‘Hema zet verhoudingen met leveranciers op scherp’


Leveringsvoorwaarden – Hema heeft de verhoudingen met zijn leveranciers op scherp gezet. De warenhuisketen past eenzijdig de leveringsvoorwaarden aan. Zo betaalt men minder over geleverde producten en  geschieden betalingen voortaan pas na 120 dagen, zo meldt De Telegraaf vandaag. De nieuwe voorwaarden werden afgelopen week tijdens de suppliersdag medegedeeld aan de leveranciers. In persoonlijke gesprekken werden leveranciers er volgens De Telegraaf op gewezen dat het mes gaat in de voorwaarden. Ook op andere vlakken wordt flink gesaneerd. Het bedrijf wil af van één op de vijf leveranciers. En rekeningen zullen voortaan pas na 120 dagen worden betaald. Ingangsdatum is 1 april 2014. “Een leverancier die vorig jaar voor 2 miljoen euro spullen aan de Hema verkoopt, wordt even gevraagd of hij per direct 80.000 euro terugstort”, zegt Maurice Yocarin van branchevereniging Vivo. “Dat is onbehoorlijk.” Een woordvoerster laat weten dat Hema constant in onderhandeling is met leveranciers. “Dit is altijd in individuele gesprekken. Omstandigheden kunnen wijzigen zodat er tot andere inzichten wordt gekomen. Dit delen wij in individuele gesprekken met de betrokkenen waarbij leveranciers keuzevrijheid hebben om te leveren. Er is geen sprake van eenzijdige activiteiten in deze. In iedere zakelijke relatie zijn discussies en zitten partijen niet per definitie altijd op een lijn. Soms passen we condities aan ten gunste van leveranciers; soms ten nadele. Dit is een situatie tussen ons en de leveranciers. Daar doen wij verder geen uitspraken over.” Bron: De Telegraaf

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid