Domino’s wil 15% vrouwelijke franchisers in 2023


Formulenieuws – Domino’s wil meer vrouwelijke franchisers hebben. De pizzaketen geeft aan in 2023 15 procent vrouwelijke ondernemers te willen hebben. Om dat te bereiken wordt gestart met het aantrekken van vrouwelijke pizzabezorgers, want 90% van de pizzabezorger wordt uiteindelijk franchiser.

Uit eigen onderzoek van de pizzaketen onder mensen die wel eens een pizza bestellen is gebleken dat bijna de helft van de ondervraagden nog nooit een vrouwelijke maaltijdbezorger aan de deur heeft gehad (47%). En dat terwijl 9 op de 10 respondenten wel vindt dat zowel mannen als vrouwen geschikt zijn voor deze functie. Voor Domino’s reden meer werk te maken om meer vrouwen aan te trekken. De keten heeft daarom eerder het Next Talent Network opgezet, een intern netwerk bedoeld als sprinkplank voor mensen om zich verder te ontwikkelen. In aansluiting hierop heeft Domnino's nu een traineeship ontwikkeld voor iedereen die zich verder wil doorontwikkelen. Dit kunnen meiden zijn, maar ook jongens.

Nu is het in de praktijk meestal zo dat wanneer een maaltijd aan huis wordt besteld, dit slechts in 11% van de gevallen gebeurt door een vrouwelijke maaltijdbezorger. Een percentage dat bij vrijwel alle bezorgketens is tereug te zien. Misja Vroom, CEO van Domino’s Benelux: ‘Ook bij Domino’s zijn de verschillen te zien. Wij zijn van oudsher een mannen business, maar we zien afgelopen jaren zeker een toename in het aantal vrouwelijke medewerkers. Van bezorgers, pizzabakkers tot managers en franchisenemers. Maar we zijn er nog niet.’

Doorgroeien

Uit intern onderzoek blijkt dat 67% van de vrouwelijke pizzabakkers en -bezorgers graag wil doorgroeien binnen Domino’s, maar nog niet zo goed weet hoe. Het nieuwe interne netwerk en het komende traineeship programma gaat hierbij helpen. Vroom: ‘Met het nieuwe interne netwerk en de traineeships hopen we een interne klimaat te creëren waarin vrouwelijke en mannelijke collega’s durven te zeggen wat ze vinden, om hun ambities uit te spreken en waar ze ook het hoofdkantoor goed weten te vinden om die doorgroeimogelijkheden te realiseren.’

Vooroordelen

Volgens Domino’s moeten vrouwen zich nog altijd verdedigen als zij kiezen voor een bestaan als franchiser bij Domino’s. Zo ook franchiseondernemer Romy Spaans, die na haar studie rechten, een Domino’s begon en veel voordelen ontmoette bij haar familie en vrienden. Inmiddels heeft zij vijf eigen vestigingen in Rotterdam en wil zij graag het voorbeeld zijn voor andere vrouwen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Domino’s opent eerste half jaar 2021 twintig nieuwe winkels

Formulenieuws – Domino’s Nederland gaat in de eerste helft van 2021 twintig nieuwe vestigingen openen. Belangrijke reden daarvoor is de enorme groei in het aantal bezorgmaaltijden. Naast nieuwe vestigingen, zet de keten dit jaar ook in op meer variatie binnen haar menu en verdere verduurzaming van het bedrijf.

Lees bericht



Domino’s ondertekent partnerships in dierenwelzijn

Formulenieuws - Domino’s Pizza Enterprises, heeft een Europees partnership gesloten met dierenwelzijn organisatie CIWF (Compassion In World Farming). Met deze samenwerking zet de keten een volgende stap in het verbeteren van de leefomstandigheden van dieren. De pizzaketen tekent ook het Better Chicken Commitment.

Lees bericht

Domino’s start veiligheidsactie ‘ik heb niks op zak’

Formulenieuws – Domino’s Pizza gaat aandacht vragen voor de veiligheid van maaltijdbezorgers tijdens de Week van de Veiligheid. Met de campagne ‘Ik heb niks op zak’ wil de pizzaketen duidelijk maken dat er bij de maaltijdbezorgers niks te halen valt, omdat bezorgers vrijwel niet meer met contant geld op pad zijn.

Lees bericht



Eerste Sugo to go open in Rotterdam

Formulenieuws – De pizzaformule Sugo, dat diverse locaties heeft in Nederland opent vandaag op dinsdag 22 september, de eerste ‘to go’-locatie. De vestiging is geopend op het Alexanderplein in de Maasstad.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid