Goede maand juni maakt bierverkoop 2e kwartaal niet goed

Bierverkopen - Door het slechte weer in april van dit jaar is de bierverkoop in het tweede kwartaal met 4,4% gedaald. In juni veerde de verkoop weliswaar op door mooi weer, maar onvoldoende om het verlies in april goed te maken. De consumptie van alcoholvrij bier steeg wel in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse brouwers.
In april 2023 lag de bierverkoop met een daling van maar liefst 16,1% fors lager dan in april 2022. Dat heeft volgens de brouwers onder andere te maken met het koele en regenachtige weer in april. Ook op Koningsdag, een dag die veel mensen normaal gesproken buiten vieren met een biertje in de hand, gooide het koude weer roet in het eten.
Stabiel
In mei was het weer vrij normaal en was de biermarkt met een daling van 1,5% stabiel te noemen. Door het warme en zonnige weer in juni veerde de biermarkt met een stijging van 3,5% weer op, maar dit was onvoldoende om dalende verkopen in april goed te maken. Over het hele tweede kwartaal daalde de biermarkt met 4,4% in vergelijking tot 2022.
Inhaaleffect
Daarbij speelt mee dat in het tweede kwartaal vorig jaar de biermarkt sterk opleefde als gevolg van het afschaffen van de coronamaatregelen, waardoor sprake was van een inhaaleffect van de bierconsumptie. In het tweede kwartaal 2023 ontbrak dat inhaaleffect.
Alcoholvrij groeit
Waar de bierverkoop als totaal daalde in de eerste helft van dit jaar, groeide de verkoop van alcoholvrij juist verder door. De verkoop van alcoholvrije bier in de eerste zes maanden van dit jaar met 6,1%. Vooral alcoholvrij speciaalbier won aan populariteit. De consumptie daarvan nam in het afgelopen half jaar toe met 32,1%.
Bron: Nederlandse brouwers/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%
Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.
Lees berichtSubway’s Royal Submarines delen gratis Subs uit
Actie – Na het overweldigende succes van vorig jaar keren de Subway Royal Submarines deze Koningsdag terug naar de Amsterdamse grachten. Dit jaar brengen ze de nieuwe Signature Series vanaf het water en op de kade naar de feestvierders om hen te trakteren op een gratis Sub.
Lees berichtFEBO brengt met Only Friends een ode aan oranje
Actie - FEBO en Only Friends brengen dit jaar samen een ode aan oranje. Om dit oranje jaar te vieren, lanceren de bedrijven net voor Koningsdag een uniek oranje shirt. Het shirt, geïnspireerd door het Nederlands elftal uit de jaren 70, is een eerbetoon aan alle kampioenen, van sporters tot medewerkers.
Lees berichtNespresso introduceert feloranje Travel Mug
Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.
Lees berichtBier met minder alcohol steeds populairder
Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.
Lees berichtUber’s Jaaroverzicht geeft inkijkje in Hollandse leefgewoonte
Bezorgdienst – Ooit afgevraagd hoeveel Big Macs er worden besteld bij Uber? Het Jaarverslag van de bezorgdienst geeft het antwoord: bijna vier miljoen. Verder is Nederland minder gierig dan gedacht n geeft het veel fooien. Populairste besteldag: Koningsdag.
Lees bericht