Fabrieksfriet uit de gratie bij restaurants


Marktontwikkelingen – Fabrieksfriet is uit de gratie bij steeds meer restaurants. Inmiddels maakt één op de vijf etablissementen zelf hun friet om zich te onderscheiden in de markt. En om de negatieve omzetontwikkeling een positieve impuls te geven. In restaurants worden frites verhoudingsgewijs veel zelf gemaakt (19%). Binnen de cafetaria’s en snackbars (13%) en eetcafés (9%) ligt het aandeel zelfgemaakte frites op een lager niveau, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Foodstep, dat zich baseert op gegevens van Datlinq. Hier is de fabriekfriet nog wel in trek. De top drie fabrikanten realiseren hier gezamenlijk minimaal twee derde distributieaandeel en in de cafetaria’s en snackbars ligt het gezamenlijke aandeel van Aviko, Farm Frites en McCain op ruim 75 procent. Terug naar de zelfgemaakte friet. Frites worden verhoudingsgewijs veel zelfgemaakt in de zuidelijke provincies: Noord Brabant, Zeeland en Limburg. In de noordelijke provincies en Flevoland worden frites verhoudingsgewijs het minst zelfgemaakt, meldt Foodstep op basis van de cijfers van Datlinq. Omzet Horecabedrijven proberen met zelfgemaakte zich te onderscheiden in de markt. Zelfgemaakte friet kan een usp zijn waarvoor klanten speciaal naar het restaurant komen. En een usp is noodzakelijk, zo blijkt uit cijfers van Foodstep. Ook periode 11 van de vierwekelijkse omzetmonitor van Foodstep laat een daling zien (-1%) ten opzichte van 2012. Binnen de horeca deden de hotels en bungalowparken en -campings het relatief goed. Ook horeca bij dagrecreatie, bij vervoer en bij detailhandel (facilitaire horeca) scoorden positief. Bij de restauratieve voorzieningen in bedrijven geeft de monitor voor het grootbedrijf een plus (effect groeiende export) en voor het middenbedrijf een min (binnenlandse markt). In zorginstellingen blijft de afzet aan eten en drinken dalen door bezuinigingen en minder verblijfsdagen. Over het jaar 2013 tot en met peridoe11 (YTD) staat de meter voor de totale foodservicemarkt op -2,0%. Foodstep verwacht dat op jaarbasis de omzet van het foodservicekanaal op -2,5% uitkomt. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid