App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek


Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Het systeem is gebaseerd op QR-codes en koppelt op die manier locatie en bezoekers aan elkaar, zonder dat de gebruikers de gehele dag worden gevolgd. Bescherming van privacy is bij veel gebruikers een belangrijke overweging om bepaalde controlesystemen wel of niet te gebruiken. Omdat locatie en naam bij het checkgesprek wel geregisteerd staan, maakt de app het wel mogelijk om bezoekers snel te vinden en te waarschuwen, als achteraf blijkt dat iemand die besmet is met het coronavirus, in de buurt is geweest.

RIVM-protocol

Volgens het RIVM-protocol voor de horeca moet aan elke gast zeven controlevragen worden gesteld met als doel vast te stellen of het bezoek vrij is van coronasymptomen. Die vragen zijn niet alleen vervelend voor personeel om iedere keer te stellen, maar ook nog eens tijdrovend en gastonvriendelijk. Een app waarbij de gast deze vragen bij inchecken zelf al beantwoord, kan oponthoud voorkomen en wellicht irritatie wegnemen. Enige punt is dat het zelf invoeren van gegevens fraudegevoelig is dan een persoonlijk gesprek.

Chatbox

Checkgesprek ziet voor de app niet alleen mogelijkheden in de horeca, maar ook voor andere openbare gelegenheden, zoals kantoor, winkel of bioscoop. Het enige dat gedaan moet worden is het aanmelden bij checkgesprek.nl en de QR-codes plaatsen bij de in- en uitgang van het bedrijf. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan. Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van checkgesprek.nl. Ze komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn.

Groen licht

Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers zich bij het verlaten van de locatie ook weer uit.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Casual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie

Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.

Lees bericht


Instock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen

Voedselverspilling -  Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.

Lees bericht

Eerste Aziatische taobento-sushishop opent in Almere

Horecaconcept - Zaterdag 4 maart is de eerste vestiging van taobento opengegaan in Nederland. Initiatiefnemers Justin Goes en Joost Labadie achter het horecaconcept hadden Almere uitgekozen als startlocatie. Bedoeling van de voormalige managers van Subway is dat het van origine Franse Aziatische foodconcept de komende jaren gaat groeien. Niet alleen in Nederland, maar ook daar buiten. In Frankrijk heeft taobento al...

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid