‘Climate Neutral Certified’-keurmerk voor Simon Lévelt


De koffiebonen van Simon Lévelt nu Climate Neutral gecertifieeerd

Koffie - Speciaalzaak Simon Lévelt heeft een belangrijk duurzaamheidsdoel behaald: sinds afgelopen maand is al hun koffie ‘Climate Neutral Certified’. Dit klimaatneutrale keurmerk garandeert dat een organisatie alle mogelijke maatregelen neemt om CO2-uitstoot te verminderen en de rest te compenseren. De stip op de horizon is daarbij zero emission in 2050.

Simon Lévelt heeft zich vanaf het begin al ingezet op het beste voor mens en natuur. In samenwerking met boeren wordt al jaren aan een 100% biologisch koffie- en thee-assortiment. Het assortiment is ook vrijwel helemaal biologisch. Maar de productie van koffie kent ook een negatieve klimaatimpact en ook die moet serieus worden genomen. Ook daaraan werkt Simon Lévelt.

Klimaatneutraal

De impact van koffie schuilt in de CO2-uitstoot die gepaard gaat bij het transport en de productie. Daarnaast heeft er de afgelopen twintig jaar veel boskap plaatsgevonden ten behoeve van koffieplantages. Door deze uitstoot over de gehele keten in kaart te brengen, stevig te reduceren en alle rest te compenseren mag Simon Lévelt vanaf deze maand al zijn koffie klimaatneutraal bestempelen.

Reductieplan

De koffie van het Nederlandse koffie- en theelabel is voortaan officieel gecertificeerd door een onafhankelijke instantie voor de Climate Neutral Standard en draagt het ‘Climate Neutral Certified’-keurmerk. Voor koffie betekent dat alle inzichten van koffieplant, -boon en boer tot transport en verpakking in kaart zijn. Bert Jongsma, directeur van Simon Lévelt: “We zijn intensief bezig geweest om het keurmerk, deze bekroning, in ontvangst te mogen nemen.” Het bedrijf begon bij het in kaart brengen van de volledige CO2-footprint van hun koffieketen. Op basis hiervan is een reductieplan met een lokale aanpak opgesteld: van verduurzamingsprojecten van landbouw in het land van oorsprong tot een energiezuinig koffierooster in de branderij in Haarlem. Als derde stap zijn CO2-certificaten aangekocht tot en met 2023 om de rest van de verwachte footprint te compenseren.

Biologisch

Het keurmerk is niet het enige wat Simon Lévelt heeft beziggehouden op het gebied van duurzaamheid. Afgelopen jaar sloten ze af met een 80% biologisch assortiment koffie en thee. “Dit is een uitdaging, omdat het proces voor de teler om helemaal biologisch te worden zo’n drie jaar duurt. Je kan niet van de een op de andere dag al je koffie- of theeplanten biologisch telen, daar gaat tijd overheen, boeren moeten de duurzame teeltmethodes onder de knie krijgen. Daar ondersteunen wij onze boeren bij,” aldus Jongsma, die vastberaden is om de 100% te bereiken.

Bron: Simon Lévelt/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024

Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.

Lees bericht

Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht


HAK stapt met nog eens drie groenten over op biologisch

Introductie - Na de rode bieten stapt HAK bij de volgende oogst volledig over op biologische teelt van sperziebonen, boerenkool en witte kool (zuurkool) van Nederlandse bodem. Hiermee zet de groente- en peulvruchtenfabrikant de volgende stap in het behalen van de biologische ambitie, die het bedrijf vorig jaar aankondigde.

Lees bericht

AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid