Aldi en JOGG rollen pilot ‘Groenteboxjes’ verder uit


Kinderdagverblijven – Het gezamenlijke initiatief ‘Groenteboxjes’ van Aldi en JOGG blijkt in de praktijk goed te werken. Dat heeft onderzoek van Universiteit van Maastricht uitgewezen. ALDI en JOGG werken sinds 2018 samen om een gezonde leefstijl onder gezinnen met jonge kinderen te bevorderen.

Het programma met de Groenteboxjes is een pilot die werd ingezet op 26 kinderdagverblijven in Limburg met als doel de consumptie van groente te stimuleren onder jonge kinderen. Uit het onderzoek van de Universiteit van Maastricht, in opdracht van ALDI en JOGG, is nu het effect van dit programma onderzocht. Daaruit blijkt dat het programma, waarin kinderen op het kinderdagverblijf dagelijks groente aangeboden kregen en beloond werden voor het eten ervan, de groenteconsumptie verhoogt. 

Speelse manier

In Venlo, Venray en Weert namen gedurende drie maanden circa 600 kinderen tussen twee en vier jaar deel aan de pilot met de groenteboxjes. Het programma gaf opvoeders en pedagogisch medewerkers praktische handvatten om groente als tussendoortje te integreren in het dagelijks ritme van de kinderen, thuis en op het kinderdagverblijf. Daarnaast bevatte het programma praktische materialen om groente op een leuke en prikkelende manier onderdeel te laten zijn van de dag op het kinderdagverblijf. Dat zorgde ervoor dat de kinderen op een speelse manier ervaring opdeden met het dagelijks eten van groente, zoals komkommer, tomaat, wortel, paprika, radijs en bloemkool.

Belonen

Het onderzoek toont dat het dagelijks aanbieden van groente op het kinderdagverblijf in combinatie met een beloning voor het eten ervan, de groenteconsumptie na drie maanden significant verhoogt. “Het vele aanbieden is belangrijk maar juist de beloning maakt van het proeven van groente ook iets leuks”, aldus promovendus Britt van Belkom, onderzoekster bij de leerstoel Jeugd, Voeding & Gezondheid van Maastricht University Campus Venlo.

Andere regio's

Nu het succes van het groenteboxjesprogramma wetenschappelijk is aangetoond willen ALDI en JOGG het programma verder uitrollen. Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij ALDI in Nederland: “Uit eerder onderzoek van JOGG weten we dat de groenteconsumptie onder de leeftijdsgroep twee tot vier jaar te laag is. We zijn daarom enorm blij dat het onderzoek aantoont dat deze interventie daadwerkelijk bijdraagt aan het verhogen van de groenteconsumptie. De ambitie is om het project dit jaar voort te zetten in Limburg en verder uit te rollen in twee andere regio’s in Nederland.”

Bron: Aldi/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...

Lees bericht



Ketenpartijen willen 0% btw op groenten en fruit

Politiek – Ketenpartijen, retailers en politici staan vierkant achter 'Maatschappelijk akkoord 0% btw op groenten en fruit'. Zij hebben daarvoor donderdag gezamenlijk een akkoord ondertekend. Bij de ondertekening beloofden retailers dat zij bij afschaffing van de 9% btw- op groenten en fruit deze zouden doorvoeren in een prijsverlaging.

Lees bericht




Aldi maakt betalen bij Aldi Shop & Go eenvoudiger

Supermarkt – Klanten kunnen bij de kassaloze ALDI Shop & Go in Utrecht voortaan nog eenvoudiger hun boodschappen doen en betalen. Was voorheen de ALDI Shop & Go app nodig om binnen te komen en de boodschappen te betalen, nu kunnen klanten gewoon de winkel binnenlopen en kiezen welke digitale betaalmethode de voorkeur heeft.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid