Consument betaalt fors meer voor Dagje uit


Leisure - De prijs van een dagje uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen. Niet alleen de toegangsprijzen stegen fors, ook de prijzen voor eten end rinken stegen met bijna 12 procent ten opzichte van juli 2014. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen. De toegangsprijs voor musea en dierentuinen stegen de afgelopen vijf jaar met 17 procent. Ook bij de entree voor attracties, evenementen, bioscopen, theaters en concerten is de consument duurder uit. Ter vergelijking: in diezelfde periode zijn de consumentenprijzen gemiddeld met bijna 7 procent gestegen.  Bezoekers van recreatie- of sportevenementen en attractieparken waren ook duurder uit. De toegangsprijzen hiervoor zijn de afgelopen vijf jaar met bijna 14 procent gestegen. In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken, van wie 1 op de 5 buitenlands was. Het aantal bezoekers steeg sinds 2010 ieder jaar. In 2016 waren er 150 attractieparken in Nederland, 55 meer dan in 2010. Een bezoek aan het theater, een concert, een muziekfestival of de bioscoop werd 10 procent duurder. Ook horeca duurder Maar niet alleen de toegangsprijzen gingen in prijs omhoog. Ook het eten op de parken werd duurder. Eten en drinken in een restaurant op een attractiepark kost bijna 12 procent meer dan in juli 2014. Vooral fastfood werd duurder, de prijzen in deze categorie stegen in vijf jaar met 15 procent. Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aantal faillissementen gedaald in juni

Marktcijfers - Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is gedaald. Er zijn in juni 34 bedrijven minder failliet verklaard dan in mei, meldt het CBS. In het eerste halfjaar van 2020 zijn evenveel faillissementen uitgesproken als in dezelfde periode een jaar eerder.

Lees bericht

‘Help de Horeca’ levert ruim 3,7 miljoen op

Coronasteun - Ruim 80.000 waardebonnen zijn er verkocht voor de actie 'Help de Horeca'. Daarmee heeft het initiatief om de horeca te steunen in coronatijd in ruim elf weken maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd. De actie is deze week geëindigd.

Lees bericht

ING verwacht nog geen volledig herstel horeca in 2021

Analyse – Volgens het Economisch Bureau van de ING stevent de horeca af op een omzetdaling van 30 tot 40% in 2020. Vooral in de maand april is de sector door een diep dal gegaan. In die maand zagen hotels het aantal gasten met 95% dalen en werd er bij restaurants en cafés 70% minder gepind. Voor eind 2021 verwacht het bureau ook nog geen volledig...

Lees bericht

Horeca en catering blij met verdere verruiming

Coronamaatregelen – Cateraars en horecabedrijven zijn blij met de verdere verruiming die vandaag is ingegaan. Per 1 juli geldt er geen limiet meer voor het aantal bezoekers per bijeenkomst.De anderhalve meter afstand is nu uitgangspunt.

Lees bericht


‘ING verwacht voor 2021 6.500 tot 10.000 faillissementen’

Analyse – ING Economisch Bureau verwacht dat door de coronacrisis het aantal faillissementen in 2021 kan verdubbelen of zelfs verdrievoudigen ten opzichte van 2019. Als 1,5% tot 2,5% van de bedrijven voor 2021 bankroet gaat betekent dit het faillissement voor zo’n 6.500 tot 10.000 bedrijven. In 2019 ging 0,8% van de bedrijven failliet.

Lees bericht

‘Vriesvers vlees als alternatief voor vers, zeker in opstartfase’

Horeca - Vers is in de horeca vaak favoriet. Opstarten en opschalen van de horeca wil je als ondernemer echter het liefst doen met zo min mogelijk risico op derving. Diepvries kan dan uitkomst bieden. Wie overschakelt op vriesvers van Smart Choice zal snel de voordelen zien én de klanttevredenheid behouden, is de overtuiging van Max Maassen, accountmanager Supply Solutions...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid