Hema-artikelen exclusief bij Jumbo ook als AH de koper wordt
_1080_720_90.jpg)
Formulenieuws – Ook al wordt Albert Heijn de koper van warenhuis Hema, dan nog komen de Hema-producten bij de Jumbo supermarkten te liggen en niet bij Albert Heijn. Jumbo heeft namelijk een meerjarig contract met de exclusiviteit van verkoop van Hema-producten in Nederland en België.
Dat heeft Jumbo laten weten in een reactie aan @FoodClicks. Jumbo kondigde in een eerder deze week verschenen persbericht over de gerealiseerde omzetcijfers aan dat in 2021 in alle filialen van Jumbo artikelen zouden komen te liggen van Hema. Nu is dat voorbehouden aan enkele grotere Jumbo-winkels. De opname van de nonfood-artikelen pasten in de samenwerking die beide bedrijven aanvankelijk voor ogen hadden staan; zij spraken de intentie uit een zestal winkels gezamenlijk te gaan op zetten. Nu ondernemer Marcel Boekhoorn als eigenaar is vertrokken en het warenhuis in handen is van een aantal financials is er een totaal andere situatie ontstaan.
Exclusief
Daarnaast houden de geruchten aan dat Albert Heijn een van de geïnteresseerde overnamepartijen is. Als die overname er komt, mag Albert Heijn dus geen huishoudelijke producten van Hema in hun winkels verkopen. Jumbo laat weten het nog te vroeg is om te kunnen stellen dat Albert Heijn of een andere partij een overnamekandidaat is. Jumbo is dat zelf niet, volgens Jumbo-topman Frits van Eerd eerder. Jumbo geeft aan: “Wij gaan niet speculeren over specifieke situaties, maar we kunnen in het algemeen wel aangeven dat wij een langjarig contract met Hema hebben dat stevig in elkaar zit en is gebaseerd op exclusiviteit in Nederland en België. Een eventuele wijziging in het eigenaarschap van Hema verandert hier niets aan.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Winnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt
Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.
Lees berichtHEMA opent twee locaties met vernieuwde foodconcepten
Formulenieuws – Naast de nieuwe HEMA-locaties met de vernieuwde HEMA-foodcourt en de vernieuwende La Place-vestigingen in Hilversum en Alkmaar, opende de winkelketen onlangs ook een tweetal locaties met daarin het eigen foodcourt en een nieuwe opzet van het restaurant. Dat gaat om de locaties Voorburg en Assen.
Lees bericht‘Holoboer’ vertelt Mijn Melk-verhaal op de winkelvloer
Actie - Zuivelmerk Mijn Melk komt met een actie op de winkelvloer om boer en consument dichter bij elkaar te brengen. Via de Mijn Melk Mini Pop-Up Boerderij vertelt een hologram van de boer over zijn product, hoe dat tot stand komt en welke voordelen dat heeft.
Lees berichtJan Linders verkoopt 10 winkels aan Jumbo, PLUS en ALDI
Formulenieuws - Jan Linders heeft een nieuwe eigenaar gevonden voor tien van haar winkels, die niet meegaan in de franchise-samenwerking met Albert Heijn. Jan Linders verkoopt deze winkels aan Jumbo, Plus en ALDI. De winkels worden naar verwachting in de tweede helft van dit jaar omgebouwd naar de nieuwe formules.
Lees berichtAfscheid Harrie ten Have als voorzitter Vakcentrum
Persoonlijk - Harrie ten Have heeft na veertien jaar afscheid genomen als voorzitter van het Vakcentrum, de belangenvereniging voor zelfstandige detaillisten in food, non-food, fast moving consumer goods en franchisenemers. Voormalig Albert Heijn-franchiser Bram de Jong volgt hem op.
Lees berichtAlbert Heijn to go gaat experimenteren met true pricing
Formulenieuws – Vanaf dinsdag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen op die manier inzicht in de werkelijke prijs van een product en kunnen op basis hiervan duurzamere...
Lees bericht