CBS: kwartaalomzet horeca groeit voor zesde jaar op rij
Marktcijfers – De omzetgroei in de horeca nam vorig jaar toe met 6,9 procent. Ook in het vierde kwartaal 2018 steeg de omzet, volgens cijfers van het CBS. Al bijna zes jaar neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg de omzet in het vierde kwartaal 2018 met 1,8 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Het volume, het aantal consumpties en/of overnachtingen, steeg met 1,7 procent. De omzet van logiesverstrekking met 1,9 procent. Volgens het bureau hebben de eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, in het vierde kwartaal 1,7 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Het aantal verkochte consumpties steeg daar met 1,4 procent. Catering Met een stijging van 3,2 procent nam de omzet van fastfoodrestaurants het sterkst toe. Ook cafés, restaurants en kantines en cateraars hebben meer omgezet dan een kwartaal eerder. Kantines en cateraars verkochten echter wel 0,8 procent minder consumpties. Dit was de eerste volumedaling sinds een jaar. Bron: CBS/@FoodClicks Marktcijfers – De omzetgroei in de horeca nam vorig jaar toe met 6,9 procent. Ook in het vierde kwartaal 2018 steeg de omzet, volgens cijfers van het CBS. Al bijna zes jaar neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg de omzet in het vierde kwartaal 2018 met 1,8 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Het volume, het aantal consumpties en/of overnachtingen, steeg met 1,7 procent. De omzet van logiesverstrekking met 1,9 procent. Volgens het bureau hebben de eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, in het vierde kwartaal 1,7 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Het aantal verkochte consumpties steeg daar met 1,4 procent. Catering Met een stijging van 3,2 procent nam de omzet van fastfoodrestaurants het sterkst toe. Ook cafés, restaurants en kantines en cateraars hebben meer omgezet dan een kwartaal eerder. Kantines en cateraars verkochten echter wel 0,8 procent minder consumpties. Dit was de eerste volumedaling sinds een jaar. Bron: CBS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht