Consument niet bekend met ondersteunende horeca-initiatieven
Onderzoek – 63% van de Nederlanders is niet bekend met initiatieven om horeca te steunen. En van de ondersteunende horeca-initiatieven is Support your locals de meest bekende. Verder ziet de consument nieuwe initiatieven voor de horeca vooral in de samenwerking met retail. Zomaar enkele uitkomsten uit een onderzoek van Multiscope dat in opdracht van Marketing4Results is gedaan.
De resultaten zijn op z’n minst schokkend omdat zij aangeven hoe belangrijk het is dat er meer en beter wordt samengewerkt in de horeca- en foodservicesector. Want al wordt straks de horeca weer gedeeltelijk vrij gegeven, dan nog stappen consumenten niet zomaar de eet- en drinkgelegenheden binnen. Een derde van de consumenten verwacht namelijk zich niet comfortabel te voelen om na lockdown weer naar de horeca te gaan.
1,5 meter richtlijn
Dat betekent dat een groter deel van de consumenten er minder moeite mee heeft. 67 procent verwacht namelijk weer net zo vaak naar de horeca te gaan als voor de coronacrisis, maar echt zicht op hoe dat gaat met de 1,5 meter richtlijn is er natuurlijk nog niet. 22 procent geeft daarom aan nog niet zo ver de kunnen kijken. Een klein deel (7%) geeft aan vaker naar de horeca te gaan en een nog kleiner deel (4%) verwacht juist minder vaak te gaan.
Er zijn wel enkele regionale verschillen. Zo blijken bewoners van de Randstad met 11% van de respondenten net iets vaker van plan te zijn om vaker naar de horeca te gaan na de crisis dan uit andere regio’s. Daar ligt het gemiddelde percentage op 6%.
Comfortabel
Eén op de drie consumenten (34%) geeft aan dat zij verwachten zich niet comfortabel te voelen om naar de horeca te gaan als dit weer mag. Millenials van 18 tot 34 jaar voelen zich minder comfortabel dan oudere generaties (39% versus 33%). Horecagelegenheden zullen dus aan het vertrouwen van consumenten moeten werken om de bezoekfrequentie na de crisis te stimuleren.
Initiatieven te onbekend
Om de horeca te ondersteunen zijn er tal van grote en kleine initiatieven opgestart. Initiatieven die zowel een landelijke insteek hadden als een meer regionale. Ondanks het enthousiasme waarmee deze initiatieven zijn opgepakt en de sympathie die zij kregen uit de sector, wordt het merendeel onvoldoende gezien door de consument. Maar liefst 63% van de consumenten kent geen enkel initiatief dat is gelanceerd om de horeca te ondersteunen. Van de 37% die wél 1 of meerdere initiatieven kent, zijn Support your locals (21%) en #helpdehoreca (18%) de meest bekende. Van alle consumenten heeft 16% een initiatief gesteund om de horeca te helpen. Gemiddeld werd er € 31,- uitgegeven aan een initiatief.
De redenen waarom initiatieven niet worden ondersteund zijn::
- Ik moest voor de coronacrisis al opletten hoe ik mijn geld uitgeef (22%)
- Ik weet niet of het geld wel goed terecht komt (14%)
- Mijn favoriete horecabedrijf doet hier niet aan mee (14%)
- Ik steun de horeca door maaltijden af te halen (13%)
- Ik ben bang dat het bedrijf dat ik zou steunen er straks niet meer is (12%)
- Ik steun door horeca door maaltijden te laten bezorgen (11%)
- Ik moet sinds de coronacrisis goed opletten hoe ik mijn geld uitgeef (11%)
Consumentenwens
Consumenten vinden het lastig om aan te geven aan welke initiatieven zij in deze tijd vanuit de horeca behoefte hebben. Een grote groep heeft dan ook geen suggesties. De twee ideeën die het meest genoemd worden zijn: Aanbieden van een box met ingrediënten, zodat consumenten thuis recepten vanuit het restaurant kunnen maken. En het aanbieden van maaltijden bij lokale supermarkten. Consumenten kunnen deze maaltijden vervolgens thuis opwarmen. Eventueel zou de box met ingrediënten ook bij de supermarkt verkocht kunnen worden.
Bron: Marketing4Results/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtSteeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd
Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.
Lees berichtRestaurant Hemel & Aarde krijgt er een wijnbar bij
Horeca - Restaurant Hemel & Aarde in Utrecht krijgt er een bijdehand jong zusje bij. Half mei opent het team direct naast het restaurant een wijnbar.
Lees berichtSfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten
Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.
Lees bericht