'Driekwart horecabeslissers heeft vertrouwen in beleid, maar 27% vreest sluiting'
![](/images/made/uploads/Bordje_gesloten_(Medium)_768_1024_90.jpg)
Analyse – Hoewel meer dan een kwart van de cafetaria- en horecaondernemers verwacht dat als de coronamaatregelen langer dan drie maanden aanhoudt, zij in 2021 niet meer bestaan, is het vertrouwen in het overheidsbeleid groot. 73% van de horecabeslissers heeft vertrouwen in het beleid dat de Nederlandse overheid op dit moment voert.
Binnen restaurants (77%) ligt het vertrouwen iets hoger dan binnen cafetaria’s (70%). Beslissers geven aan vertrouwen te hebben in de gekozen aanpak: de overheid maakt beslissingen op basis van experts en een totale lockdown is (nog) niet aan de orde. Er bestaan wel grote twijfels over hoe lang de maatregelen gaan aanhouden en welke gevolgen dit zal hebben voor de horecamarkt. De angst is groot dat er bedrijven zullen omvallen.
De resultaten zijn afkomstig van Foodservice Denktank, een samenwerking tussen he bureau Marketing4Results en Sligro. Binnen de cafetaria- en horecabedrijven is onderzoek gedaan naar het vertrouwen dat zij hebben in de toekomst en de mogelijkheden die zij zien voor hun bedrijf in relatie tot de maatregelen die genomen moeten worden oom de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Grootste zorg gezondheid
Beslissers hebben veel zorgen over hun eigen gezondheid, maar nog meer over de gezondheid van de (kwetsbare) mensen om hen heen en het personeel in de zaak. Daarnaast bestaat er veel onzekerheid over hoe lang de huidige maatregelen gaan duren en welke gevolgen dit voor de economie en de eigen zaak gaat hebben (bestaat mijn zaak straks nog wel?). Zorgen om personeel en de kosten die daarmee gemoeid zijn, hebben beslissers nu (nog) niet. De overgrote meerderheid geeft aan om personeel (ook korte contracten) zo lang mogelijk te behouden indien mogelijk. Mochten de maatregelen nog veel langer aanhouden, kan dit wel noodzakelijk worden.
Drie maanden
Mochten de maatregelen langer aanhouden dan de aangekondigde drie weken, dan houden horecabedrijven het gemiddeld nog drie maanden vol. Echter, 18% geeft aan het slechts drie weken of minder vol te kunnen houden. Cafetariabeslissers geven gemiddeld aan het langer vol te kunnen houden (14 weken) dan hun collega’s vanuit de restaurantmarkt (10 weken). Dit heeft onder andere te maken met grote verschillen tussen beide segmenten in de verwachting over omzetverlies over 2020.
Omzetterugval
De gemiddelde cafetaria verwacht €45.000,- minder omzet te genereren, terwijl restaurants het verlies voor dit jaar gemiddeld op €107.500,- inschatten. Op basis van deze cijfers schat 27% van de beslissers in dat de kans groot is dat zij met hun zaak in 2021 niet meer bestaan.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees berichtChef’s table ‘Taste of Horecava by Gault&Millau’
Vakbeurzen - In samenwerking met de culinaire gids Gault&Millau organiseert Horecava een Chef’s Table, waarbij topchefs hun vaardigheden tonen aan een select gezelschap van horecaprofessionals.
Lees bericht