Horeca omarmt alcoholvrij en voorziet verdere groei


Onderzoek - Alcoholvrij is tegenwoordig geaccepteerd en past bij veel mensen in een verantwoord consumptiepatroon.  Mede door de verbeteringen in smaak geven ook de A-merken hun naam aan de 0.0%-varianten. De vraag die Foodservice Community zichzelf stelde is in hoeverre horecabedrijven inspelen op dit relatief nieuwe segment en vroeg het aan een aantal beslissers uit de segmenten bar, cafés en restaurants. Goed blijkt uit de resultaten en de groei is er niet uit. Vrijwel iedereen is unaniem als het gaat om de ontwikkeling naar alcoholvrij als zodanig. Ruim 96% ziet de opkomst van alcoholvrije dranken binnen de horeca als een goede ontwikkeling. Al belangrijkste reden zien zij de positieve bijdrage aan de gezondheid, de veiligheid in het verkeer, de grotere marges op deze dranken en de steeds verder toenemende vraag bij hun gasten naar alcoholvrije dranken. Aanbod Alcoholvrije radler wordt na alcoholvrij bier het meest aangeboden in de onderzochte segmenten. Radler wordt voornamelijk in mainstream restaurants geschonken, terwijl high-end restaurants minder behoefte hebben aan dit product. De alcoholvrije cocktails doen het in dit segment juist veel beter. Opvallend is dat de locaties waar dranken de specialiteit zijn vaak minder soorten alcoholvrije dranken worden aangeboden dan in de restaurants. Een derde van de restaurants serveert tegenwoordig 2 soorten alcoholvrij bier en als zij cocktails aanbieden (40%) zijn dit ook vaak meerdere soorten. Alcoholvrije wijn staat bij een kwart van de restaurants op de kaart. Alcoholvrije spirits worden zowel in restaurants als in bar/cafés nog relatief weinig aangeboden. Toekomst Uit de resultaten blijkt dat een ruime meerderheid uit het segment bar/café verwacht dat het aanbod van alcoholvrij de komende 2 jaar verder gaat toenemen, omdat de vraag aan consumentenzijde verder stijgt en de kwaliteit toeneemt. Aangenomen wordt dat deze groei met name komt uit alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn. Bron: Marketing4reuslts/@FoodClicks Onderzoek - Alcoholvrij is tegenwoordig geaccepteerd en past bij veel mensen in een verantwoord consumptiepatroon.  Mede door de verbeteringen in smaak geven ook de A-merken hun naam aan de 0.0%-varianten. De vraag die Foodservice Community zichzelf stelde is in hoeverre horecabedrijven inspelen op dit relatief nieuwe segment en vroeg het aan een aantal beslissers uit de segmenten bar, cafés en restaurants. Goed blijkt uit de resultaten en de groei is er niet uit. Vrijwel iedereen is unaniem als het gaat om de ontwikkeling naar alcoholvrij als zodanig. Ruim 96% ziet de opkomst van alcoholvrije dranken binnen de horeca als een goede ontwikkeling. Al belangrijkste reden zien zij de positieve bijdrage aan de gezondheid, de veiligheid in het verkeer, de grotere marges op deze dranken en de steeds verder toenemende vraag bij hun gasten naar alcoholvrije dranken. Aanbod Alcoholvrije radler wordt na alcoholvrij bier het meest aangeboden in de onderzochte segmenten. Radler wordt voornamelijk in mainstream restaurants geschonken, terwijl high-end restaurants minder behoefte hebben aan dit product. De alcoholvrije cocktails doen het in dit segment juist veel beter. Opvallend is dat de locaties waar dranken de specialiteit zijn vaak minder soorten alcoholvrije dranken worden aangeboden dan in de restaurants. Een derde van de restaurants serveert tegenwoordig 2 soorten alcoholvrij bier en als zij cocktails aanbieden (40%) zijn dit ook vaak meerdere soorten. Alcoholvrije wijn staat bij een kwart van de restaurants op de kaart. Alcoholvrije spirits worden zowel in restaurants als in bar/cafés nog relatief weinig aangeboden. Toekomst Uit de resultaten blijkt dat een ruime meerderheid uit het segment bar/café verwacht dat het aanbod van alcoholvrij de komende 2 jaar verder gaat toenemen, omdat de vraag aan consumentenzijde verder stijgt en de kwaliteit toeneemt. Aangenomen wordt dat deze groei met name komt uit alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn. Bron: Marketing4reuslts/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht



Minder faillissementen in februari, maar horeca stijgt

Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Lees bericht

Strandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw

Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid