App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek

Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.
Het systeem is gebaseerd op QR-codes en koppelt op die manier locatie en bezoekers aan elkaar, zonder dat de gebruikers de gehele dag worden gevolgd. Bescherming van privacy is bij veel gebruikers een belangrijke overweging om bepaalde controlesystemen wel of niet te gebruiken. Omdat locatie en naam bij het checkgesprek wel geregisteerd staan, maakt de app het wel mogelijk om bezoekers snel te vinden en te waarschuwen, als achteraf blijkt dat iemand die besmet is met het coronavirus, in de buurt is geweest.
RIVM-protocol
Volgens het RIVM-protocol voor de horeca moet aan elke gast zeven controlevragen worden gesteld met als doel vast te stellen of het bezoek vrij is van coronasymptomen. Die vragen zijn niet alleen vervelend voor personeel om iedere keer te stellen, maar ook nog eens tijdrovend en gastonvriendelijk. Een app waarbij de gast deze vragen bij inchecken zelf al beantwoord, kan oponthoud voorkomen en wellicht irritatie wegnemen. Enige punt is dat het zelf invoeren van gegevens fraudegevoelig is dan een persoonlijk gesprek.
Chatbox
Checkgesprek ziet voor de app niet alleen mogelijkheden in de horeca, maar ook voor andere openbare gelegenheden, zoals kantoor, winkel of bioscoop. Het enige dat gedaan moet worden is het aanmelden bij checkgesprek.nl en de QR-codes plaatsen bij de in- en uitgang van het bedrijf. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan. Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van checkgesprek.nl. Ze komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn.
Groen licht
Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers zich bij het verlaten van de locatie ook weer uit.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horeca gaat speeddaten met talenten
Horeca – Horecabedrijven gaan woensdag speeddaten met talenten. Vanwege het enorme aantal horecavacatures in Utrecht is het voor leerbedrijven van belang zichzelf op de juiste wijze in de kijker te spelen. En dat is precies wat de vertegenwoordigers van ruim 70 horecabedrijven uit de regio Utrecht aanstaande woensdag tijdens de jaarlijkse speeddate op het Horeca & Toerisme College in Nieuwegein zullen proberen
Lees berichtRestaurantplatforms Formitable en Zenchef bundelen krachten
Samenwerking - Het Amsterdamse groeiplatform voor restaurants Formitable en de Parijse ontwikkelaar van restauranttechnologie Zenchef gaan hun krachten bundelen. Door de samenwerking kunnen beide partijen efficiënter innoveren en hun eigen marktpositie in Europa verstevigen.
Lees bericht11.100 horecabedrijven moeten definitieve NOW berekening nog aanvragen
Financieel - Werkgevers in de horeca- en cateringsector, die in de vier aanvraagperiodes tussen oktober 2020 en september 2021 gebruikmaakten van de NOW-regeling hebben in veel gevallen nog geen definitieve berekening van de NOW-regelingen aangevraagd. Het gaat om de NOW-aanvragen NOW 3.1, 3.2, 3.3 en 4. Zo’n 11.100 bedrijven hebben daarvoor nog een kleine maand de tijd. Om de bedrijven daarop te wijzen komt het UWV,...
Lees berichtTwee nieuwe horecaoplossingen bij Sligro: QR-bestellen en Tafel reserveren
Groothandel – Met oplossingen als QR-bestellen en Tafel reserveren wil Sligro een bijdrage leveren aan de problemen in de horeca. Stijgende kosten en het gebrek aan personeel, in combinatie met marges die onder druk staan, zorgen er voor dat het runnen van een rendabele horecazaak niet eenvoudig is.
Lees berichtFoodservice gaat meer pijn voelen dan supermarkt
De druk op de koopkracht van consumenten zal meer gaan worden gevoeld bij horeca, foodservice en voedingsspeciaalzaken dan bij de supermarkten. Dit voorspelt ING Research in een speciaal schrijven richting de groothandels in Nederland.
Lees berichtDe Werf Beste Leerbedrijf en Mark Benneker Beste Leermeester
Verkiezing - Restaurant De Werf uit Veere is uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca 2022/2023. Op de tweede plaats staat ’t Voorhuys in Emmeloord, gevolgd door De Hof in Renswoude. Mark Benneker van ’t Kruisselt in De Lutte kreeg de titel Beste Leermeester Horeca 2022/2023 uitgereikt.
Lees bericht