Horecabezoek groeit sterk door deze zomer


Door het matige terrasweer de eerste zes maanden is er minder bier gedronken in de horeca

Analyse – De groei in horeca zet deze zomer door, terwijl thuisbezorging lijkt te stabiliseren. Die twee conclusies zijn te trekken uit het meest recente Visit Report van Datlinq.

Het Visit Report P7 heeft de periode van 21 juni tot 18 juli in kaart gebracht. Geanalyseerd zijn de bezoeken van consumenten aan detailhandel- en out-o-homelocaties. In de betreffende periode waren de horeca en retailsectoren bijna volledig open.

Stijging horeca zet door

Nadat er in mei aanvankelijk een daling was te zien in de bezoeken aan de horeca, werd er vanuit gegaan dat ze in P7 zouden stijgen. En dat gebeurde ook; in P6 waren er ongeveer 8,1 miljoen bezoeken aan de horeca, in P7 lag dit aantal op 10,9 bezoeken. Het aantal ligt nog steeds onder het niveau van P7 2020, toen de stijging na de versoepelingen een stuk meer vaart had, laat Datlinq weten. De segmenten ‘leisure’ en ‘fastservice’ deden het relatief beter dan de andere segmenten in P1 tot en met P7.

Detailhandel

De bezoeken aan de detailhandel liggen in P7 een stuk hoger dan in P6, maar ook ten opzichte van de voorgaande jaren. Opvallend is dat de groei in bezoeken in P7 niet alleen over ‘food’ gaat, maar dat ‘non-food’ een enorme inhaalslag heeft gemaakt vanaf mei 2021. De detailhandel lijkt dus het beste jaar sinds 2018 te gaan hebben. Maar of dat is door te trekken tot het einde van het jaar, is de vraag

Thuisbezorging stabiliseert

Thuisbezorging lijkt een stabiele basis van 6 tot 7% te bereiken in P7. Waar de afgelopen perioden het aandeel van thuisbezorging leek te stabiliseren rond de 5% in de maaltijden thuis, valt de stap naar 6% zelfs extra op, want juist op het moment dat de horeca meer versoepelt groeit dit segment verder door. Uit de analyse blijkt dat het vooral de groep tot 50 jaar is die hieraan bijdraagt; zij lijken rond 10% te stabiliseren.

Bron: Datlinq

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid