes maken.
Op de drie locaties krijgen klanten de koffievarianten met verschillende prijzen te zien. Albert Heijn start met koffie omdat hiervan de ‘werkelijke kosten’ redelijk in kaart zijn gebracht. AH wil met het experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten en werkt in de pilot samen met de onafhankelijke organisatie True Price. De meerprijs die klanten bereid zijn te betalen gaat naar Rainforest Alliance, omdat Albert Heijn daarmee samenwerkt voor haar Perla-koffie.
True price
De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.
Inzicht
De true price geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor (haver)melk. Een cappuccino met melk van koeien bijvoorbeeld is minder duurzaam dan de variant met havermelk en heeft daardoor een hogere true price. Het doel van het experiment is enerzijds inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten, anderzijds om de duurzame keuze te stimuleren en te leren wat klanten ervan vinden.
Bron: AH/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Winnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt
Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.
Lees berichtGroei Fairtrade-producten zorgt voor hogere premie boeren
Impact - Boeren en werknemers in Afrika, Azië & Latijns-Amerika hebben in 2022 een hogere premiebijdrage ontvangen van Fairtrade Nederland. De uitgekeerde premie lag vorig jaar 16% hoger dan het jaar er voor. De verhoging was mogelijk door de groei van het aantal Fairtrade-producten in Nederland.
Lees bericht‘Holoboer’ vertelt Mijn Melk-verhaal op de winkelvloer
Actie - Zuivelmerk Mijn Melk komt met een actie op de winkelvloer om boer en consument dichter bij elkaar te brengen. Via de Mijn Melk Mini Pop-Up Boerderij vertelt een hologram van de boer over zijn product, hoe dat tot stand komt en welke voordelen dat heeft.
Lees berichtJan Linders verkoopt 10 winkels aan Jumbo, PLUS en ALDI
Formulenieuws - Jan Linders heeft een nieuwe eigenaar gevonden voor tien van haar winkels, die niet meegaan in de franchise-samenwerking met Albert Heijn. Jan Linders verkoopt deze winkels aan Jumbo, Plus en ALDI. De winkels worden naar verwachting in de tweede helft van dit jaar omgebouwd naar de nieuwe formules.
Lees berichtAfscheid Harrie ten Have als voorzitter Vakcentrum
Persoonlijk - Harrie ten Have heeft na veertien jaar afscheid genomen als voorzitter van het Vakcentrum, de belangenvereniging voor zelfstandige detaillisten in food, non-food, fast moving consumer goods en franchisenemers. Voormalig Albert Heijn-franchiser Bram de Jong volgt hem op.
Lees berichtAlbert Heijn streeft naar B Corp certificering binnen een jaar
Formulenieuws – Albert Heijn wil binnen een jaar klaar zijn voor een B Corp certificering. Die ambitie sprak Marit van Egmond, CEO Albert Heijn, uit bij de presentatie van het nieuwste duurzaamheidsverslag over 2022. De B Corp certificering wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Lees bericht