‘Horeca opnieuw twee weken dicht’
Corona – De Nederlandse horeca gaat mogelijk opnieuw twee weken dicht. Volgens diverse media gaat het kabinet dat vanavond bekendmaken. De sluiting moet leiden tot een daling in het aantal coronabesmettingen.
Als de sluiting van de horeca doorgaat, zal die naar alle waarschijnlijkheid om 20.00 uur vanavond ingaan, om te voorkomen dat zich nog ‘excessen’ gaan voordoen binnen de horeca en op de terrassen. Ook bij de vorige lockdown van de horeca op 15 maart ging de maatregel ook vrijwel direct in.
Alcohol verbod
Ook de verkoop van alcohol zou na 20.00 uur worden verboden, om te voorkomen dat ’s avonds nog drank wordt gekocht. Zelfs het online bestellen en laten bezorgen van drank is na dat tijdstip niet meer toegestaan, zo melden verschillende media.
De zware maatregelen zouden maandagavond zijn besproken in het Veiligheidsberaad met de burgemeesters als voorzitters van de veiligheidsregio. De deskundigen van het Outbreak Management Team (OMT) zien de horeca nog altijd als een plek waar veel besmettingen plaatsvinden, vooral onder jongeren.
Doodsteek
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft bij mondde van voorzitter Robèr Willemsen al laten weten dat de tweede sluiting voor twee weken de doodsteek wordt voor veel horecabedrijven. Hij voelt zich ook buitenspel gezet door het kabinet omdat de belangenvereniging vaak pas op het laatste moment van de maatregelen hoort. Volgens KHN beloopt de schade van horecabedrijven inmiddels enkele miljarden en is extra steun nodig.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtSteeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd
Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.
Lees berichtRestaurant Hemel & Aarde krijgt er een wijnbar bij
Horeca - Restaurant Hemel & Aarde in Utrecht krijgt er een bijdehand jong zusje bij. Half mei opent het team direct naast het restaurant een wijnbar.
Lees berichtSfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten
Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.
Lees bericht