HorecaEvenTT biedt genoeg inspiratie
_1024_768_90.jpg)
Beurzen – De horecavakbeurs HorecaEvenTT in Assen is niet direct het platform voor innovatie en vernieuwing, maar wie inspiratie zoekt heeft aan de beurs een prima platform. De belangrijkste horecapartijen zijn aanwezig en proberen vooral te overtuigen wat de diverse producten in combinatie doen voor de eindgebruikers. En is het uiteindelijk daar niet allemaal om te doen in het horecavak?
Het was een gezellige drukte mandag 10 februari op de eerste beursdag in Assen. Veel horecaondernemers en horecagezinnen hadden de storm getrotseerd en waren naar het circuit gekomen. De locatie van de enige nog overgebleven noordelijke horecavakbeurs. Veel startups op de beursvloer en lokale aanbieders, maar ook een brede variëteit aan landelijke en regionale foodservice-aanbieders waren aanwezig met hun producten en concepten. Zoals Dr Oetker bijvoorbeeld met het hagelnieuwe pizzaconcept Pizza Perfettissima. Een oplossing voor de out of homesector voor het serveren van pizza’s; van basis tot getopte pizza, inclusief oven voor locaties, die beperkt zijn in hun keukenfaciliteiten of die toch de service van een snack willen aanbieden op minder gangbare tijden.
Verscheidenheid
De vegan-trend, die eerder was te zien op de internationale beurzen en op de Horecava, was ook in Assen zichtbaar. Diverse aanbieders boden hun plant-based producten aan. Niet alleen vleesloze hamburgers, sausages en saté, maar zelfs kebab-spiezen. Ook de Vegetarische Slager was als nieuw onderdeel van Unilever prominent aanwezig. En juist door de verscheidenheid konden de noordelijke foodprofessionals ook goed de onderlinge kwaliteitsverschillen zien. Het feit dat over het algemeen de stelling heerst dat de trends in het noorden wat langzamer doorkomen dan in de Randstad klopt, maar dat wil niet zeggen dat de trends zich in de noordelijke provincies niet voordoen. Ook in noorden vraagt de consument vaker naar vegetarische producten en is ook de horecasector op zoek naar ander producten dan het gangbare. En dat geldt voor frisdranken, biersoorten, maar ook in niet vleesproducten of een borrelplank met iets anders dan de klassiekers.
Ondernemerschap
Een beurs als HorecaevenTT is belangrijk voor ondernemers om weer even het vizier te richten op het eigen bedrijf. Wat wil ik zijn en wat wil ik mijn gasten voorzetten? Hoe speel ik in op de trends en in welke mate? Hoe kan ik mijn gerechten, of mijn menu beter presenteren? Vragen waarop er antwoorden op de beursvloer liggen. Misschien niet direct bij de stands zelf, maar wel in de gesprekken met de mensen op de stands en in de combinaties die je als ondernemer zelf kunt trekken uit het aanbod. Ondernemen vraagt weer om meer ondernemerschap en meer creativiteit, in Assen is het tot en met woensdag 12 februari gewoon allemaal te vinden.
Bron:@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Ruim 20.000 horecaprofessionals bezoeken 12e editie Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen - De twaalfde editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam heeft deze week 20.624 professionals uit de horeca- en foodservicebranche samengebracht in Rotterdam Ahoy. Met 534 exposanten en een breed programma van wedstrijden, proeverijen en themapaviljoens bevestigde de beurs opnieuw haar positie als toonaangevend platform voor innovatie, ontmoeting en inspiratie.
Lees berichtHOMiES en Gastvrij Rotterdam verlengen samenwerking
Samenwerking - HOMiES, het platform voor foodservice-innovatie, en horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam hebben hun samenwerking met een jaar verlengd. Na een succesvolle editie van het vernieuwde Start-Up Paviljoen, waar 32 jonge bedrijven zich presenteerden, is gezamenlijk besloten dat het initiatief ook in 2026 terugkeert.
Lees berichtKoningin Máxima opent Verspillingsvrije Week 2025
Actieweek - Met de onthulling van het campagnebeeld gaf Koningin Máxima gisterochtend het officiële startsein voor de Verspillingsvrije Week 2025. Centraal dit jaar staat het thema houdbaarheid. Jongeren, professionals en ondernemers lieten tijdens de opening zien hoe zij verspilling tegengaan - thuis, in de horeca en in de voedselketen.
Lees berichtUber Eats: friet is favoriete snack, maar vegan groeit
Analyse - Bezorgdienst Uber Eats heeft een analyse gemaakt van de besteltrends in Nederland in 2024. De data geven een opvallend beeld van het eetgedrag van Nederlanders, waarin traditionele snacks nog altijd favoriet zijn, maar plantaardige alternatieven aan terrein winnen.
Lees berichtPeter ter Kulve beoogd CEO The Magnum Ice Cream Company
Benoeming - Unilevers ‘president Ice Cream’ Peter ter Kulve is volgens persbureau Reuters de beoogd ceo van The Magnum Ice Cream Company. De officiële benoeming wordt naar verwachting in juli goedgekeurd door het bestuur van het nieuwe ijsbedrijf, dat eind 2025 een eigen beursnotering krijgt.
Lees berichtEfteling serveert voortaan uitsluitend vegan poffertjes
Attractiepark – In restaurant 't Poffertje in de Efteling worden sinds kort alleen nog vegan poffertjes geserveerd. Het attractiepark heeft de receptuur aangepast, waardoor het beslag volledig plantaardig is. Volgens een woordvoerder, in een reactie aan pretparkwebsite Looopings, is de wijziging onderdeel van de bredere duurzaamheidsambitie van het park.
Lees bericht