FSIN: ‘Horeca moet biologische producten meer omarmen’
![](/images/made/uploads/Lunchgerecht_1_(Medium)_768_1024_90.jpg)
Onderzoek - Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.
Het is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft laten doen door The Food Research Company (TFRC), in samenwerking met het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De centrale vraag die in het onderzoek werd gesteld was hoe een groter aandeel van biologische producten in de horeca gerealiseerd kan worden, zodat het groeit van niche naar nieuw normaal.
Uitdagingen
In de horeca wordt momenteel nauwelijks gebruik gemaakt van biologische producten. Het wordt vooral gezien als een nichemarkt. ‘Biologisch’ wordt als complex ervaren en is bovendien moeilijk te verwaarden voor ondernemers, aldus het onderzoek. De horeca lijkt op dit vlak gevangen te zijn in een kip-of-ei vraagstuk: de consument vraagt er niet om, daarom is er geen vraag bij restauranthouders en dus komt er ook geen vraag vanuit groothandels op gang. Dus blijft het gebruik van biologische producten in de horeca een ondergeschoven kindje.
Andere uitdagingen
Bovendien kampen horecaondernemers momenteel met veel andere uitdagingen: de kosten rijzen de pan uit, verdienmodellen staan onder druk en personeel is schaars. Het zorgt er mede voor dat aan een biologisch aanbod vaak geen hoge prioriteit wordt toegekend.
Kansen
Het onderzoek van TFRC en het FSIN toont wel aan dat er groeikansen zijn voor biologische producten in de horeca. Vooral omdat consumenten biologisch met kwaliteit, duurzaamheid en gezondheid associëren. Voor horecaondernemers biedt dit kansen om hun kwaliteitsstandaard te benadrukken en om van biologisch een ‘nieuw normaal’ te maken. Biologische producten collectief omarmen is een eerste stap. Daarnaast is faciliterende wetgeving vanuit de overheid, in combinatie met een aanmoedigingsbeleid door het ministerie nodig. Het zal eraan bijdragen dat de horecasector een flinke slag kan slaan in duurzaamheid en om het imago van biologisch te verbeteren.
De bevindingen van het onderzoek worden vanmiddag gepresenteerd tijdens een congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca.
Bron: TFRC/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtGrote prijsverschillen in een ‘diner voor 2’ binnen Europa
Analyse – Wat kost een avondje uit eten gaan in Europa? Ferrygogo zocht het uit en kwam tot de ontdekking dat Portugal, Spanje en Griekenland in Europa voordelig zijn. Voor een driegangendiner voor twee personen ben je in Zwitserland en Denemarken het meest kwijt.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees bericht