Formule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes


De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels

Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.

Dat blijkt uit in opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, verricht onderzoek door Peil.nl. Het onderzoek vond plaats onder 4.600 respondenten door het hele land.

Chips en warme snack

De Grand Prix van Nederland wordt aankomend weekend gereden op het circuit in Zandvoort. Minstens vier op tien volwassen landgenoten zitten zondag voor de buis. Sinds de successen van Max Verstappen is de Grand Prix bijzonder populair. Reden voor VBZ te laten onderzoeken wat men zoals eet tijdens de uitzending van het evenement.  Theo Heere, directeur VBZ: “Chips is onder de jong volwassen F1-kijkers, tussen de 18 en 24, het meest populair: bijna één op drie verkiest het boven andere lekkernijen. De leeftijdsgroep die daar direct boven zit, de 25- tot 34-jarigen, halen liever warme snacks in huis. Denk aan bitterballen en kaassouffles. Chips komt bij hen op de tweede plek, gevolgd door toastjes met smeersels. Als het gaat om de gezonde balans, zie je dat minstens één op vier Nederlanders bij het inkopen van al dat lekkers bewust let op de calorieën en de hoeveelheid suiker en zout.” 

De vraag waar men gaat kijken is ook gesteld. Thuis of bij vrienden en familie kijken, is verreweg de standaard. Buiten de deur naar de race kijken, is het meest geliefd bij kijkers woonachtig in de drie grote steden. Nederlanders die meer dan tweemaal modaal verdienen zijn, misschien niet vreemd, de voornaamste groep die de Grand Prix in Zandvoort zelf zullen bijwonen.

Prijs

Wat verder blijkt is dat de prijsstijgingen in supermarkten duidelijk effect hebben op het inkopen voor de race. Bijna acht op tien Nederlanders die inkopen voor de race letten daarbij scherper op de portemonnee: van aanbiedingen spotten, overstappen op huismerken tot minder inkopen dan anders. Kiezen voor een discounter gebeurt ook, maar in veel mindere mate. Mogelijk speelt loyaliteit aan een vaste supermarkt of een vast A-merk hier een rol, zo laat het VBZ weten.

Bron: VBZ/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Starbucks en Old Amsterdam komen met Toasties

Introductie -  Starbucks en Old Amsterdam lanceren samen een nieuw lunchgerecht: Old Amsterdam Toasties. Consumenten in Nederland en België van de koffieketen kunnen vanaf dinsdag het lunchgerecht met de kenmerkende Old Amsterdam Kaas in twee variaties bestellen.

Lees bericht


Quirine de Weerd van Lidl MVO Manager van 2024

Verkiezing - Quirine de Weerd, hoofd corporate affairs bij Lidl Nederland, is door Van der Molen E.I.S. uitgeroepen tot MVO Manager van het Jaar 2024. De titel is een erkenning voor haar jarenlange inzet en bijdrage aan duurzaamheid, waarmee ze binnen en buiten de organisatie impact maakt.

Lees bericht


Koninklijke ERU blijft behouden voor de toekomst

Overname - Deze zomer werd Koninklijke ERU overgenomen door het Nederlandse St. Paul, de grootste smeltkaasproducent in de Benelux. Deze overname, die volgt op de strategische samenwerking die beide bedrijven in juni 2023 aangingen, luidt een nieuw tijdperk in voor Koninklijke ERU, maar door de overname is het bedrijf veiliggesteld voor de toekomst.

Lees bericht


Nieuwe versconcepten in nieuwe Jumbo Foodmarkt Breda

Foodmarkt - Jumbo Supermarkten heeft woensdag de compleet vernieuwde Jumbo Foodmarkt in Breda geopend. Ruim elf jaar na de opening in maart 2013 van deze allereerste Jumbo Foodmarkt, wil de supermarktketen laten zien dat zij opnieuw het verschil kunnen maken in versbeleving en smaak. Daarom zijn nieuwe versconcepten toegevoegd aan de Foodmarkt.

Lees bericht

Tankstation Minli Landgraaf denkt niet aan specialiseren maar aan variatie

Interview - Vlak naast het terrein van Pinkpop in het Limburgse Landgraaf heeft ondernemer Huub Minten zijn tankstation. Een tankstation met daarin onder meer een speciaalzaak voor hengelsport en diervoeding. Daarnaast telt het terrein Caravan Wold een caravan en camper centrum met 2.000  m2 accessoires caravan-/camperbenodigdheden en een aparte brasserie. Of dat allemaal nog niet genoeg is bevindt zich op...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid