‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’
![](/images/made/uploads/Aldi_groente_en_fruit_(Medium)_1080_720_90.jpg)
Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.
Volgens het Amersfoortse onderzoekbureau is de huidige situatie zo dat bij 36% van de huishoudens de energierekening is gestegen en 21% verwacht te moeten bijbetalen. Dat betekent voor 57% van de huishoudens een (binnenkort) gestegen energierekening. 42% maakt zich de komende tijd iets minder zorgen omdat de rekening voorlopig niet stijgt. Het zijn vooral de huishoudens die wat minder te besteden hebben (61%) en de huishoudens die veel minder te besteden hebben (64%) die met hogere energierekeningen geconfronteerd worden. Maar het aandeel consumenten dat wordt geraakt door inflatie stijgt naar bijna driekwart 73% van de consumenten en geeft aan daardoor ook te worden geraakt. Tijdens een meting in april was dit nog 61%. Ook hierbij geldt dat het met name de huishoudens zijn die (veel) minder te besteden hebben dat die het hardst geraakt worden (85%). Op basis van leeftijdsgroepen zijn de verschillen minder groot maar wordt de groep 35-54 jaar het hardst geraakt (69%).
Dagelijkse artikelen
Het zijn vooral de artikelen die met een hoge frequentie gekocht worden waar de consument de inflatie direct in de portemonnee zeggen te voelen. Op de vraag in hoeverre de prijzen in verschillende productcategorieën gestegen zijn, geeft 82% van de consumenten aan een flinke stijging te ervaren bij voedingsmiddelen. 45% ervaart een flinke prijsstijging bij huishoudelijke artikelen en 34% bij persoonlijke verzorging. In ander productcategorieën zoals kleding en schoenen zijn de meningen meer verdeeld en ervaart het merendeel een kleine stijging. Retail in alle sectoren en in het bijzonder supermarkten, persoonlijke verzorging en huishoudelijke artikelen kunnen zich voorbereiden op een najaar waarin het voor de consument bovengemiddeld veel om prijs en aanbiedingen draait.
Wisselen
Ten opzichte van vorig jaar verwacht 29% dit jaar de meeste boodschappen bij een andere supermarkt te doen. Dit proces is al volop gaande. Het zijn vooral de consumenten bij wie de energierekening al is gestegen die voor andere supermarkten kiezen. 33% geeft aan vaker te kiezen voor een goedkopere supermarkt door de inflatie.
Discounters
Discount formules zoals Lidl en Aldi zullen waarschijnlijk profiteren ten koste van AH en Jumbo. Ook online spelers zoals PicNic gaan naar verwachting profiteren. Voor 30% was Albert Heijn vorig jaar de primaire supermarkt. 24% verwacht dat Albert Heijn dit jaar de primaire supermarkt is. Bij Jumbo is sprake van een kleine daling van 20% vorig jaar naar 18% dit jaar. Het aandeel dat Aldi en met name Lidl als primaire supermarkt noemt stijgt van 22% naar 28%.
Andere producten
Consument kiest voor andere producten en zorgt voor strijd op het schap 55% van de consumenten geeft aan te letten op de hoeveelheid stuks in een verpakking, 50% is meer huismerken gaan kopen en 48% is überhaupt minder producten gaan kopen. Ook duurzame producten en vleesproducten worden minder frequent gekocht als gevolg van de stijgende inflatie. Ten opzichte van een meting in april is vooral het aantal consumenten dat meer huismerken is gaan kopen (+12%) en minder duurzame producten is gaan kopen (+11%) flink toegenomen. Dit resulteert onherroepelijk in een felle strijd op het schap.
Bron: Q&A/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Kipster gaat dankzij Lidl van drie naar tien Kipsterstallen
Formulenieuws - Lidl en Kipster hebben in Barneveld officieel de derde Kipsterstal geopend. Bij die gelegenheid is tevens gesproken over het uitbreiden van het aantal stallen naar tien. Ook lanceerde Lidl een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.
Lees berichtTon van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’
Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.
Lees berichtBierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%
Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.
Lees berichtUnilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo starten ‘Het Wortel Collectief’
Samenwerking – Omdat je samen in regeneratieve landbouw meer kunt bereiken dan alleen zijn Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo ‘Het Wortel Collectief’ gestart. De naam verwijst naar het eerste product dat in het kader van het gezamenlijk regeneratieve project wordt ingezet, de wortel.
Lees berichtTabaksverkoop bij supermarkten per 1 juli beëindigd
Rookwaren - Vanaf maandag 1 juli is het supermarkten en avondwinkels niet meer toegestaan tabaksproducten en rookwarenartikelen te verkopen. De afgelopen week verschenen in diverse supermarkten informatieborden over het aanstaande tabaksverkoopverbod.
Lees berichtCees van Vliet operationeel directeur bij Roompot/Landal
Benoeming - Cees van Vliet, jarenlang operationsdirecteur bij Albert Heijn en Jumbo en recentelijk actief als directeur Gamma Nederland, wordt de operationeel directeur (coo) bij Roompot/Landal.
Lees bericht