‘Bijna de helft van de cafés en restaurants hield deuren dicht op 1 juni'


Bijna de helft van de horecalocaties bleef dicht op 1 juni

Analyse – Ondanks de wil bij veel horecaondernemers de deuren van de eet- en drinkgelegenheden open te zetten voor gasten, heeft toch bijna de helft van de locaties besloten nog even dicht te blijven. ING heeft dat geanalyseerd op basis van het aantal pinbetalingen. Of dat samenhing met de maandag of tweede pinksterdag, is niet duidelijk.  

Drukte in winkels en locaties wordt vaker berekend aan de hand van het aantal pintransacties. Omdat ING een groot marktaandeel heeft onder consumenten, kan de bank goed zien welke cafés en restaurants open zijn, zo laat de bank weten tegenover NOS. Volgens een econoom van de bank zag hij eind maart, dus na de lockdown, dat het aantal pinbetalingen fors daalde en er nog bij ongeveer een kwart van de horecazaken werd gepind. Waarschijnlijk ging het in die gevallen om afhalen, zo laat hij weten.

Maandag 1 juni mocht de horecasector weer beperkt open en werd bij ING ook gesignaleerd dat het aantal pinbetalingen weer opliep. Maar niet zo hard als wellicht gedacht, want het bereikte niet de maximale capaciteit. Dat kan aan de maandag hebben gelegen of aan tweede pinksterdag. Veel horecazaken zijn dan gesloten. Maar ook het feit dat sommige horecazaken zijn gevestigd op universiteitsterreinen, die nog gesloten zijn, of die geen terrasmogelijkheid hebben, zal hebben bijgedragen aan minder pintransacties.

Bij de locaties die wel waren geopend lag het aantal pinbetalingen hoog. De pinomzet zou zo’n vijf tot tien procent lager hebben gelegen dan op een normale tweede pinksterdag

Bron: NOS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid