‘Foodwinkels’ zien in 2017 omzet met 3,1% toenemen


Marktcijfers - Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in 2017 3,1 procent meer omgezet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven het niveau dat in 2008 werd bereikt. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, groeide in 2017 met 0,9 procent en was voor het eerst groter dan in 2008. Dit meldt het CBS in de nieuwe Kwartaalmonitor detailhandel. De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam. Aantal foodwinkels stijgt Het aantal winkelvestigingen in de Nederlandse foodsector is tussen begin 2008 en 2017 met 1,5 procent toegenomen tot 19 duizend vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. Het aantal speciaalzaken nam met 0,8 procent toe tot 13 duizend, het aantal supermarkten groeide met 3,2 procent tot 6 duizend. 30 procent meer viswinkels Het aantal foodspeciaalzaken wijzigde nauwelijks tussen 2008 en 2017. Wel waren er grote mutaties per branche. Zo steeg in deze periode het aantal viswinkels met ruim 30 procent. Het aantal kaaswinkels nam toe met 20 procent, het aantal natuurvoedingswinkels met 18 procent. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28 procent), slagers (16 procent) en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Bron: CBS

Marktcijfers - Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in 2017 3,1 procent meer omgezet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven het niveau dat in 2008 werd bereikt. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, groeide in 2017 met 0,9 procent en was voor het eerst groter dan in 2008. Dit meldt het CBS in de nieuwe Kwartaalmonitor detailhandel. De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam. Aantal foodwinkels stijgt Het aantal winkelvestigingen in de Nederlandse foodsector is tussen begin 2008 en 2017 met 1,5 procent toegenomen tot 19 duizend vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. Het aantal speciaalzaken nam met 0,8 procent toe tot 13 duizend, het aantal supermarkten groeide met 3,2 procent tot 6 duizend. 30 procent meer viswinkels Het aantal foodspeciaalzaken wijzigde nauwelijks tussen 2008 en 2017. Wel waren er grote mutaties per branche. Zo steeg in deze periode het aantal viswinkels met ruim 30 procent. Het aantal kaaswinkels nam toe met 20 procent, het aantal natuurvoedingswinkels met 18 procent. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28 procent), slagers (16 procent) en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Bron: CBS

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht


CBS ziet forse groei horeca in eerste kwartaal 2022

Analyse - De omzet in de horeca groeide in het eerste kwartaal van 2022 met 9,7 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat komt vooral door versoepeling van de coronamaatregelen. Vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar lag de horecaomzet 92,2 procent hoger, maar ook dat werd veroorzaakt door een strenge lockdown in het eerste kwartaal 2021. De cijfers zijn afkomstig van het...

Lees bericht

GS1 maakt zich op voor statiegeld op blikjes

Inzameling - Vanaf 31 december 2022 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden...

Lees bericht



CBS: Bijna een vijfde coronasteun naar horeca

Corona – Vanaf maart 2020 tot en met september 2021 hebben ondernemers circa 31 miljard euro aan steun gekregen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. De horeca ontving het grootste deel van dit bedrag: 19 procent. Dat meldt het CBS op basis van cijfers over steunmaatregelen voor bedrijven, gemaakt op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Lees bericht

Stijgende prijzen rem op herstel retailsector

Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid