Horecabezoek groeit sterk door deze zomer
_1024_768_90.jpg)
Analyse – De groei in horeca zet deze zomer door, terwijl thuisbezorging lijkt te stabiliseren. Die twee conclusies zijn te trekken uit het meest recente Visit Report van Datlinq.
Het Visit Report P7 heeft de periode van 21 juni tot 18 juli in kaart gebracht. Geanalyseerd zijn de bezoeken van consumenten aan detailhandel- en out-o-homelocaties. In de betreffende periode waren de horeca en retailsectoren bijna volledig open.
Stijging horeca zet door
Nadat er in mei aanvankelijk een daling was te zien in de bezoeken aan de horeca, werd er vanuit gegaan dat ze in P7 zouden stijgen. En dat gebeurde ook; in P6 waren er ongeveer 8,1 miljoen bezoeken aan de horeca, in P7 lag dit aantal op 10,9 bezoeken. Het aantal ligt nog steeds onder het niveau van P7 2020, toen de stijging na de versoepelingen een stuk meer vaart had, laat Datlinq weten. De segmenten ‘leisure’ en ‘fastservice’ deden het relatief beter dan de andere segmenten in P1 tot en met P7.
Detailhandel
De bezoeken aan de detailhandel liggen in P7 een stuk hoger dan in P6, maar ook ten opzichte van de voorgaande jaren. Opvallend is dat de groei in bezoeken in P7 niet alleen over ‘food’ gaat, maar dat ‘non-food’ een enorme inhaalslag heeft gemaakt vanaf mei 2021. De detailhandel lijkt dus het beste jaar sinds 2018 te gaan hebben. Maar of dat is door te trekken tot het einde van het jaar, is de vraag
Thuisbezorging stabiliseert
Thuisbezorging lijkt een stabiele basis van 6 tot 7% te bereiken in P7. Waar de afgelopen perioden het aandeel van thuisbezorging leek te stabiliseren rond de 5% in de maaltijden thuis, valt de stap naar 6% zelfs extra op, want juist op het moment dat de horeca meer versoepelt groeit dit segment verder door. Uit de analyse blijkt dat het vooral de groep tot 50 jaar is die hieraan bijdraagt; zij lijken rond 10% te stabiliseren.
Bron: Datlinq
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Head of Horeca Markus Pieters vertrekt bij Metro/Makro
Persoonlijk – Markus Pieters vertrekt na bijna 11 jaar als Head of Horeca bij Makro Nederland. Pieters was een van de bepalende gezichten achter de horeca-activiteiten van Metro/Makro Cash and Carry. Hij meldt zijn vertrek zelf op linkedin.
Lees berichtHoreca krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Vakbeurzen – De Recreatie Vakbeurs gaat het horecagedeelte op de beursvloer verder uitbreiden. Afgelopen editie werd het horecasegment voor het eerst toegevoegd aan de beurs.
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtGastrovino wil over drie jaar 50 locaties hebben
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Lees berichtCasual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Lees berichtInstock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen
Voedselverspilling - Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.
Lees bericht