Drie kwart Nederlanders bestempelt derde kerstdag als kliekjesdag


Onderzoek – Nederlanders blijken goed om te gaan met het tegengaan van voedselverspilling. Zo is 89% zich bewust van de hoeveelheid boodschappen die in huis zijn gehaald voor de feestdagen en beschouwt drie kwart (73%) van de Nederlanders ‘derde kerstdag’ als kliekjesdag om de restanten alsnog op te maken. Dit blijkt uit het onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.

In december worden veel boodschappen in huis gehaald en zeker nu de horecabedrijven gelsoten zijn voor diners is dat extra. Maar ook onder normale omstandigheden gooit een derde (33%) van de Nederlanders expres veel in de boodschappenkar om zo niet alsnog naar de supermarkt te hoeven tijdens de feestdagen. Vooral 25 tot 34-jarigen (45%) zitten niet te wachten op dit last minute tripje en schaffen daarom liever te veel dan te weinig aan. Daarentegen geeft bijna de helft van de Nederlanders (42%) aan precies genoeg in te kopen, zodat ze geen voedsel hoeven te verspillen.

Verspillingsvrij

Ondanks dat meer eten wordt ingeslagen, vieren we de feestdagen het liefst verspillingsvrij, aldus het onderzoek. 87% van de Nederlanders let er daadwerkelijk op om zo min mogelijk eten weg te gooien. Een derde (31%) is zich tijdens de feestdagen meer bewust van zijn of haar voedselconsumptie dan gedurende de rest van het jaar en slechts 10% geeft aan in deze periode meer eten weg te gooien dan normaal.

Kliekjesdag

Na de kerstdagen houdt een kwart van de Nederlanders (24%) nog eten over, dat later wordt gegeten. Weggooien gebeurt betrekkelijk weinig. Zo blijkt dat 82% van de Nederlanders de restjes bewaart en drie kwart (78%) het ook daadwerkelijk gebruikt voor een volgende keer. Een populaire kliekjesdag blijkt derde kerstdag: maar liefst drie kwart (73%) van de Nederlanders gebruikt de overgebleven ingrediënten op deze dag.

Maaltijdbox

De reden waarom HelloFresh met het onderzoek komt is omdat gebleken is dat maaltijdboxen minder verspilling geven, omdat de ingrediënten in de box zijn  afgestemd op de maaltijd en het aantal personen. Eerder onderzoek toonde al aan dat een maaltijdbox 21% minder voedselverspilling geeft dan boodschappen doen in een supermarkt.

Bron: HelloFresh/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht


Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht

Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid