App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek


Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Het systeem is gebaseerd op QR-codes en koppelt op die manier locatie en bezoekers aan elkaar, zonder dat de gebruikers de gehele dag worden gevolgd. Bescherming van privacy is bij veel gebruikers een belangrijke overweging om bepaalde controlesystemen wel of niet te gebruiken. Omdat locatie en naam bij het checkgesprek wel geregisteerd staan, maakt de app het wel mogelijk om bezoekers snel te vinden en te waarschuwen, als achteraf blijkt dat iemand die besmet is met het coronavirus, in de buurt is geweest.

RIVM-protocol

Volgens het RIVM-protocol voor de horeca moet aan elke gast zeven controlevragen worden gesteld met als doel vast te stellen of het bezoek vrij is van coronasymptomen. Die vragen zijn niet alleen vervelend voor personeel om iedere keer te stellen, maar ook nog eens tijdrovend en gastonvriendelijk. Een app waarbij de gast deze vragen bij inchecken zelf al beantwoord, kan oponthoud voorkomen en wellicht irritatie wegnemen. Enige punt is dat het zelf invoeren van gegevens fraudegevoelig is dan een persoonlijk gesprek.

Chatbox

Checkgesprek ziet voor de app niet alleen mogelijkheden in de horeca, maar ook voor andere openbare gelegenheden, zoals kantoor, winkel of bioscoop. Het enige dat gedaan moet worden is het aanmelden bij checkgesprek.nl en de QR-codes plaatsen bij de in- en uitgang van het bedrijf. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan. Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van checkgesprek.nl. Ze komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn.

Groen licht

Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers zich bij het verlaten van de locatie ook weer uit.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




TheFork lanceert eerste podcastreeks: FoodForkast

Podcast - Reserveringssite TheFork lanceert vandaag haar eerste podcastreeks: FoodForkast. The Fork is met de podcast gestart om in deze uitdagende tijd zowel gasten als restaurateurs te inspireren met actuele onderwerpen uit de restaurantindustrie en een blik te werpen op toekomstige ontwikkelingen.

Lees bericht

NOWJOBS en Nostradamus ICT sluiten strategisch partnership

Samenwerking - Online bemiddelingsplatform NOWJOBS gaat samenwerken met Nostradamus, ontwikkelaar van software voor prognoses, planning en urenregistratie in de horeca. Dankzij deze samenwerking krijgen (middelgrote tot grote) horecaondernemingen direct online toegang tot de talentpool met bijverdieners van NOWJOBS, zonder verdere tussenstappen.

Lees bericht


Kabinet ziet mogelijkheden terrassen te openen op 31 maart

Coronamaatregelen – Het kabinet ziet mogelijkheden dat de terrassen op 31 maart weer open kunnen. Voorwaarde is wel dat het aantal besmettingen laag wordt gehouden en dan met name het besmettingsgetal, de zogenoemde R-waarde. Als deze onder de 1 kan worden gehouden, ziet demissionair minister De Jonge wel degelijk ruimte om de horecaterrassen weer te openen. De eerst volgende datum daarvoor zou zijn 31...

Lees bericht

KHN in gesprek met kabinet over routekaart horeca

Horeca - In navolging op het gesprek van afgelopen vrijdag tussen KHN en minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) initieerden minister Grapperhaus, minister De Jonge, minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer een afspraak met KHN en MKB-Nederland. In het gesprek werd ingegaan op de huidige – financiële - situatie en werd gekeken via welke route de horeca veilig open zou...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid