App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek


Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Het systeem is gebaseerd op QR-codes en koppelt op die manier locatie en bezoekers aan elkaar, zonder dat de gebruikers de gehele dag worden gevolgd. Bescherming van privacy is bij veel gebruikers een belangrijke overweging om bepaalde controlesystemen wel of niet te gebruiken. Omdat locatie en naam bij het checkgesprek wel geregisteerd staan, maakt de app het wel mogelijk om bezoekers snel te vinden en te waarschuwen, als achteraf blijkt dat iemand die besmet is met het coronavirus, in de buurt is geweest.

RIVM-protocol

Volgens het RIVM-protocol voor de horeca moet aan elke gast zeven controlevragen worden gesteld met als doel vast te stellen of het bezoek vrij is van coronasymptomen. Die vragen zijn niet alleen vervelend voor personeel om iedere keer te stellen, maar ook nog eens tijdrovend en gastonvriendelijk. Een app waarbij de gast deze vragen bij inchecken zelf al beantwoord, kan oponthoud voorkomen en wellicht irritatie wegnemen. Enige punt is dat het zelf invoeren van gegevens fraudegevoelig is dan een persoonlijk gesprek.

Chatbox

Checkgesprek ziet voor de app niet alleen mogelijkheden in de horeca, maar ook voor andere openbare gelegenheden, zoals kantoor, winkel of bioscoop. Het enige dat gedaan moet worden is het aanmelden bij checkgesprek.nl en de QR-codes plaatsen bij de in- en uitgang van het bedrijf. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan. Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van checkgesprek.nl. Ze komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn.

Groen licht

Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers zich bij het verlaten van de locatie ook weer uit.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

SVO vakopleiding food neemt Horeca Academie over

Overname - SVO vakopleiding food, mbo-vakopleider en trainer in de foodsector, maakt de overname bekend van de Horeca Academie. Door het samengaan van beide organisaties versterkt SVO vakopleiding food het aanbod aan hoogwaardige opleidingen en innovatieve trainingen aan (toekomstige) culinaire professionals.

Lees bericht


Sheraton Amsterdam maakt bier van overtollig brood

Voedselverspilling – Sheraton Amsterdam Airport Hotel gaat werk maken van een duurzamere toekomst en introduceert ‘Gouden Brood’, een innovatief bierconcept waarbij overtollig brood uit de keukens van Sheraton Amsterdam als voornaamste ingrediënt wordt gebruikt. Met dit nieuwe initiatief wil hotel een deel van de voedselverspilling terugdringen en zijn steentje bijdragen aan een duurzame wereld. Het ‘Gouden Brood'-bier is vanaf eind...

Lees bericht

Anuga biedt internationaal overzicht food en beverage

Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.

Lees bericht

Jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam breekt alle records

Vakbeurzen - Gastvrij Rotterdam vierde de afgelopen drie dagen haar 10e editie. De beurs in vijf de hallen van Rotterdam Ahoy was met 500 deelnemende bedrijven volledig uitverkocht, waarmee deze editie de grootste tot nu toe is. Ook werd met 18.559 bezoekers een recordaantal gerealiseerd.

Lees bericht


10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan

Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.

Lees bericht

FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid