‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’


Discounters als Aldi en Lidl gaan dit najaar profiteren van de inflatie voorziet Q&A

Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

Volgens het Amersfoortse onderzoekbureau is de huidige situatie zo dat bij 36% van de huishoudens de energierekening is gestegen en 21% verwacht te moeten bijbetalen. Dat betekent voor 57% van de huishoudens een (binnenkort) gestegen energierekening. 42% maakt zich de komende tijd iets minder zorgen omdat de rekening voorlopig niet stijgt. Het zijn vooral de huishoudens die wat minder te besteden hebben (61%) en de huishoudens die veel minder te besteden hebben (64%) die met hogere energierekeningen geconfronteerd worden. Maar het aandeel consumenten dat wordt geraakt door inflatie stijgt naar bijna driekwart 73% van de consumenten en geeft aan daardoor ook te worden geraakt. Tijdens een meting in april was dit nog 61%. Ook hierbij geldt dat het met name de huishoudens zijn die (veel) minder te besteden hebben dat die het hardst geraakt worden (85%). Op basis van leeftijdsgroepen zijn de verschillen minder groot maar wordt de groep 35-54 jaar het hardst geraakt (69%).

Dagelijkse artikelen

Het zijn vooral de artikelen die met een hoge frequentie gekocht worden waar de consument de inflatie direct in de portemonnee zeggen te voelen. Op de vraag in hoeverre de prijzen in verschillende productcategorieën gestegen zijn, geeft 82% van de consumenten aan een flinke stijging te ervaren bij voedingsmiddelen. 45% ervaart een flinke prijsstijging bij huishoudelijke artikelen en 34% bij persoonlijke verzorging. In ander productcategorieën zoals kleding en schoenen zijn de meningen meer verdeeld en ervaart het merendeel een kleine stijging. Retail in alle sectoren en in het bijzonder supermarkten, persoonlijke verzorging en huishoudelijke artikelen kunnen zich voorbereiden op een najaar waarin het voor de consument bovengemiddeld veel om prijs en aanbiedingen draait.

Wisselen

Ten opzichte van vorig jaar verwacht 29% dit jaar de meeste boodschappen bij een andere supermarkt te doen. Dit proces is al volop gaande. Het zijn vooral de consumenten bij wie de energierekening al is gestegen die voor andere supermarkten kiezen. 33% geeft aan vaker te kiezen voor een goedkopere supermarkt door de inflatie.

Discounters

Discount formules zoals Lidl en Aldi zullen waarschijnlijk profiteren ten koste van AH en Jumbo. Ook online spelers zoals PicNic gaan naar verwachting profiteren. Voor 30% was Albert Heijn vorig jaar de primaire supermarkt. 24% verwacht dat Albert Heijn dit jaar de primaire supermarkt is. Bij Jumbo is sprake van een kleine daling van 20% vorig jaar naar 18% dit jaar. Het aandeel dat Aldi en met name Lidl als primaire supermarkt noemt stijgt van 22% naar 28%.

Andere producten

Consument kiest voor andere producten en zorgt voor strijd op het schap 55% van de consumenten geeft aan te letten op de hoeveelheid stuks in een verpakking, 50% is meer huismerken gaan kopen en 48% is überhaupt minder producten gaan kopen. Ook duurzame producten en vleesproducten worden minder frequent gekocht als gevolg van de stijgende inflatie. Ten opzichte van een meting in april is vooral het aantal consumenten dat meer huismerken is gaan kopen (+12%) en minder duurzame producten is gaan kopen (+11%) flink toegenomen. Dit resulteert onherroepelijk in een felle strijd op het schap.

Bron: Q&A/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Frits van Eerd treedt tijdelijk terug als algemeen directeur Jumbo

Persoonlijk - Na zorgvuldig overleg met zijn familie en de Raad van Commissarissen heeft Frits van Eerd besloten tijdelijk terug te treden als algemeen directeur van Jumbo. Hij is een van de verdachten in een groot witwasonderzoek. De beslissing is in het belang van Jumbo genomen en maakt het voor hem ook mogelijk om zich volledig te concentreren op zijn...

Lees bericht


Max&Bien vegan kaas bij Jumbo en Jumbo Online

Supermarkten - De producten van Max&Bien zijn vanaf 3 oktober verkrijgbaar bij een groot aantal van de Jumbo vestigingen en bij Jumbo Online. Max&Bien is de eerste Nederlandse producent die met haar plantaardige alternatieven voor kaas in het vers-schap met ‘dierlijke’ buitenlandse kazen ligt.

Lees bericht


PLUS verruimt assortiment biologische melk

Supermarkt - Sinds juni 2021 is alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt in een literpak en halve literpak van het PLUS huismerk, standaard biologisch. Deze week zet PLUS een volgende grote stap: alle anderhalve- en twee literpakken dagverse melk zijn ook standaard biologisch.

Lees bericht


AH start met Overblijvers tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Vanaf vandaag kunnen klanten via de AH app in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels AH Overblijvers-pakketten reserveren en kopen. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan.

Lees bericht

Lidl laat consument vacumeren tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - In aanloop naar de Verspillingsvrije week (start 12 september) kondigen Lidl en Too Good To Go een volgende stap aan in hun strijd tegen voedselverspilling. Partijen starten een spaaractie voor vershoudbakjes waarin eten(sresten) thuis gevacumeerd bewaard kunnen blijven, zodat ze langer houdbaar zijn.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid