FSIN: ‘Horeca moet biologische producten meer omarmen’


In de horeca wordt momenteel nauwelijks gebruik gemaakt van biologische producten

Onderzoek - Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.

Het is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft laten doen door The Food Research Company (TFRC), in samenwerking met het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De centrale vraag die in het onderzoek werd gesteld was hoe een groter aandeel van biologische producten in de horeca gerealiseerd kan worden, zodat het groeit van niche naar nieuw normaal.

Uitdagingen

In de horeca wordt momenteel nauwelijks gebruik gemaakt van biologische producten. Het wordt vooral gezien als een nichemarkt. ‘Biologisch’ wordt als complex ervaren en is bovendien moeilijk te verwaarden voor ondernemers, aldus het onderzoek. De horeca lijkt op dit vlak gevangen te zijn in een kip-of-ei vraagstuk: de consument vraagt er niet om, daarom is er geen vraag bij restauranthouders en dus komt er ook geen vraag vanuit groothandels op gang. Dus blijft het gebruik van biologische producten in de horeca een ondergeschoven kindje.

Andere uitdagingen

Bovendien kampen horecaondernemers momenteel met veel andere uitdagingen: de kosten rijzen de pan uit, verdienmodellen staan onder druk en personeel is schaars. Het zorgt er mede voor dat aan een biologisch aanbod vaak geen hoge prioriteit wordt toegekend.

Kansen

Het onderzoek van TFRC en het FSIN toont wel aan dat er groeikansen zijn voor biologische producten in de horeca. Vooral omdat consumenten biologisch met kwaliteit, duurzaamheid en gezondheid associëren. Voor horecaondernemers biedt dit kansen om hun kwaliteitsstandaard te benadrukken en om van biologisch een ‘nieuw normaal’ te maken. Biologische producten collectief omarmen is een eerste stap. Daarnaast is faciliterende wetgeving vanuit de overheid, in combinatie met een aanmoedigingsbeleid door het ministerie nodig. Het zal eraan bijdragen dat de horecasector een flinke slag kan slaan in duurzaamheid en om het imago van biologisch te verbeteren.

De bevindingen van het onderzoek worden vanmiddag gepresenteerd tijdens een congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca.

Bron: TFRC/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Lancering luxe Amsterdams chocolademerk MARMIR

Introductie - MARMIR Chocolate heet het nieuwe Amsterdamse chocolademerk dat woensdag is geïntroduceerd. officieel. Nederland is hiermee een luxe boutique chocolademerk van eigen bodem rijker. De chocolade is door ervaren patisserie chefs ontwikkeld van ingrediënten van hoge kwaliteit en bestemd voor de zakelijke markt, horecagelegenheden en consumenten.

Lees bericht




FSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca

Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.

Lees bericht

Lunchroom of koffiebar populairste bijbaan in horeca

Onderzoek – De horeca is een populaire sector onder jongeren om in bij te verdienen. 24% van de jongeren werkt het liefste in de horeca op de vloer als bedieningsmedewerker, achter de bar of als barista bij een lunchroom of koffiebar, tegenover 12% op de vloer in de afwas of als hulpkok. Dat blijkt uit De Bijbanen Barometer uitgevoerd door DirectResearch in opdracht...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid