Grolsch stopt met wegwerpplastic voor blikverpakkingen


Plastic – Bierbrouwer Grolsch wil nog dit jaar de plasticfolies vervangen door kartonnenverpakking. De brouwer introduceert daarom de gepatenteerde TopClip-verpakking voor multipacks blikken. Deze nieuwe verpakking is 100% plasticvrij.

Voor de bouwer betekent het dat na de overschakeling op 100% recycled blikfolie, nu de introductie van de kartonnen blikverpakking op stapel staat. Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door de kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg nieuw plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen.

Introductie bij PLUS

De nieuwe kartonnen TopClip-verpakkingen worden exclusief geïntroduceerd bij PLUS Supermarkten, omdat die voor de vijfde maal is uitgeroepen tot ‘meest verantwoorde supermarkt van Nederland’. Vanaf medio maart tot eind augustus 2020 zijn de Grolsch multipacks met TopClip-verpakking te verkrijgen bij een geselecteerd aantal PLUS supermarkten. Na een succesvolle introductie heeft Grolsch de ambitie om nog dit jaar te starten met de multipacks blikken om te zetten van blikfolie naar de TopClip-verpakking. Joost Nawijn, Packaging Material Development Specialist bij Grolsch: “Onlangs zijn we al voor onze plastic blikfolies overgestapt naar 100% recycled plastic. Vanuit onze ambitie om wegwerpplastic te vervangen voor duurzamere alternatieven, innoveren we door”. Het vervangen van de huidige plastic blikfolies door de nieuwe TopClip-verpakkingen zorgt voor een CO2-reductie van maar liefst 36% ten opzichte van nieuw plastic folie en 16% ten opzichte van recycled plastic folie.

Circulair

Nagenoeg 100% van de Grolsch verpakkingen voor de Nederlandse markt is recyclebaar. Als eerste brouwer ter wereld bracht Grolsch een krat op de markt voor het merk Kornuit vervaardigd van 100% gerecycled consumenten plastic. Ard Bossema, Marketing & Strategy Directeur bij Grolsch: “De combinatie van het duurzame karakter, de kwalitatieve uitstraling en het draaggemak heeft Grolsch doen kiezen voor de kartonnen oplossing. Deze keuze past bij onze ambitie om het gebruik van circulaire verpakkingen te maximaliseren en wegwerpplastic uit te bannen.”

Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Heineken hoofdsponsor van Amsterdam jubileumjaar

Sponsoring – De Amsterdamse bierbrouwer Heineken wordt officieel hoofdsponsor van het Amsterdam 750 jubileumjaar. Om de samenwerking te vieren, hieven burgemeester van Amsterdam Femke Halsema en Heineken CEO Dolf van den Brink in de oude bestuurskamer van de bierbrouwer aan het Tweede Weteringplantsoen in Amsterdam het glas.

Lees bericht


John Uffing hoofd winkelbedrijf Boon Food Group

Benoeming - John Uffing wordt per 11 maart verantwoordelijk voor het winkelbedrijf van Boon Food Group. Hij gaat leiding geven aan de acquisitie-, bouw- en vastgoedactiviteiten en zal de volledige winkeloperatie gaan aansturen. Uffing is op dit moment nog werkzaam als algemeen directeur bij Focusplaza.  Daarvoor heeft hij 23 jaar bij Coop Supermarkten/Plus Retail gewerkt.

Lees bericht





Inspectiedienst en Tweede Kamer willen af van plastic-toeslag

Politiek – De Tweede Kamer wil weer af van de plastic-toeslag op eenmalig plastic, zoals die per 1 juli is ingegaan. Volgens de inspectiedienst, die de naleving moet controleren, is handhaving onmogelijk. Bovendien vindt een deel van de Tweede Kamer dat de toeslag geen bijdrage levert aan het verminderen van het plastic dat wordt weggegooid en leidt de maatregel ook niet tot...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid