Bouwmarkten en supers plussen fors in omzet


Analyse – Bouwmarkten en supermarkten zijn de bedrijven die sterk profiteren van de coronamaatregelen. De bouwmarkten hebben in de derde week van maart zelfs meer dan 50 procent meer omgezet gedraaid dan een jaar eerder. Ook de omzet bij supermarkten blijft onverminderd hoog.

Dat blijkt uit en analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS gebruikte daarvoor de transactiedata die het bureau had ontvangen. Dit zijn kassagegevens over de verkochte producten in de winkels. Normaal gesproken gebruikt het CBS deze data voor de consumentenprijsindex (CPI). Uit de cijfers bleek dat de omzet in de bouwmarkten bijna 6 procent hoger was dan in de week van Hemelvaartsdag vorig jaar. Dat is normaal gesproken de week met de meeste omzet.

Supers

De omzet in de supermarkten liep in week 12 wel iets terug vergeleken met de week ervoor (-6 procent), maar was nog altijd ruim 25 procent hoger dan in dezelfde week in 2019. Net als in week 11 was de omzet hoger dan in de week voor kerst. Week 12, die liep van 16 tot en met 22 maart 2020, is vooral van belang omdat toen veel mensen thuis kwamen te zitten vanwege het coronavirus.

Houdbare producten

De hoogste omzet werd gerealiseerd met houdbare producten, zoals conserven, diepvriesgroenten, rijst en pasta. De omzet van de productgroep ‘zetmeel en mengsels van bakkerijproducten’, bijvoorbeeld bakmixen voor koekjes, taart, pannenkoeken en cake, nam met 160 procent op jaarbasis het sterkst toe. Ook van producten als bloem, rijst en groenteconserven werd veel meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet van handzeep en toiletpapier daalde ten opzichte van week 11 met 30 procent, maar bleef wel flink hoger dan in 2019.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht



Marc Jansen nieuwe algemeen directeur bij CBL

Benoeming - Bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft per 1 januari 2024 een directeurswissel plaatsgevonden. Marc Jansen heeft de functie van algemeen directeur René Roorda overgenomen. Roorda blijft op zijn huidige dossiers actief als directeur bij het CBL.

Lees bericht

Marktaandelen supers in 2023 volgens NielsenIQ

Supermarkten - Marktonderzoeker NielsenIQ heeft de marktaandelen van supermarkten over 2023 bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk zijn niet alle marktaandelen gepubliceerd, aangezien supermarktbedrijven daarvoor toestemming moeten geven en deze dit lang niet allemaal doen.

Lees bericht



Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid