Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca


Alcoholvrij bier is steeds vaker beschikbaar in sportkantines

Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.

Vooral Heineken en Amstel zijn in de alcoholvrij breed verkrijgbaar. Bavaria heeft, net als Amstel, een betere beschikbaarheid met alcoholvrij bier dan het hoofdmerk aandeel pils met alcohol. De beschikbaarheid van Hertog-Jan 0.0 blijft achter in vergelijking met het aandeel hoofdmerk pils met alcohol en voor Grolsch ligt dit op hetzelfde niveau.

De verkoop van alcoholvrij bier is sinds 2010, met bijna 500 procent gestegen volgens de Vereniging Nederlandse Brouwers. Eén op de vijftien gedronken biertjes in Nederland is alcoholvrij. ‘Door het ruime aanbod, dat de afgelopen vijf jaar ruim is verdubbeld, kan de consument bijna niet meer om de alcoholvrije varianten heen,’ aldus Datlinq.

Regionale schikbaarheid

Het aanbod aan alcoholvrij bier is relatief gezien in de Zeeuwse horeca aanwezig. Regionaal gezien blijft Flevoland achter met het aanbod. Ook per type foodservicelocatie zijn grote verschillen. Zo is de beschikbaarheid van alcoholvrij bier in afhaal/bezorg en fastfoodlocaties nog laag. In sportkantines ligt de beschikbaarheid inmiddels wel op een hoog niveau. Dit sluit aan bij doelstellingen van het Nationaal Preventieakkoord, hoewel de beschikbaarheid van alcoholvrij bier in sportkantines, volgens Datlinq, nog niet op hetzelfde (hogere) niveau van bier met alcohol.

Verpakking bier

Bier is in twee op de drie locaties beschikbaar op de tap en bijna 40 procent van de locaties heeft bier in flesjes beschikbaar. Twee op de tien locaties heeft bier in blikjes beschikbaar, dit zijn vaak de fastfoodlocaties maar ook speciaal bier in blik is steeds vaker beschikbaar in cafés. De beschikbaarheid van bier op fles groeit in de horeca het sterkst en inmiddels hebben 40% van de outlets die bier op fles beschikbaar hebben inmiddels een keuze uit 10 of meer varianten. Alcoholvrij bier wordt ook het meest in flesjes geserveerd in de horeca.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bier met minder alcohol steeds populairder

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

Lees bericht


Amstel start nieuwe jaar met nieuwe, herkenbare campagne

Campagne – Amstel luidt het nieuwe jaar in met een nieuwe campagne. Ook hierin hebben de drie bekende Amstel vrienden weer de hoofdrol. Dit keer draait het om verhalen binnen vriendengroepen die in de loop der tijd flink worden aangedikt. Want ‘hoe langer de vriendschap, hoe sterker de verhalen’, wie kent het niet?

Lees bericht


Assortiment Foodello inmiddels op 1000 producten

Online supermarkt - Een nieuwe mijlpaal voor online supermarkt Foodello. Hun assortiment omvat inmiddels 1000 restproducten die nog prima in orde zijn op het gebied van kwaliteit en veiligheid, om te verkopen aan consumenten. Foodello heeft als missie het verminderen van voedselverspilling.

Lees bericht


Lidl verlaagt prijzen vezelrijke producten

Supermarkt - Lidl voert een structurele prijsverlaging door op haar vezelrijke producten. De discounter gaat bovendien in samenwerking met het Voedingscentrum werk maken van een gezonde leefstijl met de campagne ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid