Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip


Gehakt, worstjes en hamburgers in een samenstelling van rundvlees gemengd met kippenvlees

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Hybride producten zijn al wel bekend, maar daarmee worden in de regel producten aangeduid die bestaan vlees en plantaardige producten. De variant van kip en rundvlees is nieuw. Hoe Albert Heijn zelf op het idee is gekomen werd niet geheel duidelijk. VP Quality Product safety  and Sustainability  Anita Scholte op Reimer bij AH/Ahold Delhaize, die de presentatie verzorgde bij afwezigheid van CEO Marit van Egmond van AH vond het vooral heel logisch om die twee vleesproducten met elkaar te mengen. “De CO2-uitstoot neemt enorm af en de producten worden goedkoper omdat kippenvlees goedkoper is en dat past goed in het bereikbaar maken van goed en gezond eten voor iedereen,” aldus de toelichting.

AH gaat klant helpen

Het afgelopen jaar heeft Albert Heijn forse stappen kunnen zetten als het gaat om het verduurzamen van verpakkingen en CO2-uitstoot. Maar ook op andere terreinen is forse vooruitgang geboekt. Zodanig dat de aanvraag om voortaan als B Corp-bedrijf verder te gaan is ingediend. Albert Heijn gaat de klanten ook steeds meer helpen om te verduurzamen. Als eerste supermarktbedrijf gaat de Zaanse keten informatie over de CO2e-uitstoot - of de inschatting hiervan - op eigenmerkproducten en op recepten plaatsten. AH wil namelijk het ook voor de consumenten makkelijker maken om klimaatbewuster te kiezen en te koken . Via de Allerhande en de app wordt hierover meer informatie gegeven.

Eiwittransitie

Maar ook op het gebeid van plantaardig eten gaat AH vaart maken. Zo introduceerde het bedrijf een nieuw plantaardig eigenmerk assortiment AHTerra met inmiddels 250 artikelen (april 2024), om de eiwittransitie te versnellen en de plantaardige keuze voor klanten nog makkelijker te maken. Albert Heijn heeft de ambitie dat in 2025 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is en in 2030 60%.

Non food

Albert Heijn zet ook in op de verdere verduurzaming van eigenmerkproducten in het persoonlijke verzorging én schoonmaak-assortiment. Denk aan vernieuwingen als; ultra geconcentreerde wasmiddelen in kleinere flessen, speciale wasmiddelen die al goed wassen bij 20 graden, microplasticvrije douchegel en shampoo, en verschillende navulverpakkingen. Die navulverpakkingen bestaan dan veelal niet meer uit flessen, maar uit zakken, want de dop is weer slecht voor de CO2-uitstoot.

Bron: AH/@FoodClicks

In AllerHande wordt met een kleurcode aangegeven wat de CO2-uitstoot is
Bij de eieren van het eigen merk gaat Albert Heijn de CO2-uitstoot vermelden

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kipster gaat dankzij Lidl van drie naar tien Kipsterstallen

Formulenieuws - Lidl en Kipster hebben in Barneveld officieel de derde Kipsterstal geopend. Bij die gelegenheid is tevens gesproken over het uitbreiden van het aantal stallen naar tien. Ook lanceerde Lidl een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.

Lees bericht


Giftclub opent 8 nieuwe winkels in half jaar tijd

Formulenieuws - De Giftclub opende eind juni en begin juli drie nieuwe franchise Giftclub winkels in IJsselstein, Kloosterzande en Hengelo. Eerder dit jaar opende al vijf andere Giftclubs hun deuren. Zeven locaties worden gerund door supermarktondernemers, die per 1 juli in hun supermarkt moesten stoppen met de verkoop van tabak.

Lees bericht




Samenwerking HEMA en La Place eindigt in augustus

Formulenieuws – De La Place restaurants in de HEMA locaties in Hilversum en Alkmaar zullen per week 33 en 34 hun deuren sluiten. De sluiting in de eerste helft van augustus is het gevolg van de voorgenomen verzelfstandiging van La Place. De La Place-producten blijven wel beschikbaar voor de klanten van Jumbo. Ook de verskeukens bij de Jumbo supermarkten blijven in hun huidige...

Lees bericht

Heineken volop van start met EK-activatieprogramma

Actie - Na de Champions League-finale is het tijd voor het EK en dus laten fabrikanten en retailers weten wat zij tijdens het EK allemaal van plan zijn. De supermarkketens laten zien welke acties en gadgets zij hebben, maar ook fabrikanten als Heineken laten zien waar zij mee komen. Voorafgaand aan de oefenwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Canada in...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid