CBS ziet forse groei horeca in eerste kwartaal 2022
Analyse - De omzet in de horeca groeide in het eerste kwartaal van 2022 met 9,7 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat komt vooral door versoepeling van de coronamaatregelen. Vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar lag de horecaomzet 92,2 procent hoger, maar ook dat werd veroorzaakt door een strenge lockdown in het eerste kwartaal 2021. De cijfers zijn afkomstig van het CBS.
De omzet (seizoengecorrigeerd) van logiesverstrekkers waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het eerste kwartaal van 2022 met 7,1 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels hebben 5,7 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder vakantieparken, groeide in het eerste kwartaal met 9,5 procent. Beide branches profiteerden van een uitzonderlijk zacht eerste kwartaal, bovendien werden de coronamaatregelen flink versoepeld.
De eet- en drinkgelegenheden hebben in het eerste kwartaal 10,6 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Bij de cafés en restaurants nam de omzet met respectievelijk 20,3 en 15 procent toe. De omzet van de fastfoodrestaurants (waaronder snackbars en cafetaria’s) steeg met 7,3 procent vergeleken met een kwartaal eerder. Kantines en catering is de enige branche binnen de horeca waarvan de omzet daalde; deze gelegenheden hebben 2,4 procent minder omgezet dan een kwartaal eerder.
Horeca
In het eerste kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 92,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het eerste kwartaal vorig jaar de horeca vrijwel gesloten was. Ook dit jaar begon het eerste kwartaal met een lockdown, maar in de loop van het kwartaal werden er steeds meer versoepelingen doorgevoerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, waarin voor het eerst coronamaatregelen van kracht werden, lag de omzet ruim 2 procent hoger.
Cafés en restaurants
De omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder van de cafés was in het eerste kwartaal met bijna 300 procent het grootst van alle horecabranches. De omzet lag echter nog altijd ruim 5 procent lager dan in hetzelfde kwartaal twee jaar eerder. Bij restaurants was de omzet bijna 142 procent hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet ruim 6 procent hoger.
Fastfood
Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 40,4 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2021. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet 27,1 procent hoger. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 48 procent meer om dan een jaar eerder. Hun omzet bleef echter ten opzichte van twee jaar eerder nog 8,5 procent achter.
Vertrouwen neemt toe
Aan het begin van het tweede kwartaal 2022 sloeg het sentiment in de horeca om. Het ondernemersvertrouwen nam fors toe na de dip een kwartaal eerder en was het hoogst van alle bedrijfstakken. Volgens de horecaondernemers verbeterden de omzet en het economisch klimaat in het afgelopen kwartaal. Voorts verwachtten ze dat hun omzet in het tweede kwartaal zal toenemen. Bijna 43 procent van de horecaondernemers meldde aan het begin van het tweede kwartaal van 2022 dat personeelstekort de belangrijkste belemmering is voor de bedrijfsvoering. Voor totaal ondernemend Nederland was dit 34 procent.
Bron: CBS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtSteeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd
Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.
Lees berichtLa Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas
Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.
Lees berichtRestaurant Hemel & Aarde krijgt er een wijnbar bij
Horeca - Restaurant Hemel & Aarde in Utrecht krijgt er een bijdehand jong zusje bij. Half mei opent het team direct naast het restaurant een wijnbar.
Lees bericht