Groei cafetariasector in eerste half jaar stabiel op ruim 11%


Vooral friet is met gemiddeld 18% in prijs per portie gestegen over de eerste 6 maanden van dit jaar

Analyse – De groei van de Nederlandse cafetaria blijft tot en met juni dit jaar op 11 procent. Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.

Per maand wordt alle transacties van het horecaplatform voor online bestellen, afrekenen en datagestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met juni 2023. Hieruit blijkt dat de verkopen van de cafetaria’s met 11,4% zijn gegroeid in de eerste 6 maanden van dit jaar vergeleken met de eerste 6 maanden van vorig jaar.

Online en offline

Opvallend is dat offline met 12% is toegenomen en online met 10%. Voor offline is de groei vooral in de eerste 2 maanden relatief hoog geweest en na een sterke maand mei blijft ook juni met ruim +11% hoog. Online plust juist sterk de laatste 4 maanden met in juni een +15%.

Prijsontwikkeling

De belangrijkste driver hierachter is de prijsontwikkeling. Vooral friet, wat 20% tot 25% van de omzet van het cafetaria uitmaakt, is met gemiddeld 18% in prijs per portie gestegen over de eerste 6 maanden versus de eerste 6 maanden vorig jaar. Lag de gemiddelde prijs voor een portie friet (met of zonder en klein tot en met groot) vorig jaar nog onder de 3,- euro, nu ligt die prijs op bijna op 3,50 euro per portie.

10 procent hoger

Ook de frikandel, de cola en de hamburger zijn duurder geworden. Gemiddeld liggen de prijzen zo’n 10 procent hoger. Maar als deze producten worden gemiddeld met friet komt de gemiddelde prijsstijging uit rond hetzelfde niveau als de omzetstijging wat dus betekent dat het volume van het cafetaria vrijwel op hetzelfde niveau is gebleven.

De komende maanden blijft More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkelingen volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Lees bericht


Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht


McCain maakt goede start met regeneratieve landbouw

Duurzaam – Het vorig jaar gelanceerde programma voor regeneratieve landbouw van McCain in Nederland is boven verwachting uit de startblokken gekomen. Reden voor McCain om in 2024 de omvang van het programma verdubbelen. Onderdeel van di transitieproject is een samenwerking met de Rabobank voor het verstrekken van een aantrekkelijke rentekorting voor apparatuur die nodig is voor regeneratieve landbouw.

Lees bericht

Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid