‘Blikjes met statiegeldlogo stromen nu al binnen’
_1080_673_90.jpg)
Statiegeld – Vanaf 1 april zit er statiegeld op blik en moeten deze blikjes kunnen worden ingeleverd. Dat betekent dat de blikjes met het statiegeldlogo nu al binnenstromen stromen bij supermarkten, NS Stations, bioscopen, sportverenigingen en andere verkooppunten. Maandag konden de eerste blikjes met statiegeld worden ingenomen.
Statiegeld op blik komt er omdat het volgens onderzoek een goed middel is om zwerfafval terug te dringen. Cijfers na de invoering van plasticflesjes met statiegeld laten ook zien dat het zwerfafval aantoonbaar afneemt. Daarnaast worden van de ingeleverde blikjes weer nieuwe verpakkingen gemaakt, waardoor de grondstof wordt hergebruikt.
Consumenten betalen € 0,15 statiegeld voor blikjes waarop het statiegeldlogo staat. De statiegeldblikjes kunnen worden ingeleverd bij meer dan 27.000 innamepunten. Bij supermarkten en tankstations langs de snelweg krijgen zij het statiegeld terug. Bij sportverenigingen en andere innamepunten, zoals bioscopen, doneren zij het statiegeld aan het goede doel. Belangrijk voor een goede inname is dat blikjes zoveel mogelijk ongedeukt zijn. Anders kunnen de innameapparaten de barcode niet scannen.
Grote operatie
Met meer dan 27.000 innamepunten, 400 producenten van blikjes en ruim 2,5 miljard blikjes die elk jaar in Nederland worden verkocht, is de invoering van statiegeld op blikjes een grote operatie, als Statiegeld Nederland dat zorgt voor de introductie van statiegeld op blik. Probleem is dat de blikjes met statiegeld langzaam instromen, omdat producenten ook nog voorraden hebben van lege blikjes zonder statiegeldlogo. Producenten en verkooppunten maken eerst die voorraden op, zodat er geen blik en drank verspild worden. Zaterdag 1 april start er een landelijke campagne om consumenten op de ingang van de statiegeldregeling op blik te wijzen.
Bron: Statiegeld Nederland/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Winnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt
Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.
Lees berichtCoco & Sebas opent vier nieuwe locaties op NS-stations
Formulenieuws – Chocolade en cadeauwinkel Coco & Sebas heeft 4 winkels geopend op NS-stations. Het gaat om de locaties Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Utrecht Centraal. Coco & Sebas heeft voor de reizigers een speciaal assortiment samengesteld om onderweg van te genieten of als cadeaus mee te nemen.
Lees berichtHerbruikbare beker wordt het nieuwe normaal op het station
Stationshops - Als het aan NS ligt, wordt het drinken uit een herbruikbare beker op het station het nieuwe normaal. Om het gebruik van herbruikbare bekers te stimuleren vraagt NS samen met verschillende ondernemers op het station hier opnieuw aandacht voor met de ‘Bring Your Own’ campagne.
Lees berichtNS Kiosk lanceert eigen sandwichlijn en narrowcasting
Reizigersshop – NS-formule Kiosk is op alle fronten hard bezig stappen te zetten. Lanceerde het bedrijf eerder deze week een eigen lijn sandwiches onder private label, later die week startte de shopformule ook met het plaatsen van digitale schermen in de winkels en in de etalages.
Lees berichtIftar-Aanschuiftafel van Jumbo Den Haag geslaagd
Supermarkten - Jumbo winkels in Den Haag kijken terug op een geslaagde iftar-aanschuiftafel. Iftar is de maaltijd die gedurende de vastenmaand ramadan genuttigd wordt direct na zonsondergang. Jumbo staat als supermarkt midden in de samenleving en vindt het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt.
Lees berichtGastrovino wil over drie jaar 50 locaties hebben
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Lees bericht