App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek


Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Het systeem is gebaseerd op QR-codes en koppelt op die manier locatie en bezoekers aan elkaar, zonder dat de gebruikers de gehele dag worden gevolgd. Bescherming van privacy is bij veel gebruikers een belangrijke overweging om bepaalde controlesystemen wel of niet te gebruiken. Omdat locatie en naam bij het checkgesprek wel geregisteerd staan, maakt de app het wel mogelijk om bezoekers snel te vinden en te waarschuwen, als achteraf blijkt dat iemand die besmet is met het coronavirus, in de buurt is geweest.

RIVM-protocol

Volgens het RIVM-protocol voor de horeca moet aan elke gast zeven controlevragen worden gesteld met als doel vast te stellen of het bezoek vrij is van coronasymptomen. Die vragen zijn niet alleen vervelend voor personeel om iedere keer te stellen, maar ook nog eens tijdrovend en gastonvriendelijk. Een app waarbij de gast deze vragen bij inchecken zelf al beantwoord, kan oponthoud voorkomen en wellicht irritatie wegnemen. Enige punt is dat het zelf invoeren van gegevens fraudegevoelig is dan een persoonlijk gesprek.

Chatbox

Checkgesprek ziet voor de app niet alleen mogelijkheden in de horeca, maar ook voor andere openbare gelegenheden, zoals kantoor, winkel of bioscoop. Het enige dat gedaan moet worden is het aanmelden bij checkgesprek.nl en de QR-codes plaatsen bij de in- en uitgang van het bedrijf. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan. Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van checkgesprek.nl. Ze komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn.

Groen licht

Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers zich bij het verlaten van de locatie ook weer uit.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Horeca digitaliseert, maar laat ook kansen liggen’

Horeca –Vier op de vijf horecaondernemers in Nederland maakt gebruik van een online reserveringssysteem. Hierdoor ervaart meer dan een derde (35%) minder fouten in reserveringen. Toch benut een grote groep ondernemers nog niet alle voordelen van deze systemen. Denk aan het automatiseren van communicatie, het minimaliseren van wachttijden of het personaliseren van de bediening.

Lees bericht


Peter van Mourik (Maxxam) ziet nog veel verborgen ketenkosten

Interview - Anderhalf jaar zit Peter van Mourik nu bij de grootste inkooporganisatie binnen foodservice. Het eerste half jaar nog samen met de inmiddels vertrokken directeur Peter de Ries en de laatste maanden samen met zijn nieuwe Maxxam-team. Een organisatie die vaak wordt bekritiseerd door fabrikanten. En dat vindt Van Mourik onterecht.

Lees bericht

Eerste Nederlandse Hans im Glück opent met ludieke ruilactie

Actie – Nieuwe burger- en cocktailbar Hans im Glück viert komst naar Nederland met ‘Tweedehans’-actie voor de Voedselbank. In de week van de opening zijn gasten welkom om houdbare etenswaren mee te nemen en dit ter plekke te ruilen voor iets van de menukaart. Alle ingebrachte items gaan naar de Voedselbank.

Lees bericht

Sligro ziet eerste signalen van omzetherstel

Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen. Die omzet ligt weliswaar met € 78 miljoen achter ten opzichte van de € 652 miljoen van vorig jaar, maar laat toch een lichte groei zien. Want om de gerealiseerde omzet op een juiste wijze te kunnen vergelijken moet de omzet gecorrigeerd worden met de paasdagen, die dit jaar...

Lees bericht


Omzet horeca 6,6% hoger in vierde kwartaal

Analyse - In het vierde kwartaal van 2024 groeide de omzet van de horeca met 6,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. De omzet van logiesverstrekkers steeg met 3,7%, terwijl eet- en drinkgelegenheden een omzetgroei van 7,8% zagen. Dat blijkt uit een recente analyse van ING over de horeca- en leisuremarkt.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid