‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’


Discounters als Aldi en Lidl gaan dit najaar profiteren van de inflatie voorziet Q&A

Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

Volgens het Amersfoortse onderzoekbureau is de huidige situatie zo dat bij 36% van de huishoudens de energierekening is gestegen en 21% verwacht te moeten bijbetalen. Dat betekent voor 57% van de huishoudens een (binnenkort) gestegen energierekening. 42% maakt zich de komende tijd iets minder zorgen omdat de rekening voorlopig niet stijgt. Het zijn vooral de huishoudens die wat minder te besteden hebben (61%) en de huishoudens die veel minder te besteden hebben (64%) die met hogere energierekeningen geconfronteerd worden. Maar het aandeel consumenten dat wordt geraakt door inflatie stijgt naar bijna driekwart 73% van de consumenten en geeft aan daardoor ook te worden geraakt. Tijdens een meting in april was dit nog 61%. Ook hierbij geldt dat het met name de huishoudens zijn die (veel) minder te besteden hebben dat die het hardst geraakt worden (85%). Op basis van leeftijdsgroepen zijn de verschillen minder groot maar wordt de groep 35-54 jaar het hardst geraakt (69%).

Dagelijkse artikelen

Het zijn vooral de artikelen die met een hoge frequentie gekocht worden waar de consument de inflatie direct in de portemonnee zeggen te voelen. Op de vraag in hoeverre de prijzen in verschillende productcategorieën gestegen zijn, geeft 82% van de consumenten aan een flinke stijging te ervaren bij voedingsmiddelen. 45% ervaart een flinke prijsstijging bij huishoudelijke artikelen en 34% bij persoonlijke verzorging. In ander productcategorieën zoals kleding en schoenen zijn de meningen meer verdeeld en ervaart het merendeel een kleine stijging. Retail in alle sectoren en in het bijzonder supermarkten, persoonlijke verzorging en huishoudelijke artikelen kunnen zich voorbereiden op een najaar waarin het voor de consument bovengemiddeld veel om prijs en aanbiedingen draait.

Wisselen

Ten opzichte van vorig jaar verwacht 29% dit jaar de meeste boodschappen bij een andere supermarkt te doen. Dit proces is al volop gaande. Het zijn vooral de consumenten bij wie de energierekening al is gestegen die voor andere supermarkten kiezen. 33% geeft aan vaker te kiezen voor een goedkopere supermarkt door de inflatie.

Discounters

Discount formules zoals Lidl en Aldi zullen waarschijnlijk profiteren ten koste van AH en Jumbo. Ook online spelers zoals PicNic gaan naar verwachting profiteren. Voor 30% was Albert Heijn vorig jaar de primaire supermarkt. 24% verwacht dat Albert Heijn dit jaar de primaire supermarkt is. Bij Jumbo is sprake van een kleine daling van 20% vorig jaar naar 18% dit jaar. Het aandeel dat Aldi en met name Lidl als primaire supermarkt noemt stijgt van 22% naar 28%.

Andere producten

Consument kiest voor andere producten en zorgt voor strijd op het schap 55% van de consumenten geeft aan te letten op de hoeveelheid stuks in een verpakking, 50% is meer huismerken gaan kopen en 48% is überhaupt minder producten gaan kopen. Ook duurzame producten en vleesproducten worden minder frequent gekocht als gevolg van de stijgende inflatie. Ten opzichte van een meting in april is vooral het aantal consumenten dat meer huismerken is gaan kopen (+12%) en minder duurzame producten is gaan kopen (+11%) flink toegenomen. Dit resulteert onherroepelijk in een felle strijd op het schap.

Bron: Q&A/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Goedkopere producten uit Duitsland bij Picnic verkrijgbaar

Websuper – Ruim twee jaar nadat online supermarkt Picnic meldde dat veel producten in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland, start het bedrijf een nieuwe campagne. In de bestelapp zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

Lees bericht



Margaret Versteden-van Duijn nieuwe CEO Albert Heijn

Benoeming - Margaret Versteden-van Duijn wordt per 1 september 2025 CEO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Zij volgt Marit van Egmond op, die per 1 mei het bedrijf verlaat. Versteden-van Duijn is nu nog CEO bij Bol.  Met Versteden-van Duijn kiest Albert Heijn voor een CEO die beschikt over retailervaring en technologische visie.

Lees bericht

Prijsmatch pilot Flink met AH in Rotterdam

Bezorgdienst – Flitsbezorgdienst Flink gaat er hard tegenaan in het prijsgevecht en introduceert in Rotterdam een prijsmatch op het volledige assortiment met Albert Heijn. Zie je een product bij Albert Heijn goedkoper? Dan krijg je het verschil terug.

Lees bericht


Jumbo viert Pasen maar wil ook nieuwe formule tonen

Formulenieuws – In het weekend voorafgaand aan Pasen houdt Jumbo in al haar elf Jumbo Foodmarkten in Nederland een grote paasproeverij: ‘Proef Pasen’. In het weekend van 11 en 12 april kunnen klanten tal van verse paasheerlijkheden proeven en inspiratie opdoen voor een feestelijk Paasweekend samen, want Pasen vier je samen zoals de tv-commercial van Jumbo uitdraagt. Jumbo heeft meer dan 350 paasproducten voor...

Lees bericht

Marit van Egmond vertrekt als CEO Albert Heijn

Formulenieuws  - Na een dienstverband van 28 jaar, waarvan de laatste zes jaar als CEO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, vertrekt Marit van Egmond bij Ahold Delhaize. 30 april is haar laatste werkdag, laat het bedrijf weten. De procedure voor opvolging is gestart.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid