‘Gezonde Pannenkoek’ in Blijdorp en Opluchtmuseum slaat aan


Drie weken lang stond in het pannenkoekenrestaurant, de Terraszaal in Diergaarde Blijdorp, de pannenkoek Tropicana op de menukaart / Foto bij: Diergaarde Blijdorp

Pilot - Diergaarde Blijdorp in Rotterdam en het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem hebben samen met het Voedingscentrum en JOGG een pilot gehouden met een gezonde pannenkoekvariant. Zonder dat mensen het wisten kregen zij voedzame en toegankelijke pannenkoek geserveerd bij hun bestelling.

Opvallend is dat de pannenkoeken zijn geïntroduceerd zonder het van de daken te schreeuwen. Dat kan als de kwaliteit van de pannenkoeken niet onder doet voor een gewone pannenkoek. Johan Meurs is chef-kok en teamleider van de keuken van het Openluchtmuseum en samen met teamleider Tahnee Pauw voor horeca zijn zij de pilot gestart. Het Nederlands Openluchtmuseum kent maar liefst acht horecalocaties. Tahnee: “Mijn focus ligt onder andere op het in kaart brengen van een bewuster gekozen assortiment, de uitstraling hiervan en de communicatie.”. Twee jaar geleden was Tahnee samen met een collega bij een Gezond Uit-bijeenkomst in De Efteling. “Er werd toen gesproken over de volkoren pannenkoek, met de vraag: wie wil de uitdaging aangaan om te starten met een pilot? We keken elkaar aan en dachten: ja hoor, dat gaan we gewoon doen! We zagen het als een mooie kans om onze dagbezoekers een bewuste keuze aanbieden,” aldus Tahnee in een reactie tegenover het JOGG. Met het Voedingscentrum zijn vervolgens enkele mixen getest, waarvan er eentje werd geselecteerd met een hoger vezelgehalte. En de gast? Geen probleem. Eigenlijk was het voor het Openluchtmuseum meer een logische stap in een proces dan een tijdelijke pilot.

Tropicana-pannenkoek

Ook Diergaarde Blijdorp wilde aan de slag met de pilot van het Voedingscentrum. Drie weken lang stond in het pannenkoekenrestaurant, de Terraszaal in Diergaarde Blijdorp, de pannenkoek Tropicana op de menukaart, aldus een bericht van Jogg. Sten Pijlman , marketeer bij Blijdorp is samen met horecaman Edwin Allen, verantwoordelijk voor het bedenken van de ideeën en concepten voor de bezoekers. Zo ook voor de Tropicana-pannenkoek. Een kinderpannenkoek, met een kleurrijke uitstraling, gecombineerd met een spannend verhaal. “De pannenkoek leerde de kinderen – en liet ze ervaren – wat toekans eten.” En met het dieet van de toekan is weinig mis. “We hebben het verhaal samen met onze collega’s van educatie ontwikkeld.” Het is heel belangrijk dat je echt aansluit bij wat een dagbezoeker wil, benadrukt Pijlman. ““Bij een dagje uit hoort iets lekkers. Je kan een bewuste keuze heel interessant maken door er een bepaald verhaal omheen te vertellen en het eigenlijk aantrekkelijker te maken dan de traditionele optie. Dat is ook echt gelukt, want de pannenkoek Tropicana is net zoveel verkocht als de normale variant”, aldus Pijlman in het Jogg-artikel.

Transformatie

De pilot is belangrijk voor Blijdorp. “Vorig jaar zijn we gestart met een ambitieuze herpositionering. Van een klassieke dierentuin zijn we naar een internationale natuurbeschermingsorganisatie aan het gaan. De pilots die we doen zijn heel waardevol voor ons binnen die grote transformatie waar we mee bezig zijn. Gezond eten hoort daarbij.”

28 dagattracties

Al 5 jaar slaan JOGG en inmiddels alweer 28 Nederlandse dagattracties de handen ineen met de Ambitie Gezond Uit. En dat aantal groeit; steeds meer dagattracties werken op deze manier aan een gezonder voedingsaanbod. Ook wisselen de ondertekenaars kennis uit in de Gezond Uit bijeenkomsten. Met de ondertekenaars van de Ambitie Gezond Uit vinden vaker pilots plaats in samenwerking met het Voedingscentrum. Daarvoor kan contact worden opgemomen met JOGG.

Bron: JOGG/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Klanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen

Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van...

Lees bericht


JOGG-aanpak gemeenten werkt niet

Analyse – Gemeente en wijken die met de zogenaamde JOGG-aanpak het aantal kinderen met overgewicht willen tegengaan, kunnen de gelden beter aan andere zaken uitgeven. Daar waar er met de JOGG-aanpak wordt gewerkt is er namelijk na acht jaar geen afname van het aantal kinderen met overgewicht te zien. Dat blijkt uit een analyse van het RIVM, waarvan Binnenlandsbestuur melding maakt.

Lees bericht

Albert Heijn introduceert AH Voordeelshop.nl

Webshop - Albert Heijn lanceert de AH Voordeelshop.nl, een online webshop waar klanten het hele jaar door deals kunnen vinden. Klanten konden altijd al terecht bij Albert Heijn voor leuke uitjes en non-food assortiment met flinke kortingen. Met de lancering van de AH Voordeelshop.nl is dit aanbod nu flink uitgebreid en overzichtelijk samengebracht.

Lees bericht

Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht


ALDI en JOGG breiden Groenteboxjes uit naar 14 extra gemeenten

Actie - Acht kinderdagverblijven in de gemeente Midden-Drenthe nemen vanaf deze week deel aan het programma Groenteboxjes van Aldi en Jogg. Bij dit programma krijgen kinderen op het kinderdagverblijf gedurende drie maanden dagelijks groente aangeboden en worden zij beloond voor het eten ervan. Het programma is effectief gebleken in het stimuleren van de groenteconsumptie bij kinderen.

Lees bericht

Lidl verlaagt prijzen vezelrijke producten

Supermarkt - Lidl voert een structurele prijsverlaging door op haar vezelrijke producten. De discounter gaat bovendien in samenwerking met het Voedingscentrum werk maken van een gezonde leefstijl met de campagne ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid