Biermarkt bereidt zich voor op statiegeldsysteem


Foto bij: Lakerveld-photodesign

Horeca – De biermarkt bereidt zich voor op het nieuwe statiegeldsysteem op blikjes. Honderden miljoenen blikjes bier worden momenteel voorzien een speciaal logo met barcode. Een enorme operatie voor de bierbrouwers, die volgens de koepel Nederlandse Brouwers nog amper zijn hersteld van de coronacrisis.

Nederland is een bierland. En een blikjesland. “Van al het bier wordt bijna een derde in blik verkocht”, zegt voorzitter Fred Teeven van Nederlandse Brouwers. Dat betekent dat er jaarlijks ruim een miljard blikjes bier worden verkocht in de supermarkten, horeca en op de festivals. “Het is een hele operatie”, zegt Teeven tegen NU.nl over de voorbereidingen op de invoering van statiegeld op blikjes vanaf 1 april. Op alle blikjes komt een logo met een barcode. Via de barcode krijgt de koper dan 0,15 euro statiegeld terug bij de inleversystemen. “We zijn nog amper hersteld van de coronacrisis en zijn nu hier druk mee”, zegt Teeven namens de bierbrouwers. “Na het statiegeld wil de overheid de verbruikersbelasting op alcoholvrij bier verhogen en het accijnssysteem aanpassen. We krijgen veel over ons uitgestort en zijn wel toe aan een politieke adempauze.”

Lang aarzelen

Na lang aarzelen werd twee jaar geleden de knoop doorgehakt: ook op blikjes moest statiegeld komen om zwerfafval tegen te gaan. Dat zou oorspronkelijk vanaf begin dit jaar gebeuren. Maar omdat het systeem voor inzameling niet op tijd klaar zou zijn, werd het met een paar maanden uitgesteld. Ook lagen de supermarkten dwars, omdat ze er niet nog een afvalstroom bij wilden.

Bron: Nu.nl/@FoodClicks

Auteur: M.Louws

Gerelateerd nieuws



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht


Royal Swinkels Family Brewers wordt Royal Swinkels

Brouwerij - Royal Swinkels Family Brewers gaat verder als Royal Swinkels. Royal Swinkels vertegenwoordigt een onafhankelijke familie van mouters én brouwers die zich inzet om gezamenlijk succes te behalen en slimmer en duurzamer te ondernemen. Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat de bestaande naam niet langer alle bedrijfsactiviteiten dekt.

Lees bericht


Bier met minder alcohol steeds populairder

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid