‘Bezoek horeca blijft dalen, thuisbezorging stijgt 50%’


Analyse - Het aantal bezoeken aan de horeca blijft dalen. Ook bij fastservice, of de fastfoodbedrijven, die het relatief goed doen met een daling van ‘maar’ 34% van het aantal bezoeken ten opzichte van vorig jaar. Daar staat tegenover het aandeel van thuisbezorgde maaltijden. Dat is gegroeid met bijna 50%.

De gegevens zijn afkomstig van het nieuwste Visit Report van Datlinq. Gekeken is naar het aantal bezoekers in de out of homemarkt en de cijfers over de horeca en thuisbezorging in periode P3, van 1 maart 2021 tot en met 28 maart 2021.

Bezoeken aan horeca (inclusief fastservice)

Met gemiddeld 4 miljoen bezoeken per week ligt de horeca in het aantal bezoeken onder het laagste punt van 2020. Fastservice doet het, zoals gezegd, relatief goed, met ‘slechts’ een afname van 34% ten opzichte van 2020. Bij die zijn de cijfers van thuisbezorging niet meegerekend. Als dat wel wordt gedaan wordt de afname van 34% dus nog kleiner en komt de nullijn dichterbij. Mogelijk gaat dat op termijn leiden tot groei ten van 2020.

Licht herstel in thuisbezorging

In P2 van 2021 was het aantal thuisbezorgde maaltijden licht gedaald naar 4,1%, in P3 ligt het aantal maaltijden dat thuis wordt bezorgd op 6,3%. Deze cijfers zijn lager dan dezelfde periode in 2020, maar liggen nog steeds substantieel boven het niveau van 2019. Hoewel 2020 nog steeds het beste jaar voor thuisbezorging en 2021 een slechte start had voor thuisbezorging, is er in P3 voorzichtig herstel te zien.

Verdeling in leeftijdsgroep

Verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen zijn er verschillen in thuisbezorging.  Vooral de groep jonger dan 50 jaar heeft invloed op de cijfers en zorgt voor pieken en dalen in het afgelopen jaar. In deze groep is een flinke groei van 3,2%-punt te zien in P3 en daarmee op het hoogste niveau van 2021 staat. De groep 50+ lijkt te stabiliseren tussen de 1 en 2 procent in 2021, en komt daarmee niet in de buurt van het aantal maaltijden in 2020. Zou de thuisbezorging zich meer moeten focussen op deze groep om meer groei te realiseren, vraagt Datlinq zich af? Om zelf het antwoord te geven: ‘Misschien geen gek idee, aangezien meer dan 40% van de inwoners in Nederland 50 jaar of ouder is (CBS)’.

Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo en Gorillas gaan intensiever samenwerken

Samenwerking - Jumbo Supermarkten en online bezorgdienst Gorillas gaan hun bestaande samenwerking verder intensiveren. Zo neemt Mississippi Ventures, het investeringsfonds van ‘Jumbo familie’ Van Eerd, een financieel belang in Gorillas. Daarnaast wordt Gorillas voor meerdere jaren een belangrijke co-sponsor van wielerploeg Team Jumbo-Visma.

Lees bericht


La Place lanceert bezorgservice met Thuisbezorgd

Formulenieuws - La Place lanceert vandaag de La Place bezorgservice. Via online bestelplatform Thuisbezorgd.nl is het voortaan op drie plaatsen mogelijk om de broodjes en sappen thuisbezorgd te krijgen. Het gaat vooralsnog om de locaties ’s-Hertogenbosch Arena, Eindhoven Piazza en Rotterdam Alexandrium.

Lees bericht

Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht



Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid