Groupon: zowel geliefd als verguisd


Loyaliteit - Couponsite Groupon wordt in de markt geliefd en verguisd. Het brengt de ene ondernemer omzet, terwijl de ander zegt dat de kortingsbonnen kannibaliseren op de winst. Groupon is sinds april 2010 actief in Nederland en genereerde volgens berekeningen van Media Intelligence Lab in 2011 100 miljoen euro aan handel. Wereldwijd is dit een bedrag van 2 miljard euro. De site toont alle acties in de buurt van de gebruiker. Dit kan zijn een goedkope knipbeurt bij de kapper, een hapje eten bij een nieuw restaurant of een workshop bonbons maken. Groupon stelt dat door het grote bereik van de site ondernemers meer naamsbekendheid krijgen en nieuwe klanten trekken. Echter ondanks de traffic die Groupon volgens eigen zeggen genereert is niet iedereen enthousiast over de diensten. Veelgehoorde kritiek op Groupon is dat het systeem ertoe aanzet dat mensen niet meer kopen zonder kortingsbon. Ook zou het klanten niet binden. “Bovendien hanteert Groupon tarieven waaraan de ondernemer geen dubbeltje overhoudt. Dit alles in de hoop dat de consument terugkomt om dan wel iets meer te betalen. Vaak is dit een illusie”, luidde de kritiek van Koninklijke Horeca Nederland in het prille begin. Kritiek die wordt gepareerd door Marketing Manager Lilian Doets van Groupon. “Groupon werkt op basis van commissie, performance based. Op basis van het aantal verkochte vouchers rekenen wij met de ondernemer af.” Doets stelt verder dat het succes van Groupon-acties bij veel restaurants, tankstations en lunchrooms groot is. Een horeca-ondernemer in Utrecht is het met haar eens. “In eerste instantie levert Groupon mij traffic op. Daarnaast weer ik wat mijn klanten van de actie vinden en hoe vaak het wordt bekeken. Ja, daar ben ik tevreden over.” Over de financiën wil hij weinig kwijt. “Of het mij ook in geld iets oplevert. Soms wel en soms niet.” Gerard van Weelde, Shell-ondernemer in Nieuwerkerk aan den IJssel, maakt ook gebruik van Groupon, maar is minder enthousiast. “Het brengt mij weinig. Te weinig”, vertelt hij. Zo konden klanten bij de drive-thru bakery van Shell Tankstation van Weelde een ontbijt of lunch met onder meer thee of Illy-koffie, Ola-ijs en verschillende pistoletjes kopen tegen gereduceerd tarief. “Het doel was om de drive-thru op de kaart te zetten bij een breder publiek. Maar het loopt niet storm, er zijn tot nu toe 48 coupons verzilverd.” Het hele verhaal is te lezen in de recent verschenen @FoodClicks. Gratis abonnement aanvragen kan hier. Bron: FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid