‘Alcoholvrij bier en speciaalbieren nemen vlucht op terras’


Onderzoek – De consumptie en verkoop van alcoholvrije bieren heeft de afgelopen twee jaar een vlucht gemaakt. Daarnaast hebben ook de speciaalbieren hun definitieve plek op de menukaarten veroverd. Dat schrijft Van Spronsen & Partners horeca-advies in hun jaarlijkse terrasonderzoek, dat dit jaar voor de dertiende keer werd gehouden. Zwolle was daarin wederom de goedkoopste terrasstad van Nederland en Amsterdam de duurste. Een terrasbezoeker is in de hoofdstad gemiddeld €27,05 kwijt voor een rondje van 2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé. Dat is gemiddeld €3,40 per drankje. Een zelfde rondje kost in de goedkoopste Nederlandse terrasstad Zwolle gemiddeld €21,88. Overal nam de prijs van het rondje toe, mede door de btw-verhoging van 6% naar 9%. In de hoofdstad met 7,8% het meest. Landelijk steeg de prijs voor een rondje terras gemiddeld met 3,1% naar €23,35. De prijzen in de hoofdstad liggen daarmee 16% hoger dan het landelijk gemiddelde. Volgens Spronsen & Partners is dat niet verrassend omdat de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land. Bovendien is de stad het meest populair onder de toeristen. Fors hoger Een stijging van meer dan 3% is de afgelopen edities van het onderzoek niet voorgekomen, schrijft het onderzoekbureau. Maar er waren ook verschillen. Zo stegen de alcoholvrije dranken met 3,8% in prijs  en de reguliere bieren en wijnen met 2,6%. Als kanttekening wordt daarbij geplaatst dat de tariefverhoging mogelijk fors mogen lijken, maar dat deze altijd nog minder zijn dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten. Die prijzen gingen het afgelopen jaar met gemiddeld 3,8% omhoog. Zonder de verhoging van de btw zou een rondje op het terras uitkomen op gemiddeld €23,07. Dat komt neer op een gemiddelde prijsstijging van 1,9%, de laagste in de afgelopen vijf jaar. Inkoop- & verkoopprijzen bier Opvallend in het onderzoek is ook dat de horeca  de stijging van de inkoopprijs van bier niet volledig heeft doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier volgens gegevens van Spronsen & Partners met 3,7%, terwijl de prijs voor een fluitje slechts met 3,3% werd verhoogd. Ook in eerdere jaren werd de verhoging niet altijd doorberekend. Over de afgelopen tien jaar steeg de inkoopprijs van bier met 46% terwijl de prijs in de horeca met 28% werd verhoogd. Stijgers & dalers Terug naar het terrasonderzoek. De plaatsen waar de prijzen op het terras het hardst zijn gestegen zijn Zoetermeer, Eindhoven en Apeldoorn. Zij stegen vier plekken. In Zoetermeer is men 5,3% duurder uit dan vorig jaar, in Eindhoven 4,3% en in Apeldoorn 5%. Geen van deze steden kon echter tippen aan de 7,8% prijsstijging in Amsterdam. Voordelige steden Zoals gezegd is het rondje op het terras in Zwolle wederom het goedkoopst. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt maar liefst €5,18, wat neerkomst op 0,65 cent per drankje. Liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle en Dordrecht, waar de gemiddelde prijs €3,69 bedraagt. Het traditionele fluitje is het goedkoopst in Almere (€2,40) en in Arnhem kan er voor €2,21 relatief goedkoop koffie gedronken worden. Naar Enschede ga je toe voor frisdrank, een glaasje cola kost daar €2,40. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Londen heeft lopende band voor kaasgerechten

Innovatie - De sushi-band met voorbij trekkende gerechten kennen we allemaal, maar nu heeft een restaurant van Kerb een dergelijke lopende band ook gemaakt voor gerechten met kaas. Bezoekers kunnen in de Pick & Cheese locatie in Seven Dials Market in Londen uit meer dan 25 kaasvariëteiten kiezen, waaronder Silton en Gouda. Het kaasrestaurant is een concept van Kerb’s Food...

Lees bericht

Horeca bij golfclubs vaker in eigen beheer

Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer. Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar...

Lees bericht

Aantal wereldrestaurants in drie jaar verdrievoudigd

Marktcijfers - Het aantal wereldrestaurants in Nederland is de afgelopen drie jaar bijna verdrievoudigd. Het aantal nam toe van 25 in 2016 naar 71 in 2019. Daar zitten nog niet de 35 Live-Cooking formules van Van der Valk bij. Als die wel worden meegeteld, dan heeft ons land meer dan 100 van deze zogenaamde “all you can eat” formules. De cijfers zijn afkomstig van Van Spronsen &...

Lees bericht

Restaurants in pannenkoeken groeien gestaag door

Marktanalyse – Het aantal pannenkoekenrestaurants blijft groeien in Nederland. De afgelopen 10 jaar steeg het aantal van 321 naar 390 bedrijven. Een stijging van 21%. De laatste jaren vlak de groei echter enigszins af. Tot nu toe steeg het aantal in 2019 met 0,8% ten opzichte van 2018. De markt voor pannenkoeken restaurants is in kaart gebracht door Van Spronsen & Partners horeca-advies. Naar aanleiding van Nationale Pannenkoekendag vandaag...

Lees bericht


Groei fastfoodrestaurants zet door

Martontwikkeling – De groei in fastfoodrestaurants is de afgelopen vijf jaar onverminderd doorgegaan, ondanks alle aandacht voor gezondheid. Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland steeg in die periode van 364 naar 422 restaurants. Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outlet centers) groeide het aanbod fors. De cijfers zijn afkomstig van uit een rapportage van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het...

Lees bericht

Marqt berekent btw-verhoging op groente en fruit niet door

Formulenieuws – Eetwinkel Marqt gaat de btw-verhoging van 6% naar 9% op onbewerkte groente en fruit, die per 1 januari dit jaar is ingegaan, niet doorberekenen aan de consument. De retailer laat dit vandaag als een soort van protest op de maatregel weten. De winkelformule is het niet eens met de keuze van de overheid om de prijzen op deze gezonde producten te verhogen....

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid