Dalende foodservicemarkt kent winnaars en verliezers


Marktontwikkelingen - Horeca bij openbaar vervoer doet het uitermate goed, terwijl restaurants en de traditionele cafés dit jaar in vergelijking met afgelopen jaar juist omzet verliezen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Foodstep, die ook aantonen dat de afzetwaarde in periode 10 met ruim 2% is gedaald. Na een goede zomer laat foodservice wederom een daling zien. De afzetwaarde gaat in periode 10 met ruim 2% naar beneden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de Kamerdebatten rond verdere bezuinigingen lijken de consument extra voorzichtig te hebben gemaakt in zijn uitgaven buitenshuis, zo stelt Foodstep in het bericht. “Restaurants en de traditionele cafés maken de grootste klap, horeca bij openbaar vervoer doet het uitermate goed.” Restaurants dalen met 4% in en de drankensector met 6%. Binnen deze segmenten zijn er wel subsegmenten die het relatief beter of slechter doen. Nederlands/Franse restaurants en cafés (excl. de eetcafés) dalen hard. De periode kende meer neerslag dan vorig jaar, maar ook het aantal zonuren was meer. Strandbedrijven en koffie- en theehuizen deden het daarom relatief goed. Bij zorginstellingen houdt de daling van de afzetwaarde aan. “Binnen de ouderenzorg leidt het geleidelijk verbannen van zorgzwaartepakketten 1 tot en met 4 tot een steeds grotere leegstand van het verzorgingshuis, waardoor de zorgrestauratieve voorzieningen hun interne markt verliezen”, aldus Foodtsep. Ook petrol daalt hard, de omzet daar is in vergelijking met het afgelopen jaar 5 procent lager. Voor Foodstep-onderzoeker Rien de Koning zijn de cijfers aanleiding om uit te gaan van een daling van 2 procent over heel 2013. Hij verwacht tevens verbetering in 2014, waar de omzet in vergelijking met 2013 zal uitkomen rond de nullijn.   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid