Duurzame innovaties Unilever en een nieuwe perfect serve bij Lipton op Horecava


Introducties - Unilever pakt op de Horecava groots uit met diverse introducties en een nieuwe perfect serve van het belangrijkste terrasmerk van Nederland. Voor de bezoekers van de horecabeurs is het welkom in de duurzame wereld van Lipton, een wereld vol beleving en innovatie. De Horecava is voor Unilever jaarlijks het evenement om klanten te spreken en te informeren over trends en innovaties rondom het komende terrasseizoen. Dit jaar is het levensmiddelenbedrijf opnieuw op de beurs aanwezig. De fabrikant heeft dan ook veel nieuws te vertellen, vooral als het gaat om Lipton. “Wij hebben de perfect serve vernieuwd”, vertelt Nicole van der Burgh, Senior Brand Manager Lipton Ice Tea bij Unilever. “Maar”, zegt zij meteen daarop, “het alom bekende bol glas van Lipton blijft behouden hoor. Dat is een icoon, die meer dan twintig jaar geleden is geïntroduceerd en veel waarde heeft toegevoegd voor ondernemers die hierdoor meer konden vragen voor hun ijsthee. Het heeft hiermee de nieuwe standaard bepaald in de markt. Veel merken volgden ons.” Internationale werkgroep Toch was het tijd voor iets nieuws, iets dat naast de bekende perfect service van Lipton wordt gebracht. “Inmiddels hebben veel horeca nu tal van glazen achter de bar. Allemaal verschillend en vaak niet stapelbaar. Bovendien is het voor ons lastiger geworden om de totale markt met één type glas te bedienen. Daarom hebben we actie ondernomen”, aldus Van der Burgh. Hierbij is Unilever niet over één nacht ijs gegaan. “We hebben er lang over gedaan, er is een internationale werkgroep samengesteld die ondernemers en klanten uitgebreid heeft geïnterviewd. Gewoon omdat we willen dat het klopt. We willen een nieuwe icoon introduceren, een icoon die waarde toegevoegd voor ondernemers en consumenten, die herkenbaar is, die klopt qua look en feel en een icoon met extra beleving waar ondernemers fijn mee kunnen werken.” Het heeft geresulteerd in een glas dat speciaal voor Lipton is ontwikkeld. “In vergelijking met het bolglas is dit glas wat groter, het heeft subtiele branding en als het zonlicht op het glas schijnt dan geeft dat een heel mooi lichteffect in de vorm van de zon om het glas heen”, glundert Van der Burgh. Duurzaamheid De nieuwe perfect serve voldoet aan de nieuwste Lipton-standaarden, waarbij duurzaamheid een speerpunt vormt. “De nieuwe stamper is bijvoorbeeld meermalen te gebruiken, door het stevige materiaal dat ook vaatwasserbestending is”, legt Van der Burgh uit. Begin dit jaar stopte Lipton met de bekende gele stampertjes in de horeca. “Vanwege het gebruik; het oude stampertje belandde na één keer vaak al in de prullenbak en was dus een single use-artikel”, verklaart Van der Burgh. Volgens haar ook geen rietjes in cocktails meer en geen plastic deksels meer op bekers. “Wij ondernemen al langere tijd verschillende initiatieven om de uitdagingen rondom plastic afval aan te pakken. De initiatieven zijn onder andere gericht op bewustwording bij consumenten, door hen via de verpakking aan te sporen om de flessen te recyclen. Ook organiseren wij met Lipton op actieve wijze verschillende opruimacties (clean-ups) waarbij consumenten en medewerkers worden betrokken, om iedereen bewust te maken van de omvang van de uitdagingen en gedragsverandering te stimuleren.” Hiernaast verduurzaamt Lipton de verpakking: het komend jaar worden alle 60 miljoen plastic flessen van Lipton gemaakt van 100 procent gerecycled plastic en volledig recyclebaar. De nieuwe flessen worden gemaakt van het materiaal rPET. Doordat het produceren van nieuw plastic niet meer nodig is, draagt Lipton bij aan het reduceren van de totale plastic consumptie. Van der Burgh: “De missie van Lipton is om uiteindelijk een circulair merk te worden in Nederland.” Tafelkaarthouders uit huishoudelijk afval Ook op de Horecava is veel van die missie terug te vinden. “Wij hebben dit jaar een groot Lipton-terras, waar wij bezoekers alles vertellen over onze ambities op het gebied van duurzaamheid. En natuurlijk introduceren we daar ook de nieuwe perfect serve”, lacht de Senior Brand Manager van Lipton. Op het Horecava-terras zijn uiteraard ook de POS-materialen van Lipton te vinden. Met onder meer tafelkaarthouders gemaakt van materiaal dat is gewonnen uit lokaal huishoudelijk afval, krijtborden van FSC-hout en parasols van gerecyclede materialen. “Duurzaamheid wordt meer en meer een hygiënefactor, ook voor ondernemers. Op de Horecava vertellen wij hen hierover, en vertellen wij over de stappen die wij allemaal zetten, in de hoop dat zij dit ook vertalen naar hun gasten. Immers, als een stampertje ontbreekt bij een perfect serve dan is het wel belangrijk aan gasten te vertellen waarom dat is, en wat de (duurzame) gedachte daarachter is. Dat zorgt voor begrip in plaats van dat men zich ergert”, weet Van der Burgh. De grootste De duurzaamheidsstrategie, de nieuwe perfect serve: Lipton blijft zonder twijfel hét terrasmerk van Nederland. “We zitten niet stil, zeker niet. Op de Horecava zullen we ook onze productinnovaties voor 2020 presenteren. Deze producten sluiten perfect aan bij onze leidende positie op het gebied van natuurlijkheid, minder suiker en beleving en voegen zeker waarde toe voor de out-of-homemarkt. En ze zullen op tijd voor het nieuwe terrasseizoen in maart, april beschikbaar zijn. Veel meer wil ik er nog niet over zeggen. Nieuwsgierig? Kom maar naar onze stand in hal 11, standnummer 23 op de Horecava. Dan kun je de nieuwste Lipton-varianten meteen proeven.”

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste Fuze Tea van getrokken thee

Introductie - Coca-Cola in Nederland introduceert de eerste Fuze Tea gemaakt van getrokken thee. Bovendien zit deze Fuze Tea, in de smaak Blueberry Jasmine, ook in een verpakking van 100% gerecycled plastic.

Lees bericht

HorecaEvenTT biedt genoeg inspiratie

Beurzen – De horecavakbeurs HorecaEvenTT in Assen is niet direct het platform voor innovatie en vernieuwing, maar wie inspiratie zoekt heeft aan de beurs een prima platform. De belangrijkste horecapartijen zijn aanwezig en proberen vooral te overtuigen wat de diverse producten in combinatie doen voor de eindgebruikers. En is het uiteindelijk daar niet allemaal om te doen in het horecavak?

Lees bericht

Bedrijven regelen recordaantal kerstpakketten voor Voedselbanken

Voedselbanken – Unilever gaat samen met de partners Shell, Riedel, Bidfood, Upfield, NIBC, Dr. Oetker en Mars 36.150 kerstpakketten inpakken voor de voedselbank. Dit is het grootste aantal pakketten sinds Unilever negen jaar geleden met deze kerstactie begon. Van 11 tot 18 december zijn honderden medewerkers actief om de pakketten te verzorgen voor de huishoudens die afhankelijk zijn van de voedselbanken in heel Nederland....

Lees bericht

TivoliVredenburg en Vrumona verlengen 20-jarige samenwerking

Leisure - TivoliVredenburg en Vrumona verlengen opnieuw hun samenwerking. In combinatie met Unilever is de al twintig jaar durende samenwerking, opnieuw met vijf jaar verlengd. In de nieuwe overeenkomt  staan het inspireren met frisdrank, productinnovatie en het tegengaan van plastic centraal. In een gezamenlijk toelichting geven de partijen aan dat nieuwe producten en aandacht voor non-alcoholische dranken de belangrijke speerpunten...

Lees bericht


Coca-Cola komt met plastic besparende KeelClip-verpakking

Verpakking – Coca-Cola Nederland heeft vandaag als eerste frisdrankenconcern ter wereld de introductie van de KeelClip aangekondigd. Het gaat om een kartonnen verpakking voor multipacks, blik, dat jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic gaat besparen. Coca-Cola in Nederland investeert ruim 14 miljoen euro in de fabriek in Dongen in een nieuwe bliklijn en verpakkingsmachine. De lijn moet vanaf volgend jaar in gebruik worden genomen,...

Lees bericht

Alle Chaudfontaine PET-flessen van 100% gerecycled plastic

Duurzaam - Alle plastic flessen van Chaudfontaine bestaan vanaf nu uit 100% gerecycled plastic (rPET). De frisdrankenfabrikant zet daarmee een belangrijke stap in het realiseren van circulaire verpakkingen en het terugdringen van het gebruik van nieuw plastic. Met het verduurzamen van 60 miljoen PET-flessen in Nederland, wordt er per jaar ruim 1,3 miljoen kilo nieuw plastic bespaard en vindt er 42 procent minder CO...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid