‘Btw-verhoging niet volledig te koste van bestedingsruimte’

Financieel - Een huishouden is volgend jaar gemiddeld zo’n 300 euro meer kwijt aan btw. Het lage btw-tarief wordt namelijk per 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%, maar omdat de inkomstenbelasting omlaag gaat, gaat de btw-verhoging niet volledig ten kosten van de bestedingsruimte. De btw-verhoging heeft gevolgen voor de zaken als de dagelijkse boodschappen, boeken en theaterkaartjes. Maar ook arbeidsintensieve zaken als kappers, schoenmakers en diverse horeca-aangelegenheden worden duurder, omdat die allemaal vallen onder het lage tarief. Het verlagen van de inkomstenbelasting volgend jaar moet er voor zorgen dat de huishoudens er in koopkracht desalniettemin op vooruitgaan. Of dat zo is zal moeten blijken. Het kabinet wil met de herziening van het belastingstelsel de belasting op arbeid deels verschuiven naar consumptie. De verhoging van het lage btw-tarief moet zo’n 3,1 miljard euro opleveren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Plan Bureau (CPB). Een btw-verhoging wordt vaak volledig en vrijwel onmiddellijk doorberekend in de prijzen, laat ING in een toelichting op de plannen weten. De lasten komen voor 75% op het bordje van consumenten en 25% bij bedrijven terecht. Dit betekent dat 2,3 miljard euro voor de rekening komt van consumenten en 0,8 miljard euro voor de rekening van bedrijven. Extra prijsstijging van 0,6% Van alle consumptieve bestedingen valt 23% procent onder het lage btw-tarief van 6%. Hiervan zijn 72% primaire levenslevensmiddelen en 28% niet-primaire levensbehoeften, zo blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door de verhoging van het lage btw-tarief met 3% zal de inflatie met naar verwachting zo’n 0,6% extra toenemen. Bron: ING/@FoodClicks
Financieel - Een huishouden is volgend jaar gemiddeld zo’n 300 euro meer kwijt aan btw. Het lage btw-tarief wordt namelijk per 1 januari 2019 verhoogd van 6% naar 9%, maar omdat de inkomstenbelasting omlaag gaat, gaat de btw-verhoging niet volledig ten kosten van de bestedingsruimte. De btw-verhoging heeft gevolgen voor de zaken als de dagelijkse boodschappen, boeken en theaterkaartjes. Maar ook arbeidsintensieve zaken als kappers, schoenmakers en diverse horeca-aangelegenheden worden duurder, omdat die allemaal vallen onder het lage tarief. Het verlagen van de inkomstenbelasting volgend jaar moet er voor zorgen dat de huishoudens er in koopkracht desalniettemin op vooruitgaan. Of dat zo is zal moeten blijken. Het kabinet wil met de herziening van het belastingstelsel de belasting op arbeid deels verschuiven naar consumptie. De verhoging van het lage btw-tarief moet zo’n 3,1 miljard euro opleveren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Plan Bureau (CPB). Een btw-verhoging wordt vaak volledig en vrijwel onmiddellijk doorberekend in de prijzen, laat ING in een toelichting op de plannen weten. De lasten komen voor 75% op het bordje van consumenten en 25% bij bedrijven terecht. Dit betekent dat 2,3 miljard euro voor de rekening komt van consumenten en 0,8 miljard euro voor de rekening van bedrijven. Extra prijsstijging van 0,6% Van alle consumptieve bestedingen valt 23% procent onder het lage btw-tarief van 6%. Hiervan zijn 72% primaire levenslevensmiddelen en 28% niet-primaire levensbehoeften, zo blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door de verhoging van het lage btw-tarief met 3% zal de inflatie met naar verwachting zo’n 0,6% extra toenemen. Bron: ING/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Head of Horeca Markus Pieters vertrekt bij Metro/Makro
Persoonlijk – Markus Pieters vertrekt na bijna 11 jaar als Head of Horeca bij Makro Nederland. Pieters was een van de bepalende gezichten achter de horeca-activiteiten van Metro/Makro Cash and Carry. Hij meldt zijn vertrek zelf op linkedin.
Lees berichtHoreca krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Vakbeurzen – De Recreatie Vakbeurs gaat het horecagedeelte op de beursvloer verder uitbreiden. Afgelopen editie werd het horecasegment voor het eerst toegevoegd aan de beurs.
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtGastrovino wil over drie jaar 50 locaties hebben
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Lees berichtCasual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Lees berichtInstock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen
Voedselverspilling - Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.
Lees bericht