App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek


Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Het systeem is gebaseerd op QR-codes en koppelt op die manier locatie en bezoekers aan elkaar, zonder dat de gebruikers de gehele dag worden gevolgd. Bescherming van privacy is bij veel gebruikers een belangrijke overweging om bepaalde controlesystemen wel of niet te gebruiken. Omdat locatie en naam bij het checkgesprek wel geregisteerd staan, maakt de app het wel mogelijk om bezoekers snel te vinden en te waarschuwen, als achteraf blijkt dat iemand die besmet is met het coronavirus, in de buurt is geweest.

RIVM-protocol

Volgens het RIVM-protocol voor de horeca moet aan elke gast zeven controlevragen worden gesteld met als doel vast te stellen of het bezoek vrij is van coronasymptomen. Die vragen zijn niet alleen vervelend voor personeel om iedere keer te stellen, maar ook nog eens tijdrovend en gastonvriendelijk. Een app waarbij de gast deze vragen bij inchecken zelf al beantwoord, kan oponthoud voorkomen en wellicht irritatie wegnemen. Enige punt is dat het zelf invoeren van gegevens fraudegevoelig is dan een persoonlijk gesprek.

Chatbox

Checkgesprek ziet voor de app niet alleen mogelijkheden in de horeca, maar ook voor andere openbare gelegenheden, zoals kantoor, winkel of bioscoop. Het enige dat gedaan moet worden is het aanmelden bij checkgesprek.nl en de QR-codes plaatsen bij de in- en uitgang van het bedrijf. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan. Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van checkgesprek.nl. Ze komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn.

Groen licht

Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers zich bij het verlaten van de locatie ook weer uit.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Loetje blijft ‘open’ en opent in 2021 twee nieuwe locaties

Formulenieuws – Alle 21 locaties van loetje blijven hun biefstuk verkopen, alleen moeten de gasten de maaltijd ophalen. Op vijf locaties kan dat zelfs via een ‘drive in’. Daarnaast groeit het bedrijf ondanks de horecamaatregelen gewoon door en opent het restaurant begin 2021 twee nieuwe locaties.

Lees bericht

Horecagroothandels weer open voor particulieren

Groothandel - Op woensdag 14 oktober heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, op verzoek van de overheid bekend gemaakt dat zelfbedieningsgroothandels per donderdag 15 oktober weer toegankelijk zijn voor particulieren. Een einddatum is op dit moment nog niet bekend.

Lees bericht

‘Horecamaatregelen mogelijk voor vier weken’

Coronamaatregelen – Het kabinet heeft tijdens de persconferentie van dinsdag 13 oktober een aantal duidelijke en zware maatregelen bekendgemaakt. Dat de horeca de deuren moest sluiten was al eerder uitgelekt, maar dat het mogelijk vier weken gaat duren is nieuw. Het kabinet gaat alle afgekondigde maatregelen over twee weken evalueren en besluit dan over een mogelijke verlenging.

Lees bericht


‘Horeca opnieuw twee weken dicht’

Corona – De Nederlandse horeca gaat mogelijk opnieuw twee weken dicht. Volgens diverse media gaat het kabinet dat vanavond bekendmaken. De sluiting moet leiden tot een daling in het aantal coronabesmettingen.

Lees bericht

‘Comeback’ INTERNORGA 2021 in nieuwe opzet

Beurzen – Na de Keulse zoetwarenbeurs ISM laat ook de INTERNORGA weten volgend voorjaar terug te keren. De internationale vakbeurs voor de foodservice- en horecamarkt heeft als thema ‘Laten we doorgaan’ gekozen voor haar comeback in een volledig nieuwe opzet. Dit jaar kon de vakbeurs niet doorgaan als gevolg van de coronamaatregelen.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid