Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024


Opvallend is dat prijzen online vergeleken met die ter plekke in het cafetaria niet duidelijk hoger liggen / Foto bij: FHC Fomulebeheer

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform van NTF.

Nadere analyse vaan de omzetten geeft echter een zorgelijk beeld voor de ondernemer. De omzetten gecorrigeerd door de prijsstijgingen in 2023 en 2024 laten zien dat het volume tot 5 procent is gedaald. Dat betekent dat de omzetstijgingen uitsluitend door prijsverhogingen zijn gerealiseerd. Daarom liggen er voor de ondernemers grote uitdagingen om de kosten en netto-opbrengsten met elkaar in balans te houden.

Aandeel online groeit boven 30%

De onlineverkopen laten nog wel een groei zien van 5,3%. Deze wordt echter grotendeels teniet gedaan door de daling vanuit het cafetaria zelf van 1,7%. Hierdoor groeit het aandeel online. Online (bestelde) omzet (bezorging en afhalen) ligt nu op of zelfs boven de 30% (nov t/m jan) van de omzet van het cafetaria, waarvan al gauw 2/3 bezorging is. Afhalen kan namelijk zowel bij het cafetaria als via een online bestelling.

Prijs online gelijk met cafetaria

Opvallend is dat prijzen online vergeleken met die ter plekke in het cafetaria niet duidelijk hoger liggen. Zeker wanneer je bedenkt dat een commissie van 14% (voor alleen bestellen) of zelfs 30% (voor bestellen en bezorgen) voor een bestelplatforms moet worden meegenomen. In de volgende opsomming wordt de afwijking in online en kassaprijs gemeld als indexcijfer, waarbij de onlineprijs vergeleken wordt met de kassaprijs van januari 2024 met januari 2023:

- Friet             Index 82

- Frikandel     Index 104

- Cola              Index 99

- Hamburger Index 138

Snacks lager marktaandeel

Snacks hebben in de maand januari 2024 een lager marktaandeel gerealiseerd dan in dezelfde maand 2022. De snacks zakken dan terug van een aandeel van 46% naar 42%, ten gunste van friet, saus en frisdrank. Deze daling valt met name toe te wijzen aan de frikandel, de hamburger en de kroket.

Methode

Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2022 tot en met januari 2024.

De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Lees bericht

ILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels

Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.

Lees bericht



McCain maakt goede start met regeneratieve landbouw

Duurzaam – Het vorig jaar gelanceerde programma voor regeneratieve landbouw van McCain in Nederland is boven verwachting uit de startblokken gekomen. Reden voor McCain om in 2024 de omvang van het programma verdubbelen. Onderdeel van di transitieproject is een samenwerking met de Rabobank voor het verstrekken van een aantrekkelijke rentekorting voor apparatuur die nodig is voor regeneratieve landbouw.

Lees bericht

Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid