Formule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes


De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels

Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.

Dat blijkt uit in opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, verricht onderzoek door Peil.nl. Het onderzoek vond plaats onder 4.600 respondenten door het hele land.

Chips en warme snack

De Grand Prix van Nederland wordt aankomend weekend gereden op het circuit in Zandvoort. Minstens vier op tien volwassen landgenoten zitten zondag voor de buis. Sinds de successen van Max Verstappen is de Grand Prix bijzonder populair. Reden voor VBZ te laten onderzoeken wat men zoals eet tijdens de uitzending van het evenement.  Theo Heere, directeur VBZ: “Chips is onder de jong volwassen F1-kijkers, tussen de 18 en 24, het meest populair: bijna één op drie verkiest het boven andere lekkernijen. De leeftijdsgroep die daar direct boven zit, de 25- tot 34-jarigen, halen liever warme snacks in huis. Denk aan bitterballen en kaassouffles. Chips komt bij hen op de tweede plek, gevolgd door toastjes met smeersels. Als het gaat om de gezonde balans, zie je dat minstens één op vier Nederlanders bij het inkopen van al dat lekkers bewust let op de calorieën en de hoeveelheid suiker en zout.” 

De vraag waar men gaat kijken is ook gesteld. Thuis of bij vrienden en familie kijken, is verreweg de standaard. Buiten de deur naar de race kijken, is het meest geliefd bij kijkers woonachtig in de drie grote steden. Nederlanders die meer dan tweemaal modaal verdienen zijn, misschien niet vreemd, de voornaamste groep die de Grand Prix in Zandvoort zelf zullen bijwonen.

Prijs

Wat verder blijkt is dat de prijsstijgingen in supermarkten duidelijk effect hebben op het inkopen voor de race. Bijna acht op tien Nederlanders die inkopen voor de race letten daarbij scherper op de portemonnee: van aanbiedingen spotten, overstappen op huismerken tot minder inkopen dan anders. Kiezen voor een discounter gebeurt ook, maar in veel mindere mate. Mogelijk speelt loyaliteit aan een vaste supermarkt of een vast A-merk hier een rol, zo laat het VBZ weten.

Bron: VBZ/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht



Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO

Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.

Lees bericht



ING ziet winkelverkopen voor het eerst in tien jaar krimpen

Analyse – ING Research geeft in een analyse van de winkelverkopen aan dat het uitdagende tijden zijn voor retailers. De retailsector heeft te maken met een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De verwachting is dat voor het eerst in tien jaar de afzet krimpt met zo’n 2% in 2023.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid