‘Horeca uitgezonderd van statiegeldregeling’


Politiek - Er komt geen verplichting voor de horeca om petflesjes in te nemen. Daarmee ontkomt de horeca vooralsnog aan een statiegeldregeling voor plastic flesjes. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft een voorstel voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter ontwikkeld. Dit voorstel houdt in dat de producenten en importeurs verantwoordelijk worden voor het heffen van statiegeld op deze petflesjes en voor de inzameling ervan. De horeca krijgt in het voorstel geen verplichting om petflesjes in te nemen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft zich altijd ingezet om aan deze verplichting ontkomen, vanwege ruimtegebrek op de meeste locaties, maar ook vanwege de hygiëne en extra personeelskosten. Bereidheid Uit het onderzoek van KHN onder 1000 horecaondernemers blijkt dat 69% van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt (circa de helft, red.), het invoeren van statiegeld in principe een goed plan vindt. Dat kan helpen om het zwerfafval in Nederland verder terug te dringen. 50% van deze horecaondernemers geeft daarbij wel aan dat zij zorgen hebben over de uitvoering van statiegeld op petflesjes. Belangrijkste argumenten zijn: ruimtegebrek (63%), problemen met hygiëne (41%) en de extra personeelskosten (37%). Als er statiegeld wordt ingevoerd, dan is 63% van horecaondernemers die petflesjes verkoopt, in principe bereid deze vrijwillig in te zamelen mits daar er een redelijke vergoeding tegenover staat. Deze vergoeding moet tegemoetkomen aan extra kosten voor personeel en de kosten van schoonmaak. Bron: @FoodClicks

Politiek - Er komt geen verplichting voor de horeca om petflesjes in te nemen. Daarmee ontkomt de horeca vooralsnog aan een statiegeldregeling voor plastic flesjes. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft een voorstel voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter ontwikkeld. Dit voorstel houdt in dat de producenten en importeurs verantwoordelijk worden voor het heffen van statiegeld op deze petflesjes en voor de inzameling ervan. De horeca krijgt in het voorstel geen verplichting om petflesjes in te nemen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft zich altijd ingezet om aan deze verplichting ontkomen, vanwege ruimtegebrek op de meeste locaties, maar ook vanwege de hygiëne en extra personeelskosten. Bereidheid Uit het onderzoek van KHN onder 1000 horecaondernemers blijkt dat 69% van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt (circa de helft, red.), het invoeren van statiegeld in principe een goed plan vindt. Dat kan helpen om het zwerfafval in Nederland verder terug te dringen. 50% van deze horecaondernemers geeft daarbij wel aan dat zij zorgen hebben over de uitvoering van statiegeld op petflesjes. Belangrijkste argumenten zijn: ruimtegebrek (63%), problemen met hygiëne (41%) en de extra personeelskosten (37%). Als er statiegeld wordt ingevoerd, dan is 63% van horecaondernemers die petflesjes verkoopt, in principe bereid deze vrijwillig in te zamelen mits daar er een redelijke vergoeding tegenover staat. Deze vergoeding moet tegemoetkomen aan extra kosten voor personeel en de kosten van schoonmaak. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Koreaanse keuken breekt definitief door

Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.

Lees bericht



Startende horecaondernemers vaak te laat met btw-aangifte

Ondernemerschap - Startende ondernemers, waaronder veel horecabedrijven, dienen opvallend vaak hun btw-aangifte te laat in. Volgens de Belastingdienst kwam in 2024 10 procent van de btw-aangiften van alle startende ondernemers te laat binnen. Wie te laat indient of betaalt, riskeert een boete.

Lees bericht



Eerste beursdag Gastvrij Rotterdam ziet er veelbelovend uit

Vakbeurzen - Een uitverkocht huis en volle gangpaden in AHOY. Zo startte en eindigde de eerste dag van de driedaagse horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. Ondanks de uitdagingen voor de horecasector was de sfeer op de 12e editie goed. Smaakvolle initiatieven en producten bij Start-up Spots en het Plant-Based Pavilion, maar ook bij het duurzaamheidspaviljoen Dit Smaakt Naar Meer!

Lees bericht

Gastvrij Rotterdam blijft inzetten op kwaliteit bezoek

Vakbeurzen – Na de succesvolle editie van vorig jaar gaat Gastvrij Rotterdam deze editie opnieuw records breken. De beurs die van 22 tot en met 24 september wordt gehouden in Rotterdam Ahoy belooft groter en omvangrijker te worden dan ooit. Maar nog belangrijker dan groot, vindt beursdirecteur Robert Melaard de kwaliteit van het bezoek èn de exposanten. “Daar blijven we op inzetten. We...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid