‘Gastvrij Rotterdam moet vastigheid bieden in onzekere tijden’


Robert Melaard van Gastvrij Rotterdam: ‘Nu merk je dat iedereen weer behoefte heeft om elkaar te ontmoeten’

Interview - Gastvrij Rotterdam had bij de editie van vorig jaar het geluk dat ze plaatsvond in een periode dat de coronamaatregelen werden versoepeld. Toch schaalde de beursorganisatie de veiligheidsmaatregelen voor de bezoekers niet af. ‘We hadden van tevoren afgesproken om de beurs veilig te organiseren voor deelnemers en bezoekers en dat hebben we gedaan’, aldus beursorganisator Robert Melaard aan de vooravond van de horecabeurs Gastvrij Rotterdam.

“Er is dit jaar veel vertrouwen in deelname aan de beurs”, laat Melaard op een zonnig terras van Hotel van Rossum in zijn woonplaats Woerden weten. Veel nieuwe partijen hebben zich aangemeld zoals Swinckels, QSTA, DG Grootverbruik, de Vegetarische Slager, maar we verwelkomen ook veel partijen weer terug na korte afwezigheid zoals Schmidt Zeevis, VHC Kreko, LEVO en Hanos. Het succes en het vertrouwen van de laatste beurseditie heeft de basis heeft gelegd voor de aankomende uitvoering, die groter zal zijn dan de edities van vóór corona. De huidige groei in meters zit met name in veel nieuwe deelnemers, ook in de paviljoens en de samenwerkingen die de beursorganisator is aangegaan met externe partijen. Zo is het aantal culinaire wedstrijden verder uitgebreid, wat op de beursvloer resulteert in twee verschillende WedstrijdArena’s. Zo heeft het Gastronomisch Gilde vanaf deze editie voortaan de voorrondes van de Gouden Koksmuts op Gastvrij Rotterdam en de finale tijdens de Horecava. Omgekeerd worden de voorrondes van een nieuw 100% plantaardig wedstrijd in januari op de Horecava gehouden en de finale daarvan volgend jaar op Gastvrij Rotterdam. Melaard: “Op die manier zijn we meer gaan samenwerken met de culinaire partijen in de markt en dus ook met de Horecava. Hier zijn alle betrokken partijen beter mee gediend.”

Onderscheid

Waar Gastvrij Rotterdam zich in onderscheidt als beurs, is het gevarieerde aanbod van èn in de verschillende themapaviljoens. In het Wine & Fine Food Paviljoen staan vrijwel alle bekende wijn- & delicatessen leveranciers. Jan van Lissum van The Wine & Food Association doet op maandag de uitreiking van het prestigieuze Wijnconcours en er staan maar liefst 75 wijnen open voor genodigden om te proeven. Bovendien vindt op dinsdag 20 september de finale plaats van de Wijnvrouw van het Jaar 2022. Inspiratie over cocktails en koffie is er te halen bij Cocktails & Beans. Nieuw op de beursvloer is het Craft Beer Center, hosted by LocalCraftbeer Agency. Onafhankelijke Nederlandse brouwerijen krijgen hier de kans om zich te presenteren aan de bezoekende horecaprofessionals van Gastvrij Rotterdam, maar ook Swinckels Family Brewers staat bijvoorbeeld dit jaar met een grote stand op de beurs.

Duurzaam ondernemen

Alles voor duurzaam ondernemen in de horeca vinden de bezoeker in Dit Smaak naar Meer! Paviljoen; met ruim 40 leveranciers de grootste editie ooit.  Ook hier nieuwe initiatieven: zo is er een samenwerking gekomen met het ‘Nieuwe Nassen’ van Blue City. Dit is een aantal Rotterdamse ondernemers die in het voormalige Tropicana zwembad aan de Maasboulevard bezig is met de duurzame en circulaire voedselketen Om die reden is dit jaar weer het thema Voedselverspilling omarmd. Melaard: “Niet alleen kijken we wat de Orbisk (een meet- en weegsysteem om de voedselverspilling tegen te gaan in de keuken, red.) kan betekenen in de horeca als het gaat om het redden van voedsel, we werken ook samen met Verspilling is Verrukkelijk, een groep bedrijven die samen met allerlei initiatieven bezig zijn om voedselverspilling tegen te gaan. Zij zoeken vaak naar mogelijkheden om restproducten te hergebruiken.”

Veggie Challenge Live 2023

Het succes van vegan is terug te vinden op het ‘Vegan Taste Lab’, dat in samenwerking met ProVeg Nederland nu voor de derde keer wordt neergezet. Melaard: “Ook dat is weer sterk gegroeid. Uit deze samenwerking is overigens een mooie nieuwe samenwerking gekomen. Eind maart organiseren wij samen een nieuw food & lifestyle event in de Werkspoorkathedraal in Utrecht onder de naam Veggie Challenge Live 2023. De eerste inschrijvingen daarvoor zijn inmiddels binnen.”

Zout challenge

Ook gezondheid speelt een rol op de beurs met de Meer Smaak Minder Zout Challenge. Een wedstrijd die samen met het Gastronomisch Gilde wordt georganiseerd en vooral bedoeld is om het zoutgehalte terug te dringen in gerechten, zonder in te boeten op smaak. Vijf teams gaan de uitdaging aan om culinair te koken zonder al te veel zout. Deze teams gaan in de finale op de beursvloer een tweegangenmenu koken. De uitdaging is dat het gehele menu maximaal twee gram zout per persoon mag bevatten, inclusief zout wat van nature al in producten aanwezig is. Met nadruk geeft Melaard aan dat de genoemde onderdelen slechts een deel van alle activiteiten is; op www.gastrij-rotterdam.nl staat het hele programma. Het Gastronomisch Gilde gaat op de beurs de kick-off doen van een nieuwe 100%-plantaardig wedstrijd. We hebben de uitreiking van de AD Gouden Pollepels en er zijn onder meer nog het NK Oestersteken en het NK Sabreren. Activiteiten die niet alleen een bijdrage leveren aan de horecasector, maar ook zorgen voor spektakel. Het is toch een prachtig gezicht om die specialisten van het gilde te zien in vol ornaat met hun sjerpen en sabels”, aldus een enthousiaste Melaard.

Bezoek

Wat de beurs qua bezoekend publiek gaat doen, vindt Melaard een moeilijke vraag. “Er liggen overduidelijk een aantal uitdagingen in de markt. Vrijwel elk horecabedrijf heeft tekort aan personeel. Daarnaast moeten straks bedrijven de leningen gaan terugbetalen, wat ook zorgt voor een mentale druk. Vorig jaar was het eveneens de vraag hoeveel mensen er zouden komen. We hebben toen op basis van inschatting rekening gehouden met een min van twintig procent omdat ook Prinsjesdag in de beursperiode viel en de beurs kleiner was met vier hallen. Uiteindelijk kwam er zeventien procent minder bezoek dan in 2019. Nu merk je dat iedereen weer behoefte heeft om elkaar te ontmoeten en live te zien welke innovaties er zijn. Vorig jaar was de beurs ook een grote reünie qua ontmoetingen en waren er veel nieuwe dingen te zien. Met een goed aanbod moeten we de horecabedrijven ook nu overtuigen. Ik zeg zelf vaak: Gastvrij Rotterdam moet ook vastigheid zijn in onzekere tijden. Vanuit de organisatie zullen we er alles aan doen om dat te realiseren.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid