Bruisend vegan beurs VeggieWorld trekt veel aanhangers


Beurzen - De doelstelling van de organisatie om het recordaantal van 10.000 bezoekers te trekken, werd met 9.000 net niet gehaald, maar druk was het wel op VeggieWorld, de grootste Europese beurs voor de vegan lifestyle. De tweedaagse beurs, die werd gehouden in de Werkspoorkathedraal in Utrecht, bood tal van activiteiten en workshops met topsporters en chefs. En er was de aftrap voor de internationale Veggie Challenge waarbij tienduizenden mensen wereldwijd tegelijkertijd startten met een maand minder of geen vlees eten.

Dat veganisten een hechte groep vormen is bekend en dat was in Utrecht ook duidelijk te merken: bezoekers en standhouders wisselden ervaringen en kennis volop met elkaar uit. Ook de bereidheid om producten en maaltijden uit te proberen was groot. Daarnaast werden probleemloos vele proefabonnementen op maaltijden afgesloten. Het onderlinge vertrouwen en de solidariteit onderling is in de wereld van vegan duidelijk groot. Veel bezoekers voelden de onderlinge verbondenheid en spraken hun waardering uit voor de professionaliteit van de beursopzet. Niettemin liepen er ook nogal wat mensen onwennig rond. ‘Ik ben eigenlijk pas net omgeschakeld’ was dan ook een veelgehoorde mededeling in de gangpaden. Het aantal veganisten dat in Nederland op zo’n 170.000 consumenten wordt geschat, heeft er wat de geluiden in de gangpaden betreft afgelopen dagen veel aanhangers bij gekregen. Met name uit de groep flexitariërs, want de meeste bezoekers spraken zich uit voor het minderen van hun eigen vleesconsumptie. De meest gehoorde motivatie hiervoor is de CO2-uitstoot verminderen en tegelijkertijd het dierenwelzijn verbeteren.

Aanbieders

A-merken waren er op de VeggieWorld niet te vinden. Wel de maaltijdenlijn Ekomenu, die onder meer verkrijgbaar is bij Marqt en Ekoplaza en waar sinds kort ook de maaltijden van Willem & Drees onderdeel van uitmaken. Ook de foodtruck van The Dutch Weed Burger was aanwezig, net zoals de menu’s en producten van Vegan Masters en Bumi. Maar ook webshop Veggiedeli, die wel heel goed het beeldmerk van de Vegetarische Slager had bekeken. Het bedrijf My Cakes presenteerde een volledig plantaardige versie van de Bossche Bol. Smaakaron presenteerde veganistische macarons en IJssalon Laaker Boere ies liet tien vegansmaken ijs en milkshakes proeven. Ook op het gebied van plant-based kazen was er een ruim deelnemersveld. Zeven verschillende kaasmakers streden om de Vegan Cheese Award die stichting ProVeg, organisator van het event, op zondag uitreikte. ProVeg verwacht dat alternatieven voor kaas na plantaardige melk en veganistische hamburgers de volgende doorbraak zullen zijn.

Internationaal

Voor de vegetarische fijnproever was er kortom op VeggieWorld voldoende te bekijken, proeven en te bestellen, maar ook te beleven. Het beursprogramma was daarvoor aangekleed met chefs, topsporters en experts. Game changer Patrik Baboumian, tv-kok Sharon de Miranda en zangeres Teske de Schepper deden de aftrap voor de internationale Veggie Challenge, op deze vijfde editie van VeggieWorld. Eerdere edities werden de afgelopen jaren gehouden in Berlijn, Parijs en Zurich.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Verplichte naamsverandering plantaardige producten verrast industrie

Plantaardig - De NVWA heeft plantaardige merken Vivera en De Vegetarische Slager opgedragen de naam plantaardig gehakt te wijzigen. De marktleiders gebruiken deze benaming al ruim vijftien jaar, maar de toezichthouder verwijst nu naar het Warenwetbesluit Vlees, gehakt en vleesproducten uit 1998. Maar dit besluit komt uit een tijd dat plantaardige alternatieven nog nauwelijks bestonden.

Lees bericht



Gerechten met voedingswaarde op de Food Fashion Show

Event – Het aanbieden van smakelijke voeding dat voedzaam is en niet alleen maar vult, is beschikbaar. Door het aanbieden er van  is ook het eetgedrag te veranderen. Dat liet de Healthy Food Coalition vorige week zien tijdens de eerste Food Fashion Show in Utrecht.

Lees bericht

De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht


De Vegetarische Slager introduceert de Cordon Blij

Introductie – Ter gelegenheid van de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel introduceert De Vegetarische Slager een vegan variant op de cordon bleu. De Cordon Blij biedt de bekende gelaagdheid van een knapperige buitenkant en een romige kern van vegan ham en plantaardige kaas.

Lees bericht

Maaltijdbox kost gezin bijna 3000 euro per jaar

Analyse – Maaltijdboxen zijn nog altijd populair bij gezinnen. Gemiddeld geeft een gezin bijna 3000 euro (€2877) uit aan een maaltijdbox-abonnement voor 4 personen. In zo’n abonnement zitten dan 3 maaltijden per week. De berekeningen van Foodboxen.nl zijn uitgevoerd op basis van een abonnement voor 40 weken.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid