CBS: Laagste aantal faillissementen in ruim 21 jaar


Marktcijfers - Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is gedaald. Er zijn in oktober zelfs 12 bedrijven minder failliet verklaard dan in september. Het CBS geeft zelfs aan dat het aantal uitgesproken faillissementen op het laagste niveau zit van de afgelopen 21 jaar.

Het aantal faillissementen fluctueert wel; dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. Terugkijkend: het aantal uitgesproken faillissementen piekte met name in mei 2013. Toen viel het doek voor 816 bedrijven. Daarna nam het aantal faillissementen tot en met augustus 2017 verder af, zo laat het CBS weten. Vervolgens bleef de trend tot juli 2020 redelijk vlak. Sindsdien is de trend dalend. In de maand oktober bereikte het aantal faillissementen sinds augustus 1999 het laagste niveau in meer dan 20 jaar.

Voor de afgelopen periode had van alle bedrijfstakken de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 30, 10 minder dan in september. Het totaal aantal faillissementen van bedrijven en instellingenkwam in de maand oktober uit op 162. De handel behoort ook tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in september de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Het aantal faillissementen van bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) in week 45 (2-8 november) kwam uit op 53, zo becijferde het CBS. Dat waren er 19 meer dan in week 44. Daarnaast zijn 11 eenmanszaken failliet verklaard, 5 meer dan een week eerder. In de eerste 45 weken van 2020 zijn 2.869 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Dat zijn er 373 minder dan in dezelfde periode van 2019.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Starbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol

Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.

Lees bericht



NielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland

Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.

Lees bericht

Hoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk

Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.

Lees bericht


Jarige De Echoput opent Wild Atelier en Grand Bistro Echo

Horeca - Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum heeft De Echoput twee nieuwe horecaconcepten geïntroduceerd: fine dining restaurant Wild Atelier, onder leiding van SVH Meesterkok Jonathan Zandbergen, en het vernieuwde Grand Bistro Echo, voorheen bekend als Restaurant De Echoput.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid