Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
![](/images/made/uploads/Family_FHC_3_(Medium)_768_768_90.jpg)
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform van NTF.
Nadere analyse vaan de omzetten geeft echter een zorgelijk beeld voor de ondernemer. De omzetten gecorrigeerd door de prijsstijgingen in 2023 en 2024 laten zien dat het volume tot 5 procent is gedaald. Dat betekent dat de omzetstijgingen uitsluitend door prijsverhogingen zijn gerealiseerd. Daarom liggen er voor de ondernemers grote uitdagingen om de kosten en netto-opbrengsten met elkaar in balans te houden.
Aandeel online groeit boven 30%
De onlineverkopen laten nog wel een groei zien van 5,3%. Deze wordt echter grotendeels teniet gedaan door de daling vanuit het cafetaria zelf van 1,7%. Hierdoor groeit het aandeel online. Online (bestelde) omzet (bezorging en afhalen) ligt nu op of zelfs boven de 30% (nov t/m jan) van de omzet van het cafetaria, waarvan al gauw 2/3 bezorging is. Afhalen kan namelijk zowel bij het cafetaria als via een online bestelling.
Prijs online gelijk met cafetaria
Opvallend is dat prijzen online vergeleken met die ter plekke in het cafetaria niet duidelijk hoger liggen. Zeker wanneer je bedenkt dat een commissie van 14% (voor alleen bestellen) of zelfs 30% (voor bestellen en bezorgen) voor een bestelplatforms moet worden meegenomen. In de volgende opsomming wordt de afwijking in online en kassaprijs gemeld als indexcijfer, waarbij de onlineprijs vergeleken wordt met de kassaprijs van januari 2024 met januari 2023:
- Friet Index 82
- Frikandel Index 104
- Cola Index 99
- Hamburger Index 138
Snacks lager marktaandeel
Snacks hebben in de maand januari 2024 een lager marktaandeel gerealiseerd dan in dezelfde maand 2022. De snacks zakken dan terug van een aandeel van 46% naar 42%, ten gunste van friet, saus en frisdrank. Deze daling valt met name toe te wijzen aan de frikandel, de hamburger en de kroket.
Methode
Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2022 tot en met januari 2024.
De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Foodservicekanaal gaat de Turkse snack börek ontdekken
Introductie – Pruvé, een merk van Royal Smilde, introduceert de börek. Deze Turkse snack kent vele varianten is de laatste tijd in opkomst in Nederland. Pruvé lanceert de snack nu in het foodservicekanaal.
Lees berichtOranjefans bestellen burgers, patat, poke bowls en pizza
Analyse - Nederlandse voetbalfans bestellen massaal burgers, patat, poke bowls en pizza voor, tijdens en na de wedstrijden van Oranje. Dat blijkt uit de bestelgegevens van Uber Eats. Nederlandse voelbalkijkers bestellen daarmee vaker voor fastfood dan veel andere Europeanen.
Lees berichtMora komt met mini-snacks voor horecalocaties zonder friteuse
Introductie – Snackproducent Van Geloven speelt met de introductie van de Mora Oven & Airfryer Mini Mix in op de groeiende van ovenbereide snacks voor horecalocaties zonder friteuse. De mix bevat een selectie van bekende Mora snackklassiekers zoals de Mini frikandellen, Rundvlees bitterballen, Kipnuggets en Goudse kaasballetjes.
Lees berichtCafetaria-omzetgroei tot en met mei op +1,7%
Analyse - De eerste 5 maanden van 2024 liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de omzet van 2023. Deze omzet is vooral te danken aan de online omzet die tot en met mei is gestegen met 8,8%.
Lees berichtProFri-leden benoemen Alide van Toor tot opvolger Frans van Rooij
Benoeming - Alide van Toor (1965) wordt de opvolger van Frans van Rooij (1959) bij brancheorganisatie ProFri. Van Rooij richtte ProFri op en was twaalf jaar lang het boegbeeld.
Lees berichtSmash haalt crowdfundingdoel en gaat nu voor terras
Horecaconcept - Dankzij de steun van 127 ambassadeurs heeft hamburgerspecialist Diego Buik in Rotterdam 100% van zijn crowdfundingdoel voor zijn nieuwe horecaconcept Smash binnengehaald. Dit betekent dat de locatie binnenkort de deuren zal openen.
Lees bericht