Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip


Gehakt, worstjes en hamburgers in een samenstelling van rundvlees gemengd met kippenvlees

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Hybride producten zijn al wel bekend, maar daarmee worden in de regel producten aangeduid die bestaan vlees en plantaardige producten. De variant van kip en rundvlees is nieuw. Hoe Albert Heijn zelf op het idee is gekomen werd niet geheel duidelijk. VP Quality Product safety  and Sustainability  Anita Scholte op Reimer bij AH/Ahold Delhaize, die de presentatie verzorgde bij afwezigheid van CEO Marit van Egmond van AH vond het vooral heel logisch om die twee vleesproducten met elkaar te mengen. “De CO2-uitstoot neemt enorm af en de producten worden goedkoper omdat kippenvlees goedkoper is en dat past goed in het bereikbaar maken van goed en gezond eten voor iedereen,” aldus de toelichting.

AH gaat klant helpen

Het afgelopen jaar heeft Albert Heijn forse stappen kunnen zetten als het gaat om het verduurzamen van verpakkingen en CO2-uitstoot. Maar ook op andere terreinen is forse vooruitgang geboekt. Zodanig dat de aanvraag om voortaan als B Corp-bedrijf verder te gaan is ingediend. Albert Heijn gaat de klanten ook steeds meer helpen om te verduurzamen. Als eerste supermarktbedrijf gaat de Zaanse keten informatie over de CO2e-uitstoot - of de inschatting hiervan - op eigenmerkproducten en op recepten plaatsten. AH wil namelijk het ook voor de consumenten makkelijker maken om klimaatbewuster te kiezen en te koken . Via de Allerhande en de app wordt hierover meer informatie gegeven.

Eiwittransitie

Maar ook op het gebeid van plantaardig eten gaat AH vaart maken. Zo introduceerde het bedrijf een nieuw plantaardig eigenmerk assortiment AHTerra met inmiddels 250 artikelen (april 2024), om de eiwittransitie te versnellen en de plantaardige keuze voor klanten nog makkelijker te maken. Albert Heijn heeft de ambitie dat in 2025 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is en in 2030 60%.

Non food

Albert Heijn zet ook in op de verdere verduurzaming van eigenmerkproducten in het persoonlijke verzorging én schoonmaak-assortiment. Denk aan vernieuwingen als; ultra geconcentreerde wasmiddelen in kleinere flessen, speciale wasmiddelen die al goed wassen bij 20 graden, microplasticvrije douchegel en shampoo, en verschillende navulverpakkingen. Die navulverpakkingen bestaan dan veelal niet meer uit flessen, maar uit zakken, want de dop is weer slecht voor de CO2-uitstoot.

Bron: AH/@FoodClicks

In AllerHande wordt met een kleurcode aangegeven wat de CO2-uitstoot is
Bij de eieren van het eigen merk gaat Albert Heijn de CO2-uitstoot vermelden

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuwe commerciële aanpak Jumbo werpt vruchten af

Supermarkt - Jumbo Supermarkten heeft in de eerste helft van 2025 duidelijk de weg omhoog gevonden. Dankzij een aangescherpte commerciële strategie zag de supermarktketen het aantal klanten stijgen, nam de klanttevredenheid toe en groeiden zowel omzet als marktaandeel. In totaal behaalde Jumbo een concernomzet van €5,8 miljard, een toename van 3,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het marktaandeel staat inmiddels op 20,1%.

Lees bericht


Albert Heijn en franchisenemers sluiten nieuw akkoord

Formulenieuws – Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) hebben een akkoord bereikt over nieuwe afspraken die hun samenwerking toekomst bestendig maken. Met het nieuwe akkoord komt ook een einde aan de juridische procedure die sinds 2014 liep.

Lees bericht


Nieuwe preventiestrategie VWS zet in op gezonde keuze

Overheid - Met de nieuwe preventiestrategie zet demissionair staatssecretaris Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) in op het toegankelijker maken van gezonde keuzes. Niet door mensen te vertellen wat ze moeten doen, maar door ervoor te zorgen dat gezond leven logischer en eenvoudiger wordt. De ministerraad heeft onlangs ingestemd met deze brede en vernieuwende aanpak.

Lees bericht


Udea-worstenbroodje winnaar Bio-product tijdens Netwerkdiner

Bijeenkomst – Tijdens het jaarlijkse Bio-Netwerkdiner, georganiseerd door BioNederland, kwamen op 5 juni ruim 200 professionals uit de biologische keten bijeen in de Prodentfabriek in Amersfoort. De avond bood inspiratie, netwerkgelegenheid én erkenning voor innovaties en inzet binnen de sector.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid