Goede maand juni maakt bierverkoop 2e kwartaal niet goed


Verkoop van alcoholvrij bier blijft groeien, ook in tweede kwartaal / Foto bij: BierbrouwerijKantoor

Bierverkopen - Door het slechte weer in april van dit jaar is de bierverkoop in het tweede kwartaal met 4,4% gedaald. In juni veerde de verkoop weliswaar op door mooi weer, maar onvoldoende om het verlies in april goed te maken. De consumptie van alcoholvrij bier steeg wel in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse brouwers.

In april 2023 lag de bierverkoop met een daling van maar liefst 16,1% fors lager dan in april 2022. Dat heeft volgens de brouwers onder andere te maken met het koele en regenachtige weer in april. Ook op Koningsdag, een dag die veel mensen normaal gesproken buiten vieren met een biertje in de hand, gooide het koude weer roet in het eten.

Stabiel

In mei was het weer vrij normaal en was de biermarkt met een daling van 1,5% stabiel te noemen. Door het warme en zonnige weer in juni veerde de biermarkt met een stijging van 3,5% weer op, maar dit was onvoldoende om dalende verkopen in april goed te maken. Over het hele tweede kwartaal daalde de biermarkt met 4,4% in vergelijking tot 2022.

Inhaaleffect

Daarbij speelt mee dat in het tweede kwartaal vorig jaar de biermarkt sterk opleefde als gevolg van het afschaffen van de coronamaatregelen, waardoor sprake was van een inhaaleffect van de bierconsumptie. In het tweede kwartaal 2023 ontbrak dat inhaaleffect.

Alcoholvrij groeit

Waar de bierverkoop als totaal daalde in de eerste helft van dit jaar, groeide de verkoop van alcoholvrij juist verder door. De verkoop van alcoholvrije bier in de eerste zes maanden van dit jaar met 6,1%. Vooral alcoholvrij speciaalbier won aan populariteit. De consumptie daarvan nam in het afgelopen half jaar toe met 32,1%.

Bron: Nederlandse brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bier met minder alcohol steeds populairder

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

Lees bericht



Algemeen directeur Lidl Nederland Koninklijk onderscheiden

Onderscheiding - Algemeen directeur Lidl Nederland, Marcel Oosterwijk, is woensdag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Deze Koninklijke onderscheiding mocht Oosterwijk in ontvangst nemen voor zijn inzet en visie op het gebied van duurzaam ondernemen binnen de Nederlands samenleving.

Lees bericht

HEMA opent twee locaties met vernieuwde foodconcepten

Formulenieuws – Naast de nieuwe HEMA-locaties met de vernieuwde HEMA-foodcourt en de vernieuwende La Place-vestigingen in Hilversum en Alkmaar, opende de winkelketen onlangs ook een tweetal locaties met daarin het eigen foodcourt en een nieuwe opzet van het restaurant. Dat gaat om de locaties Voorburg en Assen.

Lees bericht


GiG Hard Seltzer wil groeien deze zomer

Introductie – GiG Hard Seltzer timmert dit jaar hard aan de weg met een in Nederland relatief nieuw drankje. Het bruiswater met 4 à 5% alcohol en fruitaroma, is overkomen waaien uit de Verenigde Staten en inmiddels in ons land ook populair. Gig Hard Seltzer wil nu harder groeien in Nederland en trapt daarvoor op Koningsdag 2023 het festivalseizoen af met de introductie van de...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid