HorecaEvenTT biedt genoeg inspiratie
Beurzen – De horecavakbeurs HorecaEvenTT in Assen is niet direct het platform voor innovatie en vernieuwing, maar wie inspiratie zoekt heeft aan de beurs een prima platform. De belangrijkste horecapartijen zijn aanwezig en proberen vooral te overtuigen wat de diverse producten in combinatie doen voor de eindgebruikers. En is het uiteindelijk daar niet allemaal om te doen in het horecavak?
Het was een gezellige drukte mandag 10 februari op de eerste beursdag in Assen. Veel horecaondernemers en horecagezinnen hadden de storm getrotseerd en waren naar het circuit gekomen. De locatie van de enige nog overgebleven noordelijke horecavakbeurs. Veel startups op de beursvloer en lokale aanbieders, maar ook een brede variëteit aan landelijke en regionale foodservice-aanbieders waren aanwezig met hun producten en concepten. Zoals Dr Oetker bijvoorbeeld met het hagelnieuwe pizzaconcept Pizza Perfettissima. Een oplossing voor de out of homesector voor het serveren van pizza’s; van basis tot getopte pizza, inclusief oven voor locaties, die beperkt zijn in hun keukenfaciliteiten of die toch de service van een snack willen aanbieden op minder gangbare tijden.
Verscheidenheid
De vegan-trend, die eerder was te zien op de internationale beurzen en op de Horecava, was ook in Assen zichtbaar. Diverse aanbieders boden hun plant-based producten aan. Niet alleen vleesloze hamburgers, sausages en saté, maar zelfs kebab-spiezen. Ook de Vegetarische Slager was als nieuw onderdeel van Unilever prominent aanwezig. En juist door de verscheidenheid konden de noordelijke foodprofessionals ook goed de onderlinge kwaliteitsverschillen zien. Het feit dat over het algemeen de stelling heerst dat de trends in het noorden wat langzamer doorkomen dan in de Randstad klopt, maar dat wil niet zeggen dat de trends zich in de noordelijke provincies niet voordoen. Ook in noorden vraagt de consument vaker naar vegetarische producten en is ook de horecasector op zoek naar ander producten dan het gangbare. En dat geldt voor frisdranken, biersoorten, maar ook in niet vleesproducten of een borrelplank met iets anders dan de klassiekers.
Ondernemerschap
Een beurs als HorecaevenTT is belangrijk voor ondernemers om weer even het vizier te richten op het eigen bedrijf. Wat wil ik zijn en wat wil ik mijn gasten voorzetten? Hoe speel ik in op de trends en in welke mate? Hoe kan ik mijn gerechten, of mijn menu beter presenteren? Vragen waarop er antwoorden op de beursvloer liggen. Misschien niet direct bij de stands zelf, maar wel in de gesprekken met de mensen op de stands en in de combinaties die je als ondernemer zelf kunt trekken uit het aanbod. Ondernemen vraagt weer om meer ondernemerschap en meer creativiteit, in Assen is het tot en met woensdag 12 februari gewoon allemaal te vinden.
Bron:@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten
Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.
Lees berichtRoyal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew
Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.
Lees berichtUnilever zet merken Magnum en Ben & Jerry’s in de etalage
IJsdivisie - Unilever wil de ijsjesafdeling, waar de merken Magnum en Ben & Jerry's onder vallen, van de hand doen. Het levensmiddelenbedrijf is van mening dat de ijsdivisie met een andere eigenaar beter in staat is om te groeien.
Lees berichtVrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne
Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.
Lees berichtCafetariaformule Kwalitaria ziet vega aandeel groeien
Formulenieuws – De vraag naar vegetarisch groeit nog steeds, merkt ook Kwalitaria. En daarmee groeit ook het aanbod van de cafetariaformule. De ruim 135 vestigingen hebben een steeds uitgebreider vega assortiment met onder andere burgers, snacks en friet specials.
Lees berichtDe Vegetarische Slager introduceert de Cordon Blij
Introductie – Ter gelegenheid van de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel introduceert De Vegetarische Slager een vegan variant op de cordon bleu. De Cordon Blij biedt de bekende gelaagdheid van een knapperige buitenkant en een romige kern van vegan ham en plantaardige kaas.
Lees bericht