Horecabezoek groeit sterk door deze zomer
Analyse – De groei in horeca zet deze zomer door, terwijl thuisbezorging lijkt te stabiliseren. Die twee conclusies zijn te trekken uit het meest recente Visit Report van Datlinq.
Het Visit Report P7 heeft de periode van 21 juni tot 18 juli in kaart gebracht. Geanalyseerd zijn de bezoeken van consumenten aan detailhandel- en out-o-homelocaties. In de betreffende periode waren de horeca en retailsectoren bijna volledig open.
Stijging horeca zet door
Nadat er in mei aanvankelijk een daling was te zien in de bezoeken aan de horeca, werd er vanuit gegaan dat ze in P7 zouden stijgen. En dat gebeurde ook; in P6 waren er ongeveer 8,1 miljoen bezoeken aan de horeca, in P7 lag dit aantal op 10,9 bezoeken. Het aantal ligt nog steeds onder het niveau van P7 2020, toen de stijging na de versoepelingen een stuk meer vaart had, laat Datlinq weten. De segmenten ‘leisure’ en ‘fastservice’ deden het relatief beter dan de andere segmenten in P1 tot en met P7.
Detailhandel
De bezoeken aan de detailhandel liggen in P7 een stuk hoger dan in P6, maar ook ten opzichte van de voorgaande jaren. Opvallend is dat de groei in bezoeken in P7 niet alleen over ‘food’ gaat, maar dat ‘non-food’ een enorme inhaalslag heeft gemaakt vanaf mei 2021. De detailhandel lijkt dus het beste jaar sinds 2018 te gaan hebben. Maar of dat is door te trekken tot het einde van het jaar, is de vraag
Thuisbezorging stabiliseert
Thuisbezorging lijkt een stabiele basis van 6 tot 7% te bereiken in P7. Waar de afgelopen perioden het aandeel van thuisbezorging leek te stabiliseren rond de 5% in de maaltijden thuis, valt de stap naar 6% zelfs extra op, want juist op het moment dat de horeca meer versoepelt groeit dit segment verder door. Uit de analyse blijkt dat het vooral de groep tot 50 jaar is die hieraan bijdraagt; zij lijken rond 10% te stabiliseren.
Bron: Datlinq
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht