Buitenshuismarkt moet strijd aan met foodretail


Marktontwikkelingen - “Willen we voorkomen dat foodservice alleen maar terrein verliest aan foodretail, dan moeten wij ons leren bedienen van hun wapens”, zo luidt de hoofdconclusie van de FSIN Nieuwjaarsmonitor. De strijd aan met retail. Wat dat betekent? Volgens het FSIN nog meer voordeel, gemak en ook lekker en vers. “Bovendien moeten wij als foodservice de consument ook thuis kunnen bedienen.” Consumenten zijn volgens het kennisinstituut namelijk nog steeds op zoek naar ‘gemak’ in het consumptiepatroon; ook thuis mag het ‘eetmoment’ in 80 procent van de gevallen niet teveel tijd kosten. “Zelfbediening producten voor thuis of onderweg aanbieden is daarbij een goede optie. En zonder promoties en lage prijzen - foodretail is er al jaren succesvol mee - lopen consumenten je toch echt voorbij.” Tips voor meer omzet: • Pronk met authentieke (en/of biologische) producten. • Restaurants moeten het hebben van productkwaliteit. Ze moeten leren om vaker een verhaal te vertellen over wat ze serveren. Biologische producten en streekproducten zijn daar uitermate geschikt voor. • Wees transparant over gezondheid. Gezonde alternatieven aanbieden en het bijbehorende verhaal over het ‘waarom’ worden belangrijke succesfactoren voor de komende jaren. • Laat de consument zelf selecteren. Zelfbediening maakt niet alleen de personeelskosten goedkoper voor een restaurant; als je het goed doet vergroot je daarmee ook nog het tevredenheidsgevoel van de gast. Dan heet het geen zelfbediening, maar ‘zelfselectie’. • Gebruik vaker brood, fruit en groentesalades als (goedkope) basis voor de maaltijd. Ze bieden de mogelijkheid om de consument een voordelige en lekkere complete maaltijd aan te bieden; ze versterken de gezondheidstrend en bieden veel opties om kleur en sfeer in een concept te bouwen. Bron: FSIN Nieuwjaarsmonitor

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid