Franchiseketen Zuster Evie is kruising tussen catering en zelfstandig werkende chefs


Convenience - Franchiseformule Zuster Evie is in Nederland aan een snelle opmars bezig. In een jaar tijd is de formule gegroeid tot 17 vestigingen met name in het zuiden en oosten van het land. Oprichtster en oud-formulemanager NS Retail Eline Tromp-Vrielink wil de komende jaren groeien met nieuwe regio’s en met nieuwe producten. Zuster Evie werd in 2014 opgericht en specialiseert zich in het maken van producten op ambachtelijke wijze zoals hangop die echt gehangen heeft en huisgemaakte lemonades en appelmoes. De formule is volgens Tromp-Vrielink ‘een kruising tussen catering en zelfstandig werkende chefs’. “Onze formule past eigenlijk niet zo goed in een hokje en is een blend van allerlei vormen. We cateren partijen van particulieren, van kraamborrels tot zelfs een bruiloft waar onze hangop in plaats van bruidstaart werd geserveerd. Maar we leveren ook aan restaurants en speciaalzaken.” Lokaal Leveringen gebeuren allemaal lokaal. Elke franchisenemer heeft een eigen gebied in een straal van ongeveer 15 kilometer waarbinnen zelf de lokale klanten worden benaderd.  De producten zijn echt lokaal gemaakt maar wel volgens een centraal voorgeschreven receptuur zodat elke lokale Zuster Evie profiteert van de inkoopvoordelen van een formulebedrijf. “Voor de horeca fungeren wij steeds meer als een soort chef op afstand”, zegt Tromp-Vrielink. “Producten zoals hangop maar ook zelf gemaakte appelmoes en lemonade kosten nu eenmaal tijd om te maken. En er zijn steeds minder handjes in de keuken. Als restaurant wil je graag wat speciaals aanbieden dus maken wij deze gerechten voor het restaurant als een soort chef op afstand in serviesgoed waarin wij ook investeren en kunnen zij onze producten zonder dure investering weer op de kaart zetten als lokaal gemaakt streekproduct. Zo heb je een win-win.” Specialiseren De eerste productcategorie van Zuster Evie zag in 2015 het licht en was de Hemelse Hangop. Voor de horeca worden nu vier varianten in twintig verschillende smaken geleverd. “Omdat we het echt ambachtelijk en lokaal willen houden, werken we dus niet met centrale levering via een groothandel”, zegt Tromp-Vrielink. “Dan word je een productiebedrijf en dat willen we niet zijn. Volumes moet je overlaten aan de grote bedrijven. Wij specialiseren ons in de tijdrovende kleine niches.” Doel van Tromp-Vrielink is te groeien met nieuwe regio’s en binnen de bestaande regio’s met nieuwe producten. “Zo hebben we een nieuw assortiment, de Puike Potten, gebaseerd op oude inmaaktechnieken en huisgemaakte lemonades naar oud Amerikaans recept. In een tijd waarbij het tekort aan chefs in de keukens steeds verder oploopt, zou deze nieuwe vorm van ZZP-ers voor de horeca wellicht de toekomst kunnen zijn.” Bron: @FoodClicks

Convenience - Franchiseformule Zuster Evie is in Nederland aan een snelle opmars bezig. In een jaar tijd is de formule gegroeid tot 17 vestigingen met name in het zuiden en oosten van het land. Oprichtster en oud-formulemanager NS Retail Eline Tromp-Vrielink wil de komende jaren groeien met nieuwe regio’s en met nieuwe producten. Zuster Evie werd in 2014 opgericht en specialiseert zich in het maken van producten op ambachtelijke wijze zoals hangop die echt gehangen heeft en huisgemaakte lemonades en appelmoes. De formule is volgens Tromp-Vrielink ‘een kruising tussen catering en zelfstandig werkende chefs’. “Onze formule past eigenlijk niet zo goed in een hokje en is een blend van allerlei vormen. We cateren partijen van particulieren, van kraamborrels tot zelfs een bruiloft waar onze hangop in plaats van bruidstaart werd geserveerd. Maar we leveren ook aan restaurants en speciaalzaken.” Lokaal Leveringen gebeuren allemaal lokaal. Elke franchisenemer heeft een eigen gebied in een straal van ongeveer 15 kilometer waarbinnen zelf de lokale klanten worden benaderd.  De producten zijn echt lokaal gemaakt maar wel volgens een centraal voorgeschreven receptuur zodat elke lokale Zuster Evie profiteert van de inkoopvoordelen van een formulebedrijf. “Voor de horeca fungeren wij steeds meer als een soort chef op afstand”, zegt Tromp-Vrielink. “Producten zoals hangop maar ook zelf gemaakte appelmoes en lemonade kosten nu eenmaal tijd om te maken. En er zijn steeds minder handjes in de keuken. Als restaurant wil je graag wat speciaals aanbieden dus maken wij deze gerechten voor het restaurant als een soort chef op afstand in serviesgoed waarin wij ook investeren en kunnen zij onze producten zonder dure investering weer op de kaart zetten als lokaal gemaakt streekproduct. Zo heb je een win-win.” Specialiseren De eerste productcategorie van Zuster Evie zag in 2015 het licht en was de Hemelse Hangop. Voor de horeca worden nu vier varianten in twintig verschillende smaken geleverd. “Omdat we het echt ambachtelijk en lokaal willen houden, werken we dus niet met centrale levering via een groothandel”, zegt Tromp-Vrielink. “Dan word je een productiebedrijf en dat willen we niet zijn. Volumes moet je overlaten aan de grote bedrijven. Wij specialiseren ons in de tijdrovende kleine niches.” Doel van Tromp-Vrielink is te groeien met nieuwe regio’s en binnen de bestaande regio’s met nieuwe producten. “Zo hebben we een nieuw assortiment, de Puike Potten, gebaseerd op oude inmaaktechnieken en huisgemaakte lemonades naar oud Amerikaans recept. In een tijd waarbij het tekort aan chefs in de keukens steeds verder oploopt, zou deze nieuwe vorm van ZZP-ers voor de horeca wellicht de toekomst kunnen zijn.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid