App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek


Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Het systeem is gebaseerd op QR-codes en koppelt op die manier locatie en bezoekers aan elkaar, zonder dat de gebruikers de gehele dag worden gevolgd. Bescherming van privacy is bij veel gebruikers een belangrijke overweging om bepaalde controlesystemen wel of niet te gebruiken. Omdat locatie en naam bij het checkgesprek wel geregisteerd staan, maakt de app het wel mogelijk om bezoekers snel te vinden en te waarschuwen, als achteraf blijkt dat iemand die besmet is met het coronavirus, in de buurt is geweest.

RIVM-protocol

Volgens het RIVM-protocol voor de horeca moet aan elke gast zeven controlevragen worden gesteld met als doel vast te stellen of het bezoek vrij is van coronasymptomen. Die vragen zijn niet alleen vervelend voor personeel om iedere keer te stellen, maar ook nog eens tijdrovend en gastonvriendelijk. Een app waarbij de gast deze vragen bij inchecken zelf al beantwoord, kan oponthoud voorkomen en wellicht irritatie wegnemen. Enige punt is dat het zelf invoeren van gegevens fraudegevoelig is dan een persoonlijk gesprek.

Chatbox

Checkgesprek ziet voor de app niet alleen mogelijkheden in de horeca, maar ook voor andere openbare gelegenheden, zoals kantoor, winkel of bioscoop. Het enige dat gedaan moet worden is het aanmelden bij checkgesprek.nl en de QR-codes plaatsen bij de in- en uitgang van het bedrijf. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan. Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van checkgesprek.nl. Ze komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn.

Groen licht

Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers zich bij het verlaten van de locatie ook weer uit.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam breekt alle records

Vakbeurzen - Ruim 450 exposanten en 16.757 bezoekers bezochten tijdens de afgelopen dagen Gastvrij Rotterdam. Daarmee is het eerdere record in 2019 met 16.303 bezoekers verslagen en werd de horecavakbeurs afgelopen dagen in Rotterdam Ahoy de grootste editie tot nog toe.

Lees bericht

SIAL Paris komt met nieuwe digitale catalogus

Vakbeurzen – SIAL Paris, internationale vakbeurs die van 15 tot en met 19 oktober wordt gehouden,  komt met een nieuwe digitale catalogus. Op de CXMP marktplaats treft de gebruiker een overzicht aan van ruim 7.000 aanwezige exposanten en hun producten. De digitale catalogus moet een hulpmiddel zijn voor exposanten en bezoekers om 365 dagen van het jaar commercieel in contact te zijn.

Lees bericht

‘Gastvrij Rotterdam moet vastigheid bieden in onzekere tijden’

Interview - Gastvrij Rotterdam had bij de editie van vorig jaar het geluk dat ze plaatsvond in een periode dat de coronamaatregelen werden versoepeld. Toch schaalde de beursorganisatie de veiligheidsmaatregelen voor de bezoekers niet af. ‘We hadden van tevoren afgesproken om de beurs veilig te organiseren voor deelnemers en bezoekers en dat hebben we gedaan’, aldus beursorganisator Robert Melaard aan...

Lees bericht



Join Program wint contract campus Booking.com

Catering - Booking.com kiest voor cateringvernieuwer Join Program om het complete voedsel- en drank aanbod te produceren en faciliteren voor het nieuwe kantoor. Booking.com verhuist in 2023 naar een nieuwe campus en heeft in Join Program de partner gevonden om ervoor te zorgen dat alle HQ-medewerkers zich thuis gan voelen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid