FSIN: ‘Horeca moet biologische producten meer omarmen’
_768_1024_90.jpg)
Onderzoek - Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.
Het is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft laten doen door The Food Research Company (TFRC), in samenwerking met het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De centrale vraag die in het onderzoek werd gesteld was hoe een groter aandeel van biologische producten in de horeca gerealiseerd kan worden, zodat het groeit van niche naar nieuw normaal.
Uitdagingen
In de horeca wordt momenteel nauwelijks gebruik gemaakt van biologische producten. Het wordt vooral gezien als een nichemarkt. ‘Biologisch’ wordt als complex ervaren en is bovendien moeilijk te verwaarden voor ondernemers, aldus het onderzoek. De horeca lijkt op dit vlak gevangen te zijn in een kip-of-ei vraagstuk: de consument vraagt er niet om, daarom is er geen vraag bij restauranthouders en dus komt er ook geen vraag vanuit groothandels op gang. Dus blijft het gebruik van biologische producten in de horeca een ondergeschoven kindje.
Andere uitdagingen
Bovendien kampen horecaondernemers momenteel met veel andere uitdagingen: de kosten rijzen de pan uit, verdienmodellen staan onder druk en personeel is schaars. Het zorgt er mede voor dat aan een biologisch aanbod vaak geen hoge prioriteit wordt toegekend.
Kansen
Het onderzoek van TFRC en het FSIN toont wel aan dat er groeikansen zijn voor biologische producten in de horeca. Vooral omdat consumenten biologisch met kwaliteit, duurzaamheid en gezondheid associëren. Voor horecaondernemers biedt dit kansen om hun kwaliteitsstandaard te benadrukken en om van biologisch een ‘nieuw normaal’ te maken. Biologische producten collectief omarmen is een eerste stap. Daarnaast is faciliterende wetgeving vanuit de overheid, in combinatie met een aanmoedigingsbeleid door het ministerie nodig. Het zal eraan bijdragen dat de horecasector een flinke slag kan slaan in duurzaamheid en om het imago van biologisch te verbeteren.
De bevindingen van het onderzoek worden vanmiddag gepresenteerd tijdens een congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca.
Bron: TFRC/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Visrestaurant Pesca in Nice geopend
Formulenieuws – Afgelopen wenkend is onder grote publieke belangstelling vanuit Nederland en Frankrijke de locatie van Pesca in Nice geopend. Het visrestaurant is gevestigd als rooftop-restaurant bovenop Hilton Double Tree direct naast het treinstation van Nice. Het restaurant heeft 130 zitplaatsen binnen en 60 buiten.
Lees berichtSwinkels breidt Cornet-familie uit met Gold Blond (5,8%)
Introductie – Palm Breweries in België, onderdeel van de Nederlandse brouwerij Swinkels, heeft de Cornet-familie uitgebreid met Cornet Gold Blond. Het is volgens de brouwer een verfijnd blond bier met een vol karakter en een lager alcoholpercentage van 5,8%.
Lees berichtFormule Robert De Niro en Nobu Matsuhisa in Amsterdam
Horeca- De zeer exclusieve restaurant-, hotel- en residentieformule Nobu Hospitality komt naar Nederland. Vastgoedontwikkelaar en -investeerder Breevast gaat in samenwerking met Nobu Hospitality de nieuwe locatie ontwikkelen in Amsterdam-Zuid.
Lees bericht‘s-Hertogenbosch is Nederlandse horecahoofdstad
Onderzoek – Op basis van restaurantdichtheid, gastbeoordelingen en betaalbaarheid is ’s-Hertogenbosch Horeca Hoofdstad van Nederland. De Brabants stad heeft daarin de concurrentie van Maastricht en Leeuwarden in de rug. De Friese hoofdstad blijkt wel de meest voordelige stad te zijn.
Lees berichtStrijd om de CuliQuiz 2025 gaat finale in
Wedstrijd - Studenten uit de gastvrijheidssector maken zich op voor de finale van de CuliQuiz Battle, een innovatieve kenniswedstrijd die horeca onderwijs en het bedrijfsleven samenbrengt.
Lees berichtFastned en Vermaat starten meerjarige samenwerking
Tankstation - Het Europese snellaadbedrijf Fastned, en de Vermaat Groep, specialist in horecaconcepten, kondigen een meerjarige samenwerking aan. De samenwerking richt zich op het neerzetten van een hoogwaardig horeca- en retailconcept bij verschillende snellaadstations van Fastned langs Europese snelwegen.
Lees bericht